ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: اعضای ارشد پ ک ک در قندیل را هدف قرار دادیم

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید موضوع حمله زمینی به پایگاه‌های پ ک ک در کوهستان قندیل را با حسن روحانی مطرح کرده و دو طرف برای حفظ امنیت منطقه‌ای به تفاهم رسیده‌اند.

ترکیه حملات هوایی خود به پایگاه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در کوه‌های قندیل در نزدیکی مرز ایران و عراق را شدت داده است. رئیس‌جمهوری ترکیه ادعا می‌کند که در آخرین حملات هوایی این کشور، اعضای ارشد پ ک ک هدف قرار گرفته‌اند.

اردوغان در آستانه انتخابات ترکیه از هدف‌قراردادن اعضای ارشد پ ک ک در قندیل خبر داد

رجب طیب اردوغان شنبه ۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کانال ۷» مدعی شد که جنگنده‌های ترکیه به میتینگ اعضای ارشد پ ک ک در کوهستان قندیل حمله هوایی کرده‌اند:

«در آخرین عملیات‌ها یک میتینگ بسیار مهم آنها را هدف قرار دادیم. نتیجه هنوز به دست‌مان نرسیده اما آنها قطعاً هدف حمله واقع شده‌اند.»

اردوغان گفت ارتش ترکیه به زودی نتیجه این حمله را اعلام خواهد کرد.

آنکارا در هفته‌های اخیر بارها تهدید کرده که به عملیات زمینی در کوه‌های قندیل در خاک اقلیم کردستان عراق دست خواهد زد. اردوغان می‌گوید این موضوع را با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران مطرح کرده و دو طرف برای حفظ امنیت منطقه‌ای به تفاهم رسیده‌اند.

ارتش ترکیه هم‌اکنون تقریباً ۳۰ کیلومتر در شمال عراق پیشروی کرده و فاصله چندانی از قندیل ندارد. ترکیه عملیات زمینی علیه مواضع پ ک ک در عراق را اسفند گذشته آغاز کرد. ارتش ترکیه تا پایان فروردین ۲۰ کیلومتر درون خاک کردستان عراق پیشروی کرده بود.

کوهستان قندیل، یکی از کوهستان‌های رشته‌کوه زاگرس در مرز ایران و عراق قرار دارد. نفوذ ایران بر دولت مرکزی عراق در بغداد می‌تواند راه را برای انجام عملیات زمینی احتمالی ترکیه در قندیل در صورت مشارکت تهران و آنکارا بر سر این موضوع هموار کند.

ترکیه پیش از این نیز برای انجام عملیات احتمالی در قندیل با دولت عراق مذاکره کرده بود. رئیس‌جمهوری ترکیه اما اکنون می‌گوید که منتظر شکل‌گیری دولت جدید است تا این مذاکرات ادامه یابد.

پ ک ک تنها گروه کرد حاضر در قندیل نیست. حزب حیات آزاد کردستان ایران (پژاک)، و حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) نیز در این کوه‌ها حضور دارند.

حدود پنج هزار عضو مسلح پ ک ک و دیگر گروه‌ها منطقه‌ای به مساحت تقریبی ۵۰ کیلومتر مربع را در کنترل خود دارند.

ترکیه پیش از این نیز به مواضع کردهای شمال سوریه حمله برده بود. آنکارا ۲۰ ژانویه عملیات زمینی در منطقه عفرین شمال سوریه را برای هدف‌ قراردادن «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرای «اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه آغاز کرد. ترکیه ی پ گ را نیز شاخه پ ک ک در سوریه قلمداد می‌کند و خطری برای امنیت ملی خود.

عفرین یکشنبه ۱۸ مارس سقوط کرد.

اردوغان ادعاهای جدید درباره هدف قراردادن سران پ ک ک را در آستانه دو انتخابات سراسری در ترکیه مطرح کرده است. انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه زودتر از موعد مقرر در ۲۴ ژوئن برگزار خواهد شد.

آتش‌بس بین پ ک ک و دولت ترکیه سال ۲۰۱۵ و با توقف فرآیند صلح شکسته شد. بیش از سه دهه است که نبرد بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ ک ک که خواستار خودآیینی و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.