ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران با درخواست افزایش تولید نفت در اوپک مخالفت خواهد کرد

عربستان سعودی و روسیه می‌خواهند تولید نفت در اوپک بالا رود. ایران می‌گوید این اقدام نقض توافق اوپک است و این کشور به‌همراه ونزوئلا و عراق آن را وتو خواهند کرد.

ایران اعلام کرد که این کشور به‌همراه عراق و ونزوئلا با طرح افزایش تولید نفت که از سوی عربستان سعودی مطرح شده و روسیه نیز از آن دفاع می‌کند، در اجلاس آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین مخالفت و آن را  وتو خواهند کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیأت عامل اوپک به «بلومبرگ» گفت: «اگر عربستان سعودی و روسیه بخواهند بر تولید نفت بیفزایند، نیاز به اتفاق نظر [با دیگر کشورها] دارند. اگر این دو کشور بخواهند به تنهایی عمل کنند نقض توافق همکاری مشترک خواهد بود و سه کشور بنیانگذار اوپک مانع از آن خواهند شد.»

نشست اوپک بر سر تعیین مدت برای کاهش تولید نفت در جهان در این هفته در وین برگزار خواهد شد. سخنان نماینده ایران نشان می‌دهد که این نشست چالش‌برانگیز خواهد بود.

۲۴ کشور عضو اوپک تاکنون موفق شده‌اند که توازن را به بازار نفت بازگردانده و قیمت نفت را بالا ببرند. پس از آن‌که اوپک و چند تولیدکننده غیرعضو این سازمان، از جمله روسیه، میزان تولید نفت خود را در سال ۲۰۱۷ پایین آوردند تا عرضه نفت در بازار کاهش یابد، در طول سال گذشته، قیمت نفت حدود ۶۰ درصد افزایش یافت. اکنون عربستان سعودی و روسیه، دو کشور اصلی تولیدکننده نفت جهان خواهان افزایش تولید نفت هستند در حالی که بسیاری از کشورهای عضو اوپک، از جمله ایران و ونزوئلا که با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند با افزایش تولید نفت بر مشکلاتشان افزوده خواهد شد.

الکساندر نوواک، وزیر نیروی روسیه، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که اوپک و متحدانش می‌توانند افزایش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز را در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ در نظر بگیرند. به‌گفته او، این برای جبران خسارات عرضه نفت ونزوئلا و ایران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی شده، کافی است. برخی منابع آگاه گفته‌اند که عربستان سعودی در حال مذاکره در مورد سناریوهای مختلف است تا تولید نفت را بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش ‌دهد.

با این حال وزیر نیروی روسیه می‌گوید درخواست افزایش تولید نفت فقط برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی است و بعد در ماه سپتامبر با بررسی شرایط بازار در مورد روند آتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

با خروج آمریکا از برجام در ماه گذشته محاسبات در زمینه تولید و بهای نفت تغییر کرده است. این اقدام آمریکا بر مشتریان اروپایی و آسیایی نفت ایران و معاملات تجاری با جمهوری اسلامی فشار وارد کرده است.

اوپک با فشارهای بیرونی نیز مواجه است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود بارها از افزایش قیمت نفت انتقاد کرده است. در آمریکا قیمت بالای بنزین دیگر بخش‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده. در سراسر این کشور قیمت یک گالون بنزین ۳ دلار افزایش داشته و این موضوع در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا می‌تواند اثر بگذارد. به همین دلیل دولت اوباما فشار خود را برای افزایش تولید نفت بیشتر کرده است.

حسین کاظم‌پور اردبیلی در این‌باره می‌گوید: «ما از برادران خود در اوپک و روسیه می‌خواهیم ترامپ را که دو کشور بنیانگذار اوپک (ایران و ونزوئلا) و روسیه را تحریم کرده، تسکین ندهند. ما کشورهای مستقلی هستیم که مسئولیت‌ها و ارزش‌های خودمان را داریم. تمام جهان باید در برابر این نگرش‌های متکبرانه بایستد و چنین نیز خواهد کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا موجب می‌شود که این کشورها عملاً ۳۰ درصد از تولید نفت خود را در سال آینده از دست بدهند و این ضرورت افزایش موقت تولید نفت از سوی کشورهای خلیج فارس را بیشتر می‌کند.

نماینده ایران در هیأت عامل اوپک می‌گوید «هیچ تغییری در اساس بازار نفت ایجاد نشده» در حالی‌که بخش انرژی دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی «عجله دارند آن را متفاوت نشان دهند».

کاظم‌پور اردبیلی گفت: «بازار به خوبی تأمین می‌شود و اوپک باید تصمیم خود را تا پایان سال حفظ کند. (...) من مطمئن هستم که بسیاری از اعضای اوپک چنین احساس و عمل خواهند کرد.»

اعضای اوپک به دلیل سقوط بیش از حد انتظار تولید ونزوئلا و احتمال متأثر شدن صادرات ایران از تحریم‌های آمریکا، قرار است در نشست رسمی خود که ۲۲ و ۲۳ ژوئن (یکم و دوم تیرماه) در وین برگزار می‌شود، درباره تسهیل محدودیت‌های تولید تصمیم بگیرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.