ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات ائتلاف عربی به حدیده از سر گرفته شد

هزاران غیرنظامی از خانه‌های خود می‌گریزند. در همان حال بالگردهای ائتلاف عربی به تک‌تیراندازها در بام‌های اطراف فرودگاه شلیک می‌کنند. میانجیگری سازمان ملل تاکنون ثمر داده است.

در نبردهای حدیده ۴۵۰۰ خانواده از خانه‌های خود در مناطق خط مقدم گریخته‌اند و به‌گفته سازمان ملل امکان وقوع فاجعه انسانی می‌رود. با این حال ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی دوشنبه ۱۸ ژوئن / ۲۸ خرداد، حملات هوایی خود به بندر حدیده را از سر گرفت.

نیروهای دولتی یمن در جنوب بندر حدیده مستقر می‌شوند ـ جمعه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد

رویترز به‌نقل از ساکنان محلی نوشته است که بالگردهای آپاچی، متعلق به ائتلاف عربی، تلاش کردند تک‌تیراندازهای مستقر بر پشت‌بام‌های مدارس و خانه‌ها در محله «منظر» حدیده، در حوالی فرودگاه این بندر را از این منطقه دور کنند.

از آغاز حمله به بندر حدیده در هفته گذشته تاکنون، ده‌ها غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند و شدت درگیری‌ها مانع از انجام درست وظایف سازمان‌های کمک‌رسان و بشردوست شده است.

در حدیده و اطراف آن حدود ۶۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. چهار پنجم مواد اولیه و ضروری لازم از طریق این بندر وارد یمن می‌شود و سازمان ملل نسبت به یک بحران انسانی دیگر در یمن هشدار داده است.

به‌گفته سازمان ملل، ۲۲ میلیون یمنی نیاز به کمک‌های فوری دارند و ۸,۴ میلیون نفر در خطر گرسنگی قرار دارند و اگر وضعیت تغییری نکند این رقم تا پایان سال به ۱۸ میلیون نفر خواهد رسید.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه در وین نسبت به افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در نبردهای حدیده ابراز نگرانی کرد: «من نگرانی عمیق خود از حملات مداوم ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حدیده را ابراز می‌کنم. این حملات می‌تواند موجب تلفات عظیم غیرنظامیان شود و تأثیرات فاجعه‌باری بر کمک‌های بشردوستانه ارائه شده از طریق بندر [حدیده] برای حمایت از میلیون‌ها نفر، بگذارد.»

ساکنان محلی که از محله «منظر» گریخته‌اند می‌گویند غیرنظامیان در حدیده به دام افتاده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که قرار بود سازمان‌های بشردوست خودروهایی برای انتقال غیرنظامیان به منطقه بفرستند اما به‌دلیل شدت درگیری‌ها هیچ خودرویی نمی‌تواند به منطقه رفت و آمد کند، در نتیجه مردم مجبور شده‌اند در حالی‌که بالگردهای آپاچی بر آسمان می‌گردند، پای پیاده با فرزندان خود از منطقه خارج شوند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که همزمان با تلاش‌های سازمان ملل برای میانجی‌گری بین طرفین درگیری ها، امارات متحده عربی، عضو ائتلاف عربی روز دوشنبه از حوثی‌ها خواسته است که «بدون قید و شرط» حدیده را ترک کنند. انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی گفت: «تا زمانی‌که شورشیان از حدیده بدون قید و شرط خارج نوشند، عملیات نظامی در این بندر ادامه خواهد داشت.»

او افزود ائتلاف عربی جاده‌ای که حدیده را به صنعا، پایتخت یمن، متصل می‌کند باز می‌گذارد تا «شبه‌نظامیان حوثی از طریق آن خارج شوند». صنعا در دست شیعیان حوثی مورد حمایت ایران است.

به‌گفته قرقاش، فشار نظامی بر بندر حدیده توسط ائتلاف عربی به‌منظور کمک به «نماینده سازمان ملل برای متقاعد کردن حوثی‌ها برای خروج بی‌قید و شرط از این بندر است». وزیر خارجه امارات متحده عربی افزود: «اگر این تلاش به نتیجه نرسید ما مصمم هستیم که به اهداف خود برسیم.»

مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن روز گذشته (یکشنبه) با مسئولان شورشیان حوثی در چارچوب تلاش برای توقف نبردها در حدیده و جلوگیری از یک فاجعه بشری، گفت‌وگو کرد. او امروز (دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل را در جریان نتایج گفت‌وگوها قرار خواهد داد.

انور قرقاش در ادامه سخنان خود افزود: «ما می‌توانیم فرودگاه حدیده را تصرف کنیم اما زیر آتش شلیک‌هایی هستیم که از مناطق مسکونی اطراف صورت می‌گیرد. ما نمی‌خواهیم به این آتش‌ها پاسخ دهیم زیرا جان مردم غیرنظامی به خطر می‌افتد.»

وزیر خارجه امارات اطمینان داد که نیروهای طرفدار حکومت یمن تحت حمایت ائتلاف عربی در حدیده برتری دارند، اما برای دستیابی به اهدافشان به زمان نیاز دارند.

به گفته انور قرقاش، شیعیان حوثی به‌لحاظ مالی از کنترل بندر حدیده سود می‌برند. او می‌گوید: «حدیده گاو شیردهی برای حوثی‌هاست.»

او همچنین حضور نیروهای فرانسوی در منطقه را تکذیب کرد. روزنامه فرانسوی «فیگارو» شنبه ۱۶ ژوئن / ۲۶ خرداد به نقل از دو منبع نظامی، از حضور نیروهای ویژه ارتش فرانسه در یمن در کنار نیروهای امارات متحده عربی خبر داده بود اما مشخص نکرده بود که این نیروها در حال انجام چه عملیاتی هستند یا چه نقشی در یمن دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.