ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاروان مدافعان صلح و خسته از جنگ در افغانستان به کابل رسید

کاروان صلح هلمند پس از ۳۸ روز با حدود ۱۰۰ همراه به کابل رسید. راهپیمایان می‌گویند اگر طرف‌های درگیر به صلح تمکین نکنند، حرکت‌های مدنی را شدت خواهند بخشید.

۳۸ روز پیش مدافعان صلح در افغانستان کاروانی را از ولایت هلمند با هدف دفاع از صلح در کشورشان آغاز کردند. آن‌ها دوشنبه ۱۸ ژوئن / ۲۸ خرداد، پس از پیمودن ۶۴۴ کیلومتر به کابل رسیدند و مورد استقبال مسئولان دولتی قرار گرفتند. این فعالان می‌گویند طرف‌های درگیر اگر صلح را عملی نسازند فعالیت‌های مدنی خود را افزایش خواهند داد.

شماری از شرکت‌کنندگان در کاروان صلح به‌هنگام ورود به کابل به‌دلیل وضعیت بد جسمانی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

راهپیمایی طرفداران صلح ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت از هلمند با هشت نفر آغاز شد و سپس در هر ولایت افرادی دیگری به آن‌ها پیوستند تا این‌که شمار آن‌ها در زمان ورود به کابل به ۱۰۰ نفر رسید.

از این کاروان، فعالان مدنی، مردم و محمد یعقوب حیدری والی کابل، کمال سادات معین، مسئول امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ و مسئولان پلیس استقبال کردند.

راهپیمایان با خود شعارهایی به دفاع از صلح و علیه جنگ حمل می‌کردند. شماری از آن‌ها به‌هنگام ورود به کابل به‌دلیل وضعیت بد جسمانی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند. آن‌ها به‌دلیل راهپیمایی طولانی آب بدنشان کم شده بود و از ناحیه پا خون‌ریزی داشتند. برخی نیز به‌دلیل نوشیدن آب‌های غیربهداشتی در مسیر راه بیمار شده‌اند.

خلیل سالنگی، یکی از پزشکان به سایت «طلوع» افغانستان گفته است که دست‌کم ۳۰ نفر از آن‌ها وضعیت جسمانی مناسبی ندارند. چهار نفر نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی خود قربانی مصائب جنگ در افغانستان هستند. برخی اعضای خانواده خود را در جنگ از دست داده‌اند، و برخی دیگر اعضای بدن خود را.

اقبال خیبر، ۲۷ ساله، دانشجو و پزشک اهل هلمند، مسئول این حرکت مدنی، گفت آن‌ها با پیام صلح به کابل آمده‌اند و خواهان آتش‌بس دایم‌ هستند.

خیبر به رویترز گفت در جریان این راهپیمایی بسیاری چیزها دیده و یاد گرفته که هرگز قبل از آن به آن‌ها فکر هم نمی‌کرده. او گفت: «ما با افرادی در مناطق تحت کنترل طالبان و دولت برخوردیم که همه می‌گفتند از جنگ خسته شده‌اند.»

به‌گفته این جوان مدافع صلح، «افغان‌ها جنگ نمی‌خواهند و جنگ بر آن‌ها تحمیل شده است».

در طول راهپیمایی شمار شرکت‌کنندگان در آن هر روز متغیر بود. آن‌ها از جاده‌های اصلی عبور کردند و برخی مواقع راه‌های فرعی به روستاها را برگزیدند که خطرناک بودند. به‌گفته اقبال خیبر برای برخورد با مردمی که از جنگ ترس داشتند این راه‌ها را انتخاب می‌کردند.

پیش از ماه رمضان راهپیمایان در طول روز ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر مسافت را طی می‌کردند اما در ماه رمضان، از آن‌جایی که غذا نمی‌خوردند حرکت آن‌ها کند شد و به روزی ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر رسید.

خیبر با اشاره به آتش‌بس اعلام‌شده در ماه رمضان و در آغوش کشیدن طالبان و نیروهای امنیتی در عید فطر، گفت: «اقدام نهایی ما این است که در صورتی‌که طرف‌های درگیر به خواست ما لبیک نگویند، تظاهرات شدید راه‌اندازی خواهیم کرد، مسئولان طالبان و دولت را راحت نخواهیم گذاشت و آن‌ها را وادار به صلح خواهیم کرد.»

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر (۲۰ ژوئن) در جنگ علیه طالبان اعلام آتش‌بس بی‌قیدوشرط کرد. طالبان شنبه ۱۹ خرداد / ۹ ژوئن در بیانیه‌ای از آتش‌بس در «روز اول، دوم و سوم عید» خبر داد. آتش‌بس بی‌سابقه طالبان اما تنها در درگیری با نیروهای «داخلی» است. نیروهای خارجی از این آتش‌بس مستثنا شده‌اند و طالبان گفته حمله به مواضع آن‌ها را ادامه می‌دهد. اشرف غنی جمعه گذشته با آغاز آتش‌بس اعلام‌شده از سوی طالبان خواستار تمدید آن شد.

در روز شنبه ۲۶ خرداد، دومین روز از آتش‌بس طالبان و نیروهای امنیتی، نیروهای طالبان به کابل وارد شدند و مورد استقبال وزیر کشور افغانستان و نیروهای پلیس این کشور قرار گرفتند.

دیدارهای دوستانه طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان با حمله به نشست مشترک آن‌ها در ننگرهار پایانی مرگبار یافت. انفجار در این نشست مشترک دست‌کم ۱۸ کشته و چندین زخمی برجای گذاشته است.

شرکت‌کنندگان کاروان صلح، عصر امروز (دوشنبه) با برگزاری نشست خبری در کابل و انتشار قطعنامه‌اى، نقشه آینده خود را برای فعالیت‌هایشان اعلام خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.