ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد از آمریکا به دلیل کناره‌گیری از شورای حقوق بشر سازمان ملل

نیکی هیلی اعلام کرد که دولت ترامپ به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند است، اما نمی‌تواند ریاکاری و انفعال شورای حقوق بشر را تحمل کند. موگرینی و گوترش انتقاد کردند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در یک نشست خبری که شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد در واشنگتن برگزار شد اعلام کرد که دولت آمریکا به دلیل بی‌اعتنایی شورای حقوق بشر سازمان ملل به نقض حقوق بشر در برخی کشورها از جمله ایران و مواضع مغرضانه علیه اسرائیل از این نهاد بین‌المللی خارج می‌شود. در این نشست خبری، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کنار نیکی هیلی ایستاده بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از خروج دولت ترامپ از نهاد بین‌المللی ناظر بر نقض حقوق بشر در جهان انتقاد کرده‌اند.

سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد ، واشنگتن: نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

نیکی هیلی از بدو فعالیتش در سازمان ملل در تلاش بود که دولت آمریکا را از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج کند. هیلی در نشست خبری‌ خود در واشنگتن شورای حقوق بشر را به بی‌عاطفگی و جانبداری از ناقضان حقوق بشر در جهان، کشورهایی مانند کنگو و ایران متهم کرد:

«وقتی که شورای به اصطلاح حقوق بشر نمی‌تواند به نقض شدید [حقوق بشر] در ونزوئلا و ایران رسیدگی بکند و جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان یک عضو می‌پذیرد، ارزش اسم خود را از دست می دهد.»

هیلی  با اشاره با پنج قطعنامه‌ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل در سال جاری تصویب کرده، این نهاد را به دشمنی تمام‌نشدنی با اسرائیل متهم کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اما در همان حال تأکید کرد که دولت آمریکا همچنان به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند است:

«ما این گام را برمی‌داریم، زیرا پایبندی‌مان به موازین حقوق بشر به ما اجازه نمی‌دهد بخشی از یک سازمان سودجو و ریاکار باشیم.»

هیلی همچنین روسیه، چین، کوبا و مصر را متهم کرد با عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل مانع از تحقیقات مستقل در زمینه نقض حقوق بشر می‌شوند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل  با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«دبیرکل بسیار ترجیح می‌داد که ایالات متحده در شورای حقوق بشر باقی می‌ماند. ساختار حقوق بشر سازمان ملل متحد در ترویج و دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان نقش مهمی ایفا می‌کند.»

زید رعد الحسین کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه گفته است با توجه به وضع کلی جهان بهتر بود که ایالات متحده آمریکا تلاش‌های خود برای حفظ حقوق بشر را گسترش می‌داد نه اینکه از شورای حقوق بشر سازمان ملل کناره‌گیری کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که کناره‌گیری دولت آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل نقش این کشور به عنوان حافظ دموکراسی در جهان را به خطر می اندازد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد. دولت بوش ابتدا از عضویت در این شورا امتناع کرد. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اما آمریکا به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد.

در شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ کشور جهان در یک رابطه برابر حضور دارند. با خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، اسرائیل مهم‌ترین حامی‌اش در این نهاد بین‌المللی را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    ترامپ اگر خیلی ادعا داره اول بره و به درد اون پنجاه میلیون امریکایی (۱۵% جمعیت در امریکا ) که در فقر زندگی میکنند برسه. بی خیال حقوق بشر در جهان، تو اول برو حقوق بشر شهر وندان امریکایی را تضمین کن. کل اگر طبیب بودی، سر کلاه گیسی خود دوا نمودی.

  • آذران

    این ترامپ و دارو دسته اش (منهای اندک شماری که دیر یا زود کنار میروند) شورش را درآوردند

  • جهان میگوید کینه‌ای برخورد کردن با دشمن خود و تحقیر آن مشکل را حل نمیکند بلکه تشدید میکند.