ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلبشو در وزارت ارشاد: دفتر موسیقی مجوز سازمان سینمایی به جواد یساری را نقض کرد

سازمان سینمایی به خواننده ترانه‌های مردمی اجازه داد در یک فیلم آواز بخواند. دفتر موسیقی مخالف است. این آشفتگی در اداره کل هنرهای نمایشی هم وجود دارد.

جواد یساری، خواننده‌ ترانه‌های کوچه بازاری که ترانه «سپیده‌دم» او سال‌هاست بر سر زبان‌هاست، موفق شد از سازمان سینمایی برای آواز خواندن در یک کمدی موزیکال رمانتیک به نام «دشمن زن» مجوز دریافت کند. دفتر موسیقی ارشاد اسلامی  اما مجوز سازمان سینمایی را نقض کرده است: نمونه‌ای از بلبشو و ناهماهنگی و اختلاف نظر و سلیقه بین مدیران ارشد ارشاد اسلامی و فرصت تنفسی کوتاه برای هنرمندان.

۲۹ خرداد پردیس باغ کتاب تهران: جواد یساری در مراسم اکران فیلم «دشمن زن»

بعد از درگذشت ناصر ملک‌مطیعی، بازیگر سرشناس فیلم‌فارسی در سال‌های پیش از انقلاب، گروهی از هنرمندان از وزارت ارشاد اسلامی و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی انتقاد کرده بودند که ۴۰ سال از عمر هنری این بازیگر سرشناس را به دلیل عدم صدور مجوز فعالیت سینمایی برای او تلف کرده‌اند. برای مثال جعفر پناهی، کارگردان سرشناس سینمای ایران که به ۲۰ سال محرومیت از فعالیت سینمایی محکوم شده در واکنش به مرگ ناصر ملک مطیعی در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «رفت و به آرزويش كه ديده شدن بر پرده سينما بود نرسيد. چه كسى بايد پاسخگو باشد؟»

اکنون سازمان سینمایی ایران به جواد یساری، خواننده‌ ترانه‌های کوچه بازاری  مجوز اجرای ترانه‌ای در یک کمدی را داده است. موضوع این کمدی افکار مردانی است که با زنان ضدیت دارند. یساری در یکی از صحنه‌های این فیلم نقش خودش را بازی می‌کند: با گروهی از نوازندگانش به یک «رستوران سنتی» می‌رود و ترانه‌های کوچه بازاری می‌خواند. رسانه‌های داخلی نزدیک به دولت روحانی روز گذشته این خبر را با آب و تاب بسیار بازتاب دادند و چنین وانمود کردند که یساری به عنوان هنرمندی که قبل از انقلاب طرفداران بسیار داشت، بعد از ۴۰ سال مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرده است.

هنرنمایی جواد یساری در فیلم «دشمن زن»

دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی اما اعلام کرد جواد یساری برای خواندن در فیلم «دشمن زن» مجوز ندارد. دفتر موسیقی در اطلاعیه کوتاهی که سه‌شنبه ۲۹ خرداد منتشر شد گفته است:

«موسیقی فیلم دشمن زن با صدای جواد یساری از دفتر موسیقی مجوز ندارد و هیچ پرونده‌ای برای دریافت مجوز آن در این دفتر ثبت نشده است.»

پیش از این چندین بار خوانندگان زیرزمینی که آلبوم‌ها و تک قطعه‌های آنها مجوز انتشار ندارد به عنوان بازیگر روی صحنه تئاتر رفتند و همان قطعات را بدون مجوز ارشاد روی صحنه اجرا کردند. اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر موسیقی هر دو زیرمجموعه معاونت هنری هستند. با این حال قاعده و قانون یکسانی وجود ندارد.

در سازمان سینمایی و دفتر موسیقی هم این ناهماهنگی به چشم می‌خورد. در این آشفتگی‌ها فرصت کوتاهی برای تنفس هنرمندان فراهم می‌آید. نمونه‌اش جواد یساری است. مسئولان فیلم «دشمن زن» درباره اطلاعیه دفتر موسیقی سکوت کرده‌اند.

جواد یساری در گفت‌وگویی که به مناسبت اکران فیلم «دشمن زن» با او انجام داده‌اند گفته است که ۴۰ سال است ممنوع‌الصداست اما «حاج آقایی» که تهیه‌کننده فیلم است به او گفته مشکل را برطرف می‌‌کند. یساری با ساده‌دلی و فروتنی خاص هنرمندان مردمی می‌گوید:

«من کار "فیلم میلم" وارد نیستم. در همون فیلم خوندم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهداد

    درود و صد درود بر صفا و صداقت و درستی هنرمندان مردمی قبل از انقلاب خصوصا جواد یساری و عباس قادری که انشاء اله تا صد سال زنده و سرحال و قبراق باشند این دومرد با شرف که با صدای دلنشین خود به دلهای پژمرده بسیاری از ایرانیان صفا میبخشند.