ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکنجه و آزار جنسی در زندان‌های تحت کنترل امارات متحده عربی در یمن

شاهدان عینی می‌گویند امارات متحده عربی در جنوب یمن زندان‌های مخفی دارد که در آن زندانیان را وادار به همکاری می‌کنند. آمریکا می‌گوید اطلاعی ندارد. زندانیان می‌گویند آمریکایی‌ها فریاد شکنجه‌شدگان را می‌شنیدند.

آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرده که در آن چند شاهد عینی از شکنجه‌ و آزار جنسی زندانیان در زندان‌های تحت کنترل امارات متحده عربی در جنوب یمن سخن گفته‌اند. آن‌ها می‌گویند مأموران آمریکایی به‌شکل مستقیم در این شکنجه‌ها نقش نداشتند اما در زندان‌ها فریاد زندانیان را می‌شنیدند. پنتاگون می‌گوید از این اعمال اطلاعی نداشته است.

سربازان ارتش امارات متحده عربی

امارات متحده عربی در ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در یمن با شیعیان حوثی می‌جنگد. این کشور که از متحدان آمریکا محسوب می‌شود در طول جنگ سه ساله یمن در جنوب این کشور نفوذ گسترده‌ای داشته و صدها نفر مظنون به همکاری با القاعده را به شبکه‌ای از دست‌کم ۱۸  زندان مخفی می‌فرستاده است، زندانیانی که بدون تفهیم اتهام یا محاکمه، بازداشت شده بودند.

زندان‌های مخفی امارات متحده عربی و شکنجه‌های گسترده در آن در پرونده‌ای که ژوئن گذشته آسوشیتدپرس آن را منتشر کرد، افشا شد. از آن زمان این خبرگزاری دست‌کم پنج زندان را شناسایی کرد که در آن‌ها نیروهای امنیتی برای شکستن زندانیان از شکنجه و آزار جنسی استفاده کرده‌اند.

یک هنرمند یمنی که از این زندان‌ها گریخته نقاشی‌هایی از شکنجه زندانیان بر روی صفحات پلاستیکی کشیده که به‌عنوان مثال نشان می‌دهند که چگونه به زندانیان تجاوز جنسی می‌شود، یا مردی به زنجیر آویخته شده و در معرض شوک الکتریکی قرار می‌گیرد، یا چندین نفر در حال کتک زدن یک زندانی هستند که توسط سگ‌ها احاطه شده است.

این زندانی از شکنجه‌ها در زندان «بیر احمد» در عدن، واقع در جنوب یمن شهادت داده و دست‌کم شش زندانی دیگر نیز چنین شکنجه‌هایی را تأیید کرده‌اند.

آن‌ها می‌گویند شکنجه و آزار جنسی ابزاری ضروری برای اعتراف‌گیری از زندانیان است.

این هنرمند که نام او به دلایل امنیتی منتشر نشده و دو سال به‌دلیل ابراز مخالفت با امارات متحده عربی در اماکن عمومی در زندان به‌سر برد، گفته است: «بدترین چیز این بود که هر روز می‌خواستم بمیرم اما نمی‌توانستم.»

دو طراحی از شکنجه‌هایی که در زندان‌های مخفی امارات متحده عربی صورت می‌گیرد.

شاهدان عینی گفته‌اند که نگهبانان یمنیِ تحت فرماندهی افسران امارات متحده عربی، روش‌های مختلفی برای شکنجه و تحقیر جنسی زندانیان به‌کار می‌بردند. این مأموران هنگام تجاوز به زندانیان از آن‌ها فیلمبرداری می‌کردند، به اندام‌های تناسلی آن‌ها شوک الکتریکی وارد می‌کردند و یا به بیضه‌های آن‌ها سنگ آویزان می‌کردند.

یکی از این شاهدان که ۴۶ سال سن دارد و برای گرفتن اطلاعات از او بازداشت شده بود، می‌گوید: «آن‌ها ما را برهنه می‌کردند سپس دست راست و چپ‌مان را به وزنه‌ای فولادی می‌بستند طوری که بدن‌مان باز می‌شد و سپس شروع به آزار و شکنجه می‌کردند.»

یک رئیس سابق امنیتی که در شکنجه‌ها برای اعتراف‌گیری حضور داشته و سپس از کشور گریخته به آسوشیتدپرس گفته است که از تجاوز به‌عنوان وسیله‌ای برای وادار کردن بازداشت‌شدگان به همکاری جاسوسی با امارات متحده عربی استفاده می‌شد.

مقام‌های آمریکایی سال گذشته تأیید کردند که در زندان‌های مخفی امارات متحده عربی با زندانیان مصاحبه کرده‌اند. دستیابی به اطلاعاتی که توسط شکنجه استخراج می‌شود، حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند و وزارت دفاع آمریکا اصرار دارد که از نقض حقوق بشر در این زندان‌ها آگاهی نداشته است.

آسوشیتدپرس یک سال پیش درباره نقض شدید حقوق بشر توسط امارات متحده عربی، متحد آمریکا، از پنتاگون پرس‌وجو کرده بود اما به‌رغم اسناد کافی درباره نقش امارات متحده در اعمال شکنجه و منابع مدافعان حقوق بشر و سازمان ملل، آدریان راکینین گالوی، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده هیچ مدرکی از شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان در یمن ندیده است. او گفت: «نیروهای آمریکایی باید گزارش‌های معتبر درباره نقض حقوق بازداشت‌شدگان داشته باشند. ما هیچ ادعای معتبری که اتهامات مطرح‌شده توسط شما را اثبات کند، دریافت نکرده‌ایم.»

در روز ۲۴ مه مجلس نمایندگان آمریکا رأی داد تا جیم ماتیس، وزیر دفاع این کشور، محدوده مشارکت آمریکا در زندان‌های مشکوک امارات متحده عربی را مورد بررسی قرار دهد. وزارت دفاع باید در مدت ۱۲۰ روز به کنگره گزارش دهد.

سه مقام امنیتی و نظامی یمن که به دلایل امنیتی نام آن‌ها منتشر نشده به آسوشیتدپرس گفته‌اند که از پنج زندان امارات متحده عربی که در آن‌ها شکنجه جنسی صورت گرفته، چهار زندان در عدن هستند. یکی از آن‌ها در پایگاه «بریقه»، محل اصلی استقرار نیروهای امارات متحده عربی قرار دارد که در آن افسران آمریکایی و کلمبیایی نیز دیده شده‌اند.

این سه مقام امنیتی و یک زندانی اعلام کرده‌اند که در داخل این زندان، زندانیان گفته‌اند مأموران آمریکایی با یونیفورم به‌شکل مستقیم در این ماجراها دیده نشده‌‌اند اما آن‌ها بی‌شک یا با شنیدن فریادهای زندانیان و یا علائم موجود، از شکنجه آگاه بودند.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ زمانی شدت گرفت که شورشیان حوثیِ مورد حمایت ایران کنترل بخش بزرگی از این کشور را در دست گرفتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.