ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین نشانه‌ها از توافق ایران با عربستان سعودی در اوپک

عربستان سعودی و روسیه خواهان افزایش تولید نفت خام‌اند. ایران و چند کشور دیگر مخالف‌اند. بیژن زنگنه اما اعلام کرد که ایران ممکن است با افزایش تولید نفت به میزان کم موافقت کند.

در حالی‌که در روزهای اخیر عربستان سعودی و روسیه بارها خواهان افزایش تولید نفت در اوپک شده‌اند و ایران و ونزوئلا و عراق با آن مخالفت کرده‌اند، ایران اعلام کرده که ممکن است بر سر افزایش ناچیز تولید نفت مصالحه کند.

سران اوپک باید در باره افزایش تولید نفت تصمیم بگیرند.

به‌گزارش رویترز، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) جمعه آینده در مورد افزایش تولید نفت  تصمیم‌گیری خواهند کرد. افزایش تولید نفت خواسته عمده مصرف‌کنندگانی مانند آمریکا و چین برای کاهش قیمت نفت و حمایت از اقتصاد جهانی است.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده اوپک و روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خارج از اوپک، خواهان خروج تدریجی از توافق کاهش تولید هستند که از ابتدای سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده اما ایران، عراق، ونزوئلا و الجزایر با بالا بردن سطح تولید مخالف هستند.

عربستان سعودی و روسیه خواهان آنند که از ماه ژوئیه تولید نفت به‌منظور برآورده ساختن تقاضای رو به رشد جهانی، به میزان ۱,۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از اوپک خواسته است تولیدش را افزایش دهد.

ایران روز سه‌شنبه گفت اوپک بعید است به یک توافق دست یابد، اما امروز، چهارشنبه ۲۰ ژوئن / ۳۰ خرداد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که اعضای اوپک که در ماه‌های اخیر بیش از سقف تعیین‌شده، تولید نفت خود را کاهش داده‌اند، می‌توانند آن را به میزان مورد توافق برسانند.

یک منبع اوپک که از موضع ایران آگاه است، گفت: «اوپک می‌تواند همان قرارداد را با ۱۰۰ درصد انطباق ادامه دهد.»

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، گفته که مطمئن است در روز جمعه توافقی صورت خواهد گرفت.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز گذشته گفته بود: «تقاضا برای نفت در سه ماهه سوم به‌طور معمول با روند پرشتابی رشد می‌کند و اگر تدابیر لازم اتخاذ نشود ممکن است با کمبود عرضه روبه‌رو شویم. از نظر ما این امر ممکن است به التهاب بیش از حد بازار منجر شود.»

نواک تأکید کرد که روسیه خواهان افزایش تولید اوپک و غیراوپک به میزان ۱,۵ میلیون بشکه در روز و پایان دادن به توافق کاهش تولید ۱,۸ میلیون بشکه است.

توافق اوپک در ۱۸ ماه گذشته به تعادل بازار کمک کرده و قیمت‌ها از ۲۷ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ به ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کرد. همچنین ایران و سه کشور عراق، ونزوئلا و الجزایر اعلام کردند که با وجود اختلالات عرضه در کشورهایی مانند ونزوئلا و لیبی، با افزایش تولید مخالف هستند.

به‌گفته وزیر نفت روسیه، اگر در هفته جاری برای افزایش تولید تصمیمی گرفته شود اوپک و متحدانش می‌توانند بار دیگر در سپتامبر برای بازبینی تأثیر و تنظیم سیاست تولید دیدار کند.

بیژن زنگنه در سخنرانی روز چهارشنبه خود در هفتمین سمینار بین‎المللی اوپک، «توافق جهانی کاهش تولید نفت» را موجب بازگرداندن ثبات به بازار نفت و کمک به رشد اقتصاد جهانی دانست و گفت ایران مخالف قیمت بالای نفت است چرا که به گفته او «قیمت‌های بالا در میان‎مدت و بلندمدت، به تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان سودی نمی‌رساند».

او دلیل رشد کنونی قیمت نفت را نه نبود تعادل میان عرضه و تقاضای نفت که به دلایل سیاسی دانست و آن را نتیجه «تنش سیاسی ایجاد شده از سوی دولت آمریکا» برای تشدید بی‌ثباتی و ابهام در بازار نفت خواند.

وزیر نفت ایران گفت: «از آن‌جا که دلیل اصلی افزایش قیمت نفت سیاسی است، بنابراین چاره کاهش قیمت نفت نیز تنها می‌تواند سیاسی باشد.»

او از اوپک خواست تا در برابر فشارهای آمریکا بایستد.

منابع آگاه گفته‌اند که عربستان سعودی نمی‌خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد و از این رو روسیه تلاش می‌کند تا تهران را متقاعد کند.

ایران، عراق و ونزوئلا با افزایش تولید نفت مخالفت کرده و از کاهش قیمت نفت بیم دارند، با این حال اگر ایران همچون نشست‌های قبلی اوپک در اجلاس آینده از مخالفت دست بکشد، اوپک ممکن است به توافقی در مورد افزایش تولید دست یابد.

زنگنه گفته است روز جمعه، قبل از آن‌که اوپک با تولیدکنندگان غیراوپکی مذاکره کند، وین را ترک خواهد کرد، اما روز چهارشنبه تلاش برای متقاعد کردن ایران برای پیوستن به توافق‌نامه انجام شد.

دو منبع آگاه گفته‌اند که زنگنه پنج‌شنبه (فردا) در کمیته وزیران شرکت می‌کند. ایران معمولاً عضوی از این کمیته نیست. کمیته وزیران از جمله شامل روسیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، کویت، الجزایر و ونزوئلا می‌شود.

جبار لعیبی، وزیر نفت عراق روز چهارشنبه با بیان این‌که «بازار نفت به سطح ثبات نرسیده است»، گفت امیدوار است که نشست اوپک به توافق برسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.