ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: هم شورشیان و هم دولت سوریه در غوطه شرقی مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

سازمان ملل جنایات انجام شده توسط نیروهای رژیم اسد در زمان محاصره غوطه شرقی، به‌ویژه گرسنگی دادن به غیرنظامیان را محکوم کرد. شورشیان نیز با حملات کور خود به دمشق غیرنظامیان را کشته‌اند.

سازمان ملل در گزارش تازه‌ای گفته است که نیروهای دولتی سوریه در حمله به منطقه غوطه شرقی سوریه که در دست شورشیان بود مرتکب جنایت جنگی شده‌اند. این گزارش شورشیان این منطقه را نیز که به دمشق حملات کور انجام داده‌اند متهم به جنایت جنگی کرده است.

جنگ سوریه ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل در سوریه تحت مسئولیت پائولو پینیرو، چهارشنبه ۲۰ ژوئن / ۳۰ خرداد گزارش تازه‌ای درباره سوریه منتشر کرد.

در این گزارش به جنایاتی که در منطقه غوطه شرقی صورت گرفته پرداخته شده است. غوطه شرقی از آوریل ۲۰۱۳ تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه بود و در نیمه آوریل گذشته توسط این نیروها و متحدانش از دست شورشیان خارج شد. حمله به این منطقه دو ماه طول کشید و به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر در این مدت یک هزار و ۶۰۰ نفر از غیرنظامیان کشته شدند.

این گزارش که با مصاحبه با ۱۴۰ نفر و تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌ها، ویدئوها و پرونده‌های پزشکی تهیه‌شده، می‌گوید نیروهای بشار اسد با محاصره غوطه شرقی و دادن «گرسنگی عمدی» به ۲۶۵ هزار نفر ساکن این منطقه مرتکب جنایت جنگی شده است.

به‌گفته این گزارش محاصره غوطه شرقی «طولانی‌ترین [محاصره از این نوع] در طول تاریخ مدرن بوده است». محاصره سارایوو در جنگ بوسنی کمی کمتر از چهار سال به درازا کشید.

نیروهای طرفدار رژیم سوریه «هم شورشیان و هم غیرنظامیان را با یک جنگ طولانی‌مدت خسته کرده و از پای در آورده‌اند». گزارش، این جنگ را به‌عنوان «یک نوع جنگ قرون وسطایی» محکوم کرده است.

در مورد حملات فوریه تا آوریل ۲۰۱۸، کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل تأکید کرده که نیروهای اسد «عمدتاً به‌شکلی کاملاً غیرقانونی، به منظور مجازات ساکنان غوطه شرقی آن‌ها را به‌شکل جمعی یا مجبور به تسلیم می‌کردند و یا این‌که می‌گذاشتند که از گرسنگی بمیرند.»

در گزارش آمده است: «از طریق بمباران گسترده و منظم مناطقی که شهروندان غیرنظامی ساکن آن بودند و ممانعت از ارسال مواد غذایی و دارو به شهروندان محاصره‌شده (...)، نیروهای طرفدار دولت مرتکب جنایت علیه بشریت و اعمال غیرانسانی شده‌اند که موجب رنج شدید روحی و جسمی شده است.»

این گزارش همچنین به حملات هوایی به بیمارستان‌ها اشاره کرده و گفته است: «این نوع حملات کاملاً نشان می‌دهد که نیروهای طرفدار دولت به طور منظم تأسیسات پزشکی را هدف قرار داده‌ و با حمله به مناطق محافظت‌شده و حملات عمدی به کارکنان پزشکی، مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.»

جنایات شورشیان

کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل شورشیانی که حدود ۲۰ هزار نفر از آن‌ها در غوطه شرقی تحت محاصره قرار داشتند و بخشی از آن‌ها عضو «گروه‌های تروریستی» بودند را نیز متهم کرده که با شلیک‌های توپخانه خود به سمت دمشق موجب مرگ و یا زخمی شدن غیرنظامیان شده‌اند.

هانی مگالی، یکی از کارشناسان مصری کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل می‌گوید: «حتی اگر نیروهای طرفدار دولت بمباران کنند و مردم غیرنظامی غوطه شرقی را به قتل برساندند، هیچ توجیهی برای انفجار بمباران محله‌های مسکونی غیرنظامیان در دمشق وجود ندارد.»

حملات دولتی «به طور مرتب با اقدامات وحشیانه شورشیان دنبال می‌شد» آن‌ها با شلیک موشک‌های خود به محله‌های دمشق «گسترش ترور» را هدف خود قرار داده‌اند.

همچنین اعضای گروه‌های اسلامگرایی همچون جیش السلام، فیلق الرحمن و هیئت تحریرالشام، که از گروه‌های شورشی در غوطه شرقی بودند، افراد متعلق به اقلیت‌های مذهبی را دستگیر و شکنجه کرده‌اند.

از سوی دیگر، کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که شواهدی را مبنی بر استفاده از گاز کلر در چهار مورد در غوطه شرقی در دست دارند که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.