ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران-اسپانیا: یک هیچ به نفع زنان

زنانی که بازی تیم ملی ایران در برابر اسپانیا را در استادیوم آزادی دیدند و آنهایی که در روسیه حضور داشتند، جهان را تحت‌تاثیر قرار دادند.

تصویر زنی که به دنبال شکست تیم ملی ایران در برابر اسپانیا اشک می‌ریزد، به یک تصویر جهانی تبدیل شده. او اما تنها چهره مورد علاقه عکاسان نبود. زنانی که پنج‌شنبه ۳۰ خرداد برای نخستین بار توانستند پخش زنده یک بازی را در استادیوم آزادی تماشا کنند در کنار آنهایی که به روسیه رفتند تا مسابقات را از نزدیک ببینند، جهان را به اندازه بازی پرشور تیم ملی ایران مقابل اسپانیا تحت ‌تأثیر قرار داده. حتی سرخیو راموس، بازیکن تیم ملی فوتبال اسپانیا پس از پیروزی بر ایران در توییتر خود، زنان ایران را برنده اصلی مسابقه معرفی کرده است.

پنجشنبه ۳۰ خرداد، ورزشگاه کازان در روسیه: یک زن ایرانی که اشک می‌ریزد

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد تا یک ساعت مانده به بازی ایران و اسپانیا هنوز معلوم نبود که‌ آیا بالاخره زنان به ورزشگاه آزادی تهران راه خواهند یافت یا نه. اخبار اولیه نشان می‌داد که با وجود صدور مجوز برای حضور زنان و مردان در استادیوم، به بهانه فراهم نبودن «زیرساخت‌ها» جلوی ورود افرادی که از قبل بلیت تهیه کرده بودند، گرفته شده است.

خبر لغو پخش زنده بازی ایران و اسپانیا در استادیوم آزادی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی واکنش ایجاد کرد. با این حال بعداً اعلام شد که با دستور وزیر کشور مردم می‌توانند وارد استادیوم شوند.

یک منبع آگاه در استادیوم آزادی، درباره اتفاقات روز گذشته به زمانه می‌گوید: «کل خیابان‌های دور و بر استادیوم بسته بودند و نمی‌گذاشتند کسی وارد [ورزشگاه] شود. همه جا شدیداً تحت مراقبت بود و یگان‌های ویژه مسیرها را بسته بودند. بعد همین نیروها وارد استادیوم شدند. آرایش خود را مرتب تغییر می‌دادند و معلوم بود برنامه مشخصی ندارند. سپس خارج شدند و ناگهان مردم وارد [ورزشگاه] شدند. حدود ۳۰ هزار نفر وارد شدند. ما اصلا آمادگی این تغییر ناگهانی را نداشتیم، اما حتی یک نفر از نیروی انتظامی و یگان ویژه برای تامین امنیت وارد نشد. در عوض لباس شخصی‌ها زیاد بودند که مرتب عکاسی می‌کردند و درباره برنامه‌های جانبی مثل خواننده و مجری و ... پرس و جو می‌کردند.»

طبق گزارش‌های رسیده، معصومه ابتکار، معاون امور زنان ریاست جمهوری، طبیه سیاوشی، فاطمه ذوالقدر و فرید موسوی از نمایندگان مجلس هم به استادیوم رفته بودند که روی زمین نشستند و فوتبال را دیدند.

منبع مطلع زمانه می‌گوید: «موقع بیرون رفتن هم کسی از نیروی انتظامی داخل نبود، ولی انگار منتظر حرکتی و اتفاقی در داخل بودند که به آن بهانه کار را تعطیل کنند ولی مردم با نظم و آرامش نشستند. البته صورت‌شان را نقاشی کرده بودند و شادی می‌کردند ولی هیچ بهانه‌ای نبود، مگر آن عکاسانی که دنبال سوژه خود می‌گردند، از داخل استادیوم مطابق نظر خودشان عکس‌هایی تهیه کرده باشند و بخواهند از آن در جهت مقاصد خودشان استفاده کنند.»

حضور زنان در ورزشگاه‌ها سال‌هاست که به موضوع کمپین فعالان حقوق زنان تبدیل شده و نیروهای محافظه‌کار و نهادهای مذهبی به شدت با آن مخالفت می‌کنند. بهانه آنها برای مخالفت با این موضوع، «حفظ کرامت زنان در محیط نامناسب ورزشگاه‌ها» بوده است.

حالا با تجربه روز گذشته، این انتظار در میان زنان ایرانی به وجود آمده که بازی‌های تیم‌های باشگاهی و ملی را هم بتوانند با همین شرایط در استادیوم‌ها ببینند: هر چند هنوز واکنش‌های مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها روشن نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسعد

    با این قلاب 57، آخوند برای همیشه از جامعه ایران رخت بربست! این دوره تاریخی نیاز بود تا مردم ایران دین و آخوند را بشناسند. بهرحال این هم قسمتی از پروسه تکامل بشری است که در ایران هم می‌بایست اتفاق بیفتد.

  • آکو کردستانی

    با نگاهی گذرا بە یک مسابقە فوتبال متوجە چند نکتە مهم می شویم. بازی فوتبال یک بازی جمعی است و یک جمع تنها با همکاری داوطلبانە اعضای گروە می تواند بە هدفش برسد. تجربە نشان دادە است کشورهایی کە در صدر فوتبال جهان قرار دارند اکثرا کشورهای ثروتمند دنیا هستند کە از یک نظام آموزشی علمی بر خوردار می باشند کە در آن کار گروهی و شایستگی فردی اساس هر گونە پیشرفت فردی و اجتماعی است ، یعنی از یک نظام دمکراتیک مبتنی بر رعایت حقوق افراد جامعە بر خوردارند. اعضای تیم فوتبال ایران در چنین فضایی رشد و نمو نکردەاند کە هیچ بلکە مرتبا از طرف افراد ذینفع وابستە بە حکومت تحقیر و تنبیە می شوند و انتخاب فوتبالیستها نیز غالبا بر اساس شایستگی نیست بلکە بە میزان تعهد این افراد بە هنجارهای پذیرفتە شدە نظام بستگی دارد . مخالف کشور ایران و شادی مردم ایران نیستم و احساس شادی طرفداران تیم ملی ایران را تا حدودی درک می کنم و بە آن احترام می گذارم ولی بە نظرم انتظارات غیر واقعی از تیم ملی و برداشت سادە لوحانەای از غرور ملی دارند. انتظار معجزە از افرادی کە کوچکترین حقوق فردیشان پایمال شدە خطای بزرگی ایست و ادعای غرور ملی و وطن پرستی ملتی کە از حداقل آزادی و حرمت انسانی برخوردار نیستند باور نکردنی و سست است. من بە ایران آزاد و تیم ملی فوتبال ایران کە بر اساس شایستگی انتخاب شدە باشد افتخار می کنم.

  • مجید

    یک هیچ به نفع تمام دختران این سرزمین قحطی زده

  • Faryad

    آخوندها از زمان صفویه وارد دربار شدند و شاهان برای اینکه مردم را سرگرام عزاداری وگل مالی وتوسری زدن کنند از آنها حمایت کردند. آنها با فتوی دادن علیه روسها در زمان قاجار باعث از دست دادن بخش عظیمی از کشور و عهد قراردادترکمانچای شدند. نوری نیز در حکومت مشروطه علنا با آزادیخواهان در افتاد و خواهان حکومت مشروعه شد! ولی بعدا رضا شاه بساط آنها را بهم زد ولی محمد رضا پهلوی از در مماشات درآمدوحتی کاشانی عملا در کودتا علیه مصدق و ترور دکتر فاطمی شرکت داشت . تا اینکه با پشتیبانی بی بی سی بر موج نارضایتی مردم به حکومت ولایت فقیه رسیدند که سعی دارد کشور را به سبک قرون وسطی اداره کنندو از آنطرف هزارها ملک و زمین وکارخانه وهتل را مصادره و بین خودشان تقسیم کردند وبا جنگ و اشغال سفارت و ترور و بمب موشک باعث به هدر رفتن هزارها میلیارد دلار و در عوض هزار برابر شدن قیمت دلار ظرف فقط چهل سال شدند! در حال حاضر با ایجاد امامزاده قلابی حتی در جوار پاسارگاد! حدود یک میلیون طلبه و آخوندایرانی و افغانی و افریقایی و خانوادهشان نیز تحت پوشش حقوق و بیمه و مسکن دولتی هستند!

  • هرمز

    هوشنگ عزیز، نظرتان بسیار متین و قابل توجه است. متاسفانه عده ای بدون دانش از تاریخ کشورمان فقط شعار می دهند. با داشتن چنین مخالفانی تعجبی نیست که رژیم جمهوری اسلامی دوام آورده. در با تخته جور است. نخستین تجربه دمکراسی ایران با دکتر مصدق اگر به دست انگلستان و آمریکا سرنگون نمی شد، امروز نه فقط ایران بلکه سراسر منطقه در وضع بسیار بهتری بود. اما در عین حال، دست غارتگران هم کوتاه شده بود. و طبیعی است که آن غارتگران به حمایت از پهلوی دوم برخیزند. پهلوی اول را هم آنها آورده و برده بودند.

  • هوشنگ

    استاد مهران همون فاشیستهای وطنی "خدا بیامرز" بودن که کار ما را به اینجا کشاندند. مسلما اگر دولت قانونی دکتر مصدق توسط مشتی چاقوکش و نوچه های کاشانی در یک کودتا سرنگون نمیشد، اگر دکتر فاطمی به دست "خدا بیامرز" شعبان بی مخ سلاخی نمی شد، اگر ان "عاری از مهر" بوسه بر گونه های ایت الله کاشانی نمی زد،.. مطمئن باشید کار ملت ایران هم به اینجا نمی کشید.

  • مهران

    خودشان تحریک می کنند و خودشان لباس شخصی وارد می کنند بیشتر این لباس شخصی ها از لبنان و فلسطین و سوریه هستند که در ایران آموزش نظامی یاد می گیرند. زن و دختر ایرانی را با لباس شخصی ها بیگانه می ترسانند . این لباس شخصی ها آنقدر غذا مفتی خوردند که مثل خرس هستند . ایران توسط این لباس شخصی ها اداره می شوند. خدا رحمت کنه شعبان بی مخ را که حداقل ایرانی بود.