ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان کمک مالی اتحادیه اروپا به یونان

وزیر اقتصاد سابق یونان سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا را «تروریسم اقتصادی» و تحمیل شده بر آتن خوانده بود. رسانه‌های آلمان همزمان با پایان برنامه «نجات یونان» سود آلمان از این برنامه را فاش کردند: ۲,۹ میلیارد یورو

اتحادیه اروپا می‌گوید: برای آخرین بار ۱۵ میلیارد یورو به یونان وام پرداخت می‌کند. مدت زمان بازپرداخت‌ وام‌های دریافتی آتن ۱۰ سال دیگر تمدید خواهد شد. مقام‌های اتحادیه اروپا و یونان وضعیت جدید را پایان یک دوران سخت خوانده‌اند. آیا واقعاً یونان به روزهای آرام باز می‌گردد؟

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۰، ۲۷۰ میلیارد یورو وام به یونان پرداخته و همزمان آتن را مجبور کرده سیاست‌های ریاضتی را اجرا کند.

کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۱ ژوئن اعلام کرده که این اتحادیه با پایان برنامه موسوم به «نجات یونان» موافقت کرده. بر اساس این توافق از اوت سال جاری نهادهای مالی اتحادیه اروپا پرداخت وام و اعتبار به یونان را خواهند کرد.

پیش از اجرای این تصمیم آتن یک بار دیگر ۱۵ میلیارد دلار اعتبار دریافت خواهد کرد. علاوه بر این اتحادیه اروپا موافقت کرده که دوره بازپرداخت بدهی‌های یونان ۱۰ سال دیگر تمدید شود.

وزیر اقتصاد یونان از تصمیم تازه اتحادیه اروپا ابراز خشنودی کرده است. وزیر اقتصاد فرانسه نیز از تصمیم جدید اتحادیه اروپا استقبال کرده و گفته است: یونان به تعهدات خود عمل کرده، حال نوبت اتحادیه اروپا است که به تعهدات خود عمل کند و بهترین راه  را برای پرداخت بدهی‌های یونان بیابد.

یونان از سال ۲۰۱۵ که سومین برنامه موسوم به کمک به یونان به اجرا گذاشته شد، ۸۶ میلیارد یورو وام دریافت کرده است.

مجموع کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به یونان از آغاز برنامه موسوم به «نجات یونان» از سال ۲۰۱۰ تا به حال ۲۷۰ میلیارد یورو بوده است.

واروفاکیس قربانی «نجات یونان»

اجرای برنامه موسوم به نجات یونان طی سال‌های گذشته با اعتراض گسترده مردم این کشور روبرو بوده است. ائتلاف چپ‌گرایان رادیکال «سیریزا» سال ۲۰۱۵ با تکیه بر مخالفت با سیاست‌های ریاضت اقتصادی در یونان به قدرت رسید. به‌رغم حمایت مردم یونان در همه‌پرسی برای توقف اجرای برنامه‌های اقتصادی اتحادیه اروپا، الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان به اجرای این برنامه تن داد.

یانیس واروفاکیس وزیر اقتصاد پیشین یونان که در دور نخست مذاکرات ۲۰۱۵ با اتحادیه اروپا حضور داشت، سیاست‌های اقتصادی این اتحادیه را «تروریسم اقتصادی» خوانده بود. مخالفت او با ادامه توافق در نهایت به برکناری‌اش از دولت یونان انجامید.

سود میلیاردی آلمان از «نجات یونان»

برنامه موسوم به «نجات یونان» معادل ۱۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی یونان، بدهی برای آتن به جای گذاشته است. همزمان دولت یونان ناچار به اصلاح سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌های تامین اجتماعی برای جلب رضایت اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای مالی بین‌المللی شده است.

همزمان با زیان یونان، آلمان تنها از سال ۲۰۱۰ تا به حال ۲,۹ میلیارد یورو سود از وام‌های پرداخت شده به آتن کسب کرده است.

رسانه‌های آلمان پنجشنبه فاش کردند که دولت آلمان ۲,۵ میلیارد یورو از محل خرید اوراق قرضه بازسازی یونان و ۴۰۰ میلیون یورو بابت سود تسهیلات بانکی پرداخت شده به یونان درآمد کسب کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.