ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوپک برای افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت توافق کرد

نشست اوپک تحت تاثیر اختلاف تهران و ریاض برگزار شد. پس از مذاکره مستقیم وزیر نفت جمهوری اسلامی و عربستان سعودی توافق حاصل شد: سهمیه تولید اوپک و غیراوپک افزایش می‌یابد.

ایران خود را برنده نشست اوپک در وین می‌داند. رسانه‌ها از توافق اوپک برای افزایش سهمیه تولید خبر می‌دهند. رئیس دوره‌ای اوپک هم گفته است که اختلاف نظر اعضا مانع تعیین سهمیه تولیدکنندگان شد. نتیجه نهایی اما مشخص است: پایان توافق همکاری کاهش تولید.

اوپک در نشست ۱۷۴ برای افزایش سهمیه تولید تا یک میلیون بشکه در روز توافق کرد.
اوپک در نشست ۱۷۴ برای افزایش سهمیه تولید تا یک میلیون بشکه در روز توافق کرد.

اعضای سازمان کشورهای تولید کننده نفت – اوپک- جمعه ۲۲ ژوئن/ ۱ تیر  توافق کردند که تولید روزانه نفت خام را از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کشورهای همراه با پیمان کاهش تولید که از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از قبل تولید خواهند کرد.

پیش از حصول این توافق، وزیران نفت ایران و عربستان سعودی صبح امروز پیش از آغاز اجلاس اوپک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که ایران با افزایش سهمیه تولید نفت خام مخالف است و با هر توافقی که علیه منافع ایران باشد، مخالفت خواهد کرد.

اختلاف نظر تهران و ریاض نشست اوپک را به تأخیر انداخت. ایران، عراق و ونزوئلا جبهه مخالفان افزایش سهمیه را تشکیل دادند و در مقابل عربستان سعودی و روسیه که پیشتر نیز از افزایش تولید حمایت کرده بودند، خواستار افزایش تولید روزانه شدند.

این وضعیت سبب شد تا بیژن زنگنه و خالد الفلاح وزیر انرژی عربستان سعودی صبح جمعه پیش از آغاز اجلاس اوپک به صورت مستقیم مذاکره کنند.

زنگنه پس از این دیدار بدون بیان جزئیات گفت که تهران و ریاض به یک چهارچوب تفاهمی درباره سهمیه تولید دست یافته‌اند.

خالد الفالح وزیر انرژی سعودی اما پس از این دیدار بار دیگر بر آمادگی ریاض برای جبران هرگونه کاهش در بازار نفت تاکید کرد.

سهمیه‌ها مشخص نشد

بهروز نعمتی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که همراه وزیر نفت به وین رفته است، فضای اجلاس اوپک را بسیار سنگین توصیف کرده است. خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست نیز از تنش‌ در حاشیه جلسه خبر داده‌اند.

وزیر انرژی امارات متحده عربی و رئیس دوره‌ای اوپک هم به خبرنگاران گفته است: به دلیل اختلاف نظر بین اعضا، اوپک نتوانسته سهمیه هر کشور را تعیین کند.

با این حال رسانه‌های ایران نتیجه نهایی را «برد دیپلماتیک» جمهوری اسلامی قلمداد کردند.

بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس با انتشار این عکس در توئیتر نوشت: پس از چند روز مذاکرات سخت و فشرده، لبخند تیم مذاکره کننده با حفظ سهمیه.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش کرد: اعضای اوپک به بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک پایبند ماندند. یک منبع آگاه که نامش فاش نشده، گفته است که اوپک برای کاهش سهمیه تولید به صد در صد توافق کرده است.

براساس این توافق قرار است که اعضای اوپک و غیراوپک پیمان کاهش تولید، کاهش تولید را تا سقف صد درصد حفظ کنند. در نتیجه این توافق برخی از تولیدکنندگان نفت که تولید روزانه را بیش از سهمیه توافق شده کاهش دادند، افزایش تولید خواهند داشت.

وزیران نفت سازمان کشورهای تولید کننده نفت قرار است که شنبه ۲۳ ژوئن/ ۲ تیر با تولید کنندگان نفت غیراوپک تشکیل جلسه دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.