ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واشنگتن از شورشیان جنوب سوریه حمایت نظامی نمی‌کند

واشنگتن هفته گذشته به دمشق و مسکو درباره حمله به درعا در جنوب غرب سوریه در مرز با اسرائیل و اردن هشدار داده بود اما مخفیانه به شورشیان گفته که دخالت نخواهد کرد.

واشنگتن به گروه‌های شورشی در جنوب سوریه گفته است که چشم‌انتظار حمایت نظامی برای مقاومت در برابر حمله نیروهای بشار اسد، رئیس دولت دمشق نباشند. همزمان روسیه شنبه شب دوم تیر / ۲۳ ژوئن نخستین حملات هوایی علیه این شورشیان را انجام داد.

توافق آتش‌بس جنوب غرب سوریه سال گذشته پس از نخستین دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در هامبورگ اعلام شد

به گزارش خبرگزاری «رویترز» که به نسخه‌ای از پیام ارسالی واشنگتن به سران «ارتش آزاد سوریه» دسترسی یافته، ایالات متحده به شورشیان گفته است «نباید مبنای تصمیم‌های خود را بر این فرض یا انتظار بگذارید که ما به نوعی دخالت نظامی خواهیم کرد».

ایالات متحده پیش از این به بشار اسد و روسیه هشدار داده بود که نقض توافق منطقه کاهش تنش جنوب سوریه می‌تواند «پیامدهای جدی» به دنبال داشته باشد و از اتخاذ «تمهیدات استوار و مناسب» خبر داده بود.

پیش از این شورشیان امید بسته بودند که اگر کارزار بمباران پیاپی مناطق جنوبی تحت کنترل آنها، یعنی بخش‌های مرزی سوریه با اردن و اسرائیل (در بلندی‌های جولان) ادامه یابد و به عملیات زمینی ختم شود، واشنگتن به حمایت نظامی از آنها خواهد پرداخت.

ایالات متحده در پیام خود به شورشیان گفته هر طور برای خود و مردم‌شان بهتر می‌دانند، تصمیم بگیرند.

در جای دیگری از پیام آمده:

«ما در دولت ایالات متحده شرایط دشوار پیش روی شما را می‌فهمیم و هنوز توصیه می‌کنیم که روس‌ها و رژیم سوریه دست به اقدامی نظامی نزنند که توافق منطقه کاهش تنش را نقض می‌کند.»

آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) پیش از این سال‌ها به شورشیان به اصطلاح میانه‌روتر ارتش آزاد میلیون‌ها دلار سلاح داده بود و به آنها حقوق ماهیانه می‌پرداخت اما دونالد ترامپ پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری این برنامه مخفی را کنار گذاشت. پس از آن گزارش شد که اسرائیل حمایت از شورشیان در مرز خود را برعهده گرفته است.

آغاز مداخله روسیه

ترامپ سال گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به توافق آتش‌بس و «تنش‌زدایی» در جنوب غرب سوریه دست یافت. زمینه‌های این توافق در مذاکرات محرمانه آمریکا و روسیه در پایتخت اردن فراهم شده بود.

اما شورشیان می‌گویند که شنبه شب روسیه حملات هوایی خود به مناطق تحت کنترل آنها در جنوب غرب سوریه، در نزدیکی شهر درعا را آغاز کرده است.

سوریه از اواخر هفته گذشته حمله به این منطقه را آغاز کرد. ارتش سوریه با آتش توپخانه و پرتاب موشک عملیات نظامی را آغاز کرد و جمعه هلیکوپترهای آن بمب بشکه‌ای بر فراز منطقه ریختند.

درعا، شهری در نزدیکی مرز اردن برای شورشیان سوریه اهمیتی نمادین دارد و به «گهواره انقلاب» مشهور است. سقوط آن پیروزی بزرگ دیگری برای بشار اسد در جنگ هفت ساله سوریه خواهد بود. او همراه با نیروهای تحت حمایت ایران خرداد گذشته نیز در تدارک حمله به درعا بود.

رئیس دولت دمشق پس از هشدار واشنگتن نسبت به عملیات نظامی در درعا گفته بود که با ایالات متحده مذاکره نخواهد کرد.

جنوب غربی سوریه برای اسرائیل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. این کشور با روسیه برای خروج نیروهای ایرانی از این منطقه به توافق رسیده بود. گفته شده بود در آنجا نیروهای اسد جایگزین نیروهای حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران خواهند شد.

سازمان ملل و اردن نیز نگران بالا گرفتن تنش‌ها هستند و خواهان آتش‌بس در آن منطقه شده اند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.