ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازار بزرگ تهران اعتصاب کرد

بازاریان در بازار بزرگ تهران با سر دادن شعارهایی از سایر بازاریان می‌خواهند به اعتصاب‌کنندگان بپیوندند. بانک مرکزی ایران از تشکیل «بازار ثانویه ارز» خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بازار بزرگ تهران در اعتراض به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا دوشنبه ۴ تیر اعتصاب کرد. همزمان ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران از تشکیل «بازار ثانویه ارز» طی هفته آینده خبر داده است.

دوشنبه ۴ تیر: اعتصاب در بازار بزرگ تهران

روز گذشته بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران به مرز ۹۰۰۰ تومان رسید. ، بازار سکه در بورس نیز با افزایش روبرو شد و پس از آنکه هر سکه طلا به قیمت سه‌ میلیون و دویست‌ هزار تومان عرضه شد مدیریت این نهاد موقتاً سفارش خرید را متوقف کرد. روز گذشته بازاریان در مجتمع علاءالدین و بازار چارسو در اعتراض به افزایش قیمت دلار تجمعاتی اعتراضی برگزار کرده بودند. در ادامه این اعتراضات، دوشنبه ۴ تیر بازار بزرگ تهران تعطیل شد و بازاریان در تجمعاتی بزرگ و پرشمار با سر دادن شعار «ببندید، ببندید، ما همه با هم هستیم» اعتراض خود را به بی‌ثباتی دلار و سقوط ارزش ریال بیان کردند.

از حدود ساعت ۱۰ صبح مغازه‌داران مغازه‌هایشان را در بازار بزرگ تهران و در پاساژها بستند و به جمع معترضان پیوستند. بر اساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در طی کمتر از یک ساعت، سرای ملی بازار تهران، بازارطلافروش‌ها، پاچنار چهارسوق سلطانی و راسته کفاشان به اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

بازاریان در محوطه بازار راهپیمایی می‌کنند و با سر دادن شعارهایی از سایر بازاریان می‌خواهند که مغازه‌های خود را ببندند و به اعتصاب‌کنندگان بپیوندند.

بعد از ساعتی بازار کیلویی‌ها، پارچه‌فروش‌ها، ملی، سبزه‌میدان، عباس‌آباد، طلا‌فروش‌ها و ارزفروش‌ها نیز مغازه‌هایشان بستند. ماهیت شعارها هم تغییر کرد. برخی بازاریان شعار می‌دادند: سوریه را رها کن فکری به حال ما کن

دوشنبه ۴ تیر: اعتصاب در بازار بزرگ تهران

عبدالله اسفندیاری، رییس هیات امنای مرکزی بازار تهران به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«بازار نسبت به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و غیره اعتراض دارند و با توجه به این‌که در چنین شرایطی به هیچ وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده‌اند تا تکلیف‌شان روشن شود.»

علاوه بر نارضایتی بازاریان از بی‌ثباتی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها هم از دلایل نارضایتی بازاریان است. شنبه ۲ تیر بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد.

نیروهای انتظامی و نیروهای لباس شخصی از حدود دو ساعت بعد از آغاز اعتصاب بازاریان، در بازار تهران مستقر شدند. خبرهای تأیید نشده‌ای از هجوم عده‌ای از لباس شخصی‌ها به تظاهرکنندگان منتشر شده است.

همزمان با آغاز اعتصاب بازاریان در بازار بزرگ تهران، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید مجلس در جمع خبرنگاران از تشکیل «بازار ثانویه ارز» طی هفته آینده خبر داده است.

به گفته ولی‌الله سیف، جزئیات این بازار ثانویه تدوین شده و از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی که عمدتاً از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود برای واردات برخی کالا‌های غیراساسی و به صورت نرخ توافقی خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی گفته است:

«ایجاد بازار ثانوی ارز از شکل‌گیری برخی نرخ‌های نامشخص که امروز در کوچه پس‌کوچه‌ها ازطریق دلالان انجام می‌شود، جلوگیری می‌کند.»

دوشنبه ۴ تیر: اعتصاب در بازار بزرگ تهران

سیف همچنین از ایجاد سامانه‌ای برای معرفی کالاهایی که برای واردات از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند خبر داده است. هدف از ایجاد این سامانه این است که از گرانفروشی جلوگیری شود.

۲۰ فروردین اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری اسلامی سیاست ارزی جدید دولت حسن روحانی را اعلام کرد. بر اساس این سیاست، ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین ارز ناشی از صادرات به شبکه پولی و بانکی اقتصاد ایران، با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شود و تمامی نرخ‌های غیر از آن «غیررسمی و غیرقانونی» محسوب می‌شود.  نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار هم در روزهای اخیر افزایش یافته است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی صبح دوشنبه اعلام کرد ایرانیان تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند. اما دولت قطعاً این مقدار دلار ندارد که افراد بتوانند ریال‌هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند.

این خبر تکمیل می شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    به طور مختصر، هر دو اعتراض ناشی از شرایط بد اقتصادی است. به گمان من، اعتراض‌های بازار نماد آشکار پایان ماه عسل طولانی خرده‌بوروژازی سنتی و نظام حاکم است. در حقیقت از نیمه‌ی دهه‌ی هشتاد که بورژوازی نوپای پساانقلابی با احداث انواع مراکز بزرگ خرید، شاپینگ مال‌ها، و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ایجاد شبه‌انحصارها در بخش‌ خرده‌فروشی را هم در دستورکار قرار داد، کسبه‌ی خرده‌پا به‌تدریج و به طور پیوسته تحت فشار قرار گرفتند. البته در ابعاد کوچک‌تری هم فعالیت‌های خرده‌فروشی مبتنی بر اینترنت را در تشدید فشار روی شبکه‌ی سنتی خرده‌فروشی افزایش داد.در ادامه، بحران تقاضای مؤثر به سبب سیاست انجماد دستمزدهای سه دهه‌ی اخیر شبکه‌ی خرده‌فروشی را بیش از پیش تحت فشار قرار داد. بدین ترتیب از سویی مجاری عرضه‌ی کالاها در بازار افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر میزان تقاضای مؤثر کاهش یافت و شبکه‌های سنتی خرده‌فروشی تحت فشار کاهش حاشیه‌ی سود قرار گرفتند. بدنه‌ی اصلی معترضان بازار کسبه‌ی خرد و مزدبگیران شاغل در بازار هستند. این گروه‌های اجتماعی علاوه بر آن که در زمینه‌های اقتصادی به‌شدت تحت فشار سیاست‌های دولت‌های وقت به نفع سرمایه‌های بزرگ بوده‌اند، به لحاظ فرهنگی و سبک زندگی نیز به‌تدریج از ایدئولوژی مسلط دور شدند. یعنی شکافی فرهنگی نیز بین خود و روایت غالب ایدئولوژی حاکم احساس می‌کنند. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد با توجه به فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی و انقلاب فناوری اطلاعات گرایش فرهنگی این گروه‌های اجتماعی به طبقات مدرن بیش‌تر شده است. ضمن این که نسل جدید آنان نیز مدرن شده اند. مهم‌ترین عامل فشار روی شبکه‌ی خرده‌فروشی به دلیل سیاست‌های نظام برای تقویت سرمایه‌های بزرگ و بحران تقاضای مؤثر و فروش بوده است و در کنار آن هم البته شکاف میان ایدئولوژی حاکم و گرایش‌های فرهنگی طبقات و اقشار مختلف مردم به طور فزاینده‌ای بیش‌تر می‌شود.

  • کارگر

    اشتراکات و تفاوت‌های شورش‌های گرسنگان و کارگران با شورش‌های بازار ______________ نکته‌ی مهم آن است که رادیکال شدن سریع شعارها در اعتراضات روز گذشته‌ی بازار نشان می‌دهد که شاهد نوعی همگرایی در مطالبات سیاسی اقشار و طبقات مختلف هستیم. نه نظام بانکی نیمه ورشکسته‌ی ما که اسیر وام‌های معوق و دارایی‌های سمی است به سبب تحریم‌های بین‌المللی به این وضع گرفتار شده است. نه فقر و شکاف طبقاتی ناشی از تحریم‌هایی است که قرار است در ماه‌های آینده اجرایی شود. نه بحران تقاضای مؤثر و فروش ناشی از فشارهای خارجی است، نه خشکسالی و بحران حاد زیست‌محیطی ما و نهایتاً نه فرار سرمایه‌ها از کشور پدیده‌ی جدیدی است. این‌ها همه حاصل مجموعه ساختارهای معیوب و سیاست‌های نادرستی است که طی چند دهه سرنوشت کنونی مارا رقم زده‌اند. مسایل خارجی تنها کاتالیزور و شتاب‌دهنده به این بحران‌های از پیش موجود بوده‌اند. پیوند با متن کامل مصاحبه‌‌ی اسکان نیوز با پرویز صداقت:

  • کارگر

    مشتی انگل اجتماعی را بر سرنوشت اقتصادی ملت حاکم کردند ناصر آقاجری، فعال کارگری: مسئولان بالادستی به هیچ وجه و در هیچ شرایطی حاضر نیستند از سیاست‌های ضدکارگری و ضدمردمی خصوصی‌سازی و تعدیل ساختاری بردارند. امتیاز بزرگ این مناسبات، تامین منافع صنایع تولید انبوه کشورهای بزرگ سرمایه‌داری جهان و چین و بیکاری میلیونی در ایران است. به نام اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی مشتی انگل اجتماعی را بر سرنوشت اقتصادی ملت حاکم کردند تا بدین گونه چوب حراج به منابع و صنایع ملی بزنند و درنتیجه، یک بیکاری بزرگ ایجاد کرده‌اند که در طول تاریخ صنعتی کشور کم‌نظیر است و دو نسل جوان کشور را به نیستی کشیده‌اند. بیشترین آسیب را از سیاست‌های تعدیلی، کارگران پروژه‌ای یا همان قراردادموقتی‌ها متحمل می‌شوند که بیش از 90 درصد بازار نیروی کار را تشکیل می‌دهند کارگران پروژه‌ای که سازندگان واقعی اقتصاد و صنعت هستند، در باتلاق فقر، بی‌حقوقی و بیکاری فرورفته‌اند این راهی که می‌روند، به ترکستان است! برای اصلاح امور، مناسبات نولیبرالی آن هم نسخه ایرانی آن که ملغمه‌ای از سودجویی، استثمار و بی‌توجهی به حقوق انسان است، بایستی از ساختار اقتصادی دور ریخته شود/خلاصه. ایلنا

  • کارگر

    فوری! ⭕️ لالەزار صحنە هایی از انقلاب واقعی! جوانان تهران در حال پیوستن بە تظاهر کنندگان تهران و تهران بە حمایت سایر شهرستانها نیاز دارد. سه شنبه ۵ تیرماه ---------------------------- #تهران- 5 تير شروع #تجمع امروز بازاريان در سرای ملی بازار اعتصاب سراسری ---------------- میدان شوش ، بازار بلورفروشان یگان ویژه در مقابل مردم ------------------------- تعطیلی مغازه ها و حضور نیروهای ویژه در میدان شوش خیابان صابونیان ۵ تیر۹۷ ------------------ امروز 5 تیرماه، در دومین روز از اعتراض بازاریان تهران، بازار بین‌الحرمین تعطیل شد

  • nader

    *** فیلم؛ تظاهرات شبانه: فلسطین سوریه عامل بدبختیه شامگاه ۴ تیرماه: حضور پرشور مردم غیور شهریار در خیابان‌های شهر با شعارهای: «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» و «فلسطین، سوریه، عامل بدبختیه»

  • کارگر

    تظاهرات شبانه مردم در تهران پارس 4 تیر مردم شعار می دن: یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه ------------ تظاهرات در تهرانپارس جریان دارد. جمعیت خیابان ها را بسته و آتش روشن کرده اند. جوانان شعار می دهند: مرگ بر دیکتاتور ------------- تظاهرات شبانه در #تهرانپارس ایران شده فلسطین مردم چرا نشستین --------------------------- براساس گزارش‌های رسیده به غیر از تهران در شهریار، کرج، قشم، بندرعباس و مشهد نیز معترضان به گرانی به خیابان آمده و مغازه‌داران اعتصاب کرده‌اند. ------------------------ استقرار نیروهای ضد شورش در تهران خبرهای زیر در شبکه های اجتماعی در ارتباط با اعتراضات تهران منتشر شده است: اکیپ های ضد شورش وارد میدان توپخانه شده اند میدان مخبرالدوله بسیار متشنج گزارش شده است. نیروهای سپاه محمد رسول‌الله تهران به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند از خیابان مصطفی خمینی به سمت مجلس، جمعیت در حال شعار دادن و حرکت هستند در واکنش به شعار «پیش به سوی مجلس» از سوی معترضان، سپاه حفاظت مجلس درهای مجلس را بست

  • کارگر

    امروز در چهاراه استانبول، مردم شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. موتورهای نیروهای امنیتی به آتش کشیده شده

  • کارگر

    حوالی ساعت 6 عصرامروزدریکی ازکوچه‌های خیابان سعدی تهران چنین وضعی حاکم بود.‌ جوانانی آجر به‌دست با صورت‌هایی پوشیده در بن‌بست‌ها مخفی شده بودند، سطل‌های زباله آتش گرفته و..

  • کارگر

    تدبیر علی ریجانی برای گرانی: خدا بهتون صبر بده! ▪️علی لاریجانی صبح امروز در پاسخ به اینکه تدبیر فوری برای کنترل گرانی‌ها چیه، گفته امیدواریم خدا به همه شما «صبر» بدهد. ▪️برادران لاریجانی سال هاست در مناصب مهم حکومتی هستند اما هرگز پاسخگوی عملکرد خود نبوده اند و در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضاییه، فعالان صنفی بارها بازداشت و زندانی شده اند.

  • کریم

    نظام مفلوک، معیوب، خونریز، غارتگر، سفاک و متجاوز بالاخره به بن‌بستی خورد که هرگز فکرش را نمی‌کرد. بازاریان بالاخره متوجه شدند که در این شرایط امکان حیات برای هیچ کس نیست، و خوشبختانه بیدار شدند! این عفریته‌ی زائیده از خمینی و دارودسته جنایتکارش (نظام ولایت فقیه) از ابتدای انقلاب شروع به کشتار و غارت و سرکوب مردم در مناطق اقلیت نشین در استانهای کردستان و آذربایجان غربی، ایلام و سیستان و بلوچستان و کرمانشاه کرد، در طول این سالها همواره عهدشکنی کرد و حقوق مسلم و مصرح در حتی قانون اساسی خودشان را نیز در خصوص اقلیتها در تعیین حق سرنوشت، مطبوعات، زبان و سمتهای مدیریتی کشور نادیده گرفت. و همواره سرب داغ و شکنجه و زندان های طولانی مدت در انتظار منتقدین بوده. این عفریته‌ی خون آشام به مرور که بزرگتر گردید به سراغ نقاط مرکزی رفت، چون نیاز به خون و غارت بیشتر داشت. غافل از اینکه باید اشتهای سیری ناپذیر غارتگری را حداقل در مرکز ایران کنترل کند. اما نکرد و چاه خود را کند. مردم "اصفهان و تهران و کرمان و مشهد" که کردستان و سیستان و بلوچستان و لرستان نیستند که به کم قانع باشند، و ظلم و ستم غارتگران را تحمل کنند، آنها به نماینده ولی فقیه پشت می‌کنند و به ناکارآمدی و ظلم راضی نخواهند شد. امروز روز جان کندن این عفریته خونریز است. دیدن مرگش آرزوی هر ایرانی است. مردم ایران! از هر گروه و حزب و دسته‌ای متحد شوید! باید یکصدا کشور را از این جانیان پس بگیریم. اما گرگ های بسیار در اطراف در کمین کشور و مردم مان هستند، و مترصد فرصتی هستند تا زخم خود را وارد کنند. اتحاد و همبستگی رمز موفقیت است.

  • سعید

    کشتی داشت غرق میشد نا‌خدای کشتی از بلند گو گفت بین مسافران کسی‌ هست دعا خواندن بلد باشد ، یک نفر گفت من روحانی هستم و ضمن اینکه دعا خواندن را خوب بلد هستم با امام زمان هم در ارتباط می‌باشم / ناخدا گفت بسیار خوب / شما برای نجات کشتی ، در کشتی‌ بمانید و دعا بخوانید و از امام تان کمک بخواهید و باقی مسافران به قایق‌های نجات سوار شوند!!

  • سعید

    حالا, امام قلابیتان,هی عربده بکشد که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!!

  • سامان

    ناگذاری سیف را ببینید : بازار ثانویه ! نشامه ای از فرهنگ او ! کار از این ها گذشته. تا این حکومت با این ساختار هست، روز به روز بدتر میشود.

  • Mani

    همین بازاریان چندین دهه از عوامل اصلی سرکوب جنبش آزادیخواهی و رشد شدید ارتجاع اسلامی و بزرگترین منبع درامد آخوند و رشد آخوندیسم بوده اند. کسانی که با این قشربشدت سودجو و بسیارعقب افتاده سر و کار داشته اند بخوبی متوجه هستند از آنچه مینویسیم. اکثر این قشر دلال هستند و نه تولید کننده و سطح سواد و فرهنگ بسیار پایینی دارند.آنها فقط دنبال سود بیشتر و بیشتر خود هستند حتی اگر به نابودی ایران منتهی شود.هرگز منافع آنان در راستای منافع مردم و کشور ایران نبوده است. بازار و بازاریان یکی از نقاط کلیدی است که در یک حکومت پارلمانی و دموکراتیک باید مورد توجه قرار گیرند و بطور کامل دگرگون شود. تا دیگر خطری برای جامعه نشوند.