ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در اثر حملات ارتش سوریه به درعا هزاران نفر آواره شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید حملات به جنوب سوریه موجب آوارگی ۲۰ هزار نفر شده است. در این منطقه ۷۵۰ هزار غیرنظامی زندگی می‌کنند و سازمان ملل نسبت به تهدید جان آن‌ها هشدار داده است.

رژیم سوریه روز دوشنبه حملات خود به درعا، واقع در جنوب این کشور را تشدید کرد. ده‌ها خانواده با ترس از گسترش حملات، این منطقه استراتژیک را ترک کردند.

بر اثر حملات نیروهای دولتی سوریه و روسیه، مردم از درعا می‌گریزند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، فشار حملات دوشنبه ۲۵ ژوئن / ۴ تیر رژیم سوریه بر قلمرو شورشیان در جنوب سوریه متمرکز بود. نیروهای دولتی یک هفته است که به این منطقه حمله کرده‌اند و از روز شنبه گذشته متحدان روسی‌اش نیز آن را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از روز سه‌شنبه گذشته که حملات در شرق استان درعا متمرکز بود ۲۸ نفر، از جمله غیرنظامیان در این منطقه کشته شده‌‌اند.

منطقه مورد نظر در نزدیکی مرز اردن و در بلندی‌های جولان قرار دارد که بخش گسترده‌ای از آن با سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل هم‌مرز است. در ژوئیه سال گذشته میلادی با مذاکرات مسکو، واشنگتن و امان، در این منطقه آتش‌بس برقرار شده بود.

اما در دو روز گذشته خودِ درعا هدف حملات متعدد قرار گرفته است. ساکنان محله‌های مورد هدف با پای پیاده یا با موتورسیکلت از منطقه گریخته و به باغ‌های زیتون نزدیک پناه برده‌اند.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید: «نیروهای دولتی ۵۵ موشک زمین به زمین کوتاه‌برد در نیمه‌شب گذشته به محلاتی که شورشیان در آن‌ها به‌سر می‌برند شلیک کردند. بالگردهای رژیم برای اولین بار در بیش از یک سال پیش تاکنون، صبح دوشنبه دست‌کم چهار بمب بشکه‌ای را در بخش غربی شهر فرو ریختند.»

برخی خانواده‌ها پس از ترک شهر به چادرها پناه برده‌اند در حالی که دیگران در سربازخانه‌های ساخته‌شده در سال‌های اخیر مستقر شدند.

چند تن از ساکنان درعا از غافلگیر شدن خود بر اثر حملات هوایی و شوکه شدن کودکان سخن گفته‌اند.

گروه‌های شورشی سوریه کنترل ۷۰ درصد اطراف درعا و قنیطره، همسایه آن را در اختیار دارند در حالی که رژیم اسد بیشتر منطقه سویدا، که با دو شهر قبلی منطقه جنوب سوریه را تشکیل می‌دهند را در کنترل خود دارد.

رامی عبدالرحمان می‌گوید در حال حاضر نیروهای دولتی بر استان درعا متمرکز شده‌اند آن‌ها می‌خواهند منطقه شورشیان را به سه بخش تقسیم کنند. استراتژی‌ای که تاکنون در حملات قبلی رژیم به مناطق دیگری همچون غوطه شرقی در نزدیکی دمشق نیز دیده شد.

نبردها در جنوب غرب شهر درعا برای فتح یک پایگاه نظامی که شورشیان در سال ۲۰۱۴ آن را از دست نیروهای دولتی خارج کردند و همچنین منطقه بصرالحریر در شرق این استان انجام می‌شود.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه این حملات تاکنون موجب آوارگی ۲۰ هزار نفر شده است. در این منطقه ۷۵۰ هزار غیرنظامی زندگی می‌کنند و سازمان ملل نسبت به تهدید جان آن‌ها هشدار داده است.

علی زعتری، هماهنگ‌کننده اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در سوریه روز گذشته گفت: «ما باید از هرگونه بحران انسانی در جنوب سوریه اجتناب کنیم؛ ابتدا با نجات شهروندان (...) و در صورت لزوم با اطمینان از تحویل کمک‌های ضروری.»

جنوب سوریه از هفته‌ها پیش موضوع مذاکرات قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که به‌دنبال جلوگیری از عملیات نظامی رژیم سوریه در آن هستند. آمریکا به گروه‌های شورشی در جنوب سوریه گفته است که چشم‌انتظار حمایت نظامی برای مقاومت در برابر حمله نیروهای بشار اسد، رئیس دولت دمشق نباشند.

پیش از این شورشیان امید بسته بودند که اگر کارزار بمباران پیاپی مناطق جنوبی تحت کنترل آن‌ها، یعنی بخش‌های مرزی سوریه با اردن و اسرائیل (در بلندی‌های جولان) ادامه یابد و به عملیات زمینی ختم شود، واشنگتن به حمایت نظامی از آنها خواهد پرداخت.

بحران سوریه که از سال ۲۰۱۱ با سرکوب تظاهرات اعتراضی مردم توسط رژیم بشار اسد آغاز شد، با دخالت گروه‌های تندرو اسلامی و کشورهای خارجی پیچیده‌تر شده است. جنگ در این کشور بیش از ۳۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها نفر آواره به جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.