ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: با حمله ارتش اسد به جنوب سوریه ۴۵ هزار نفر آواره شده‌اند

خبرگزاری دولتی سوریه از تصرف دو شهرک از منطقه درعا در جنوب این کشور که در دست شورشیان بود خبر داد. همزمان اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق دو موشک شلیک کرد.

یک هفته است که ارتش بشار اسد و نیروی هوایی روسیه حملات خود به منطقه درعا در جنوب سوریه را شدت بخشیده‌اند. سازمان ملل می‌گوید دست‌کم ۴۵ هزار نفر از غیرنظامیان از این منطقه گریخته‌اند. سوریه می‌گوید بخشی از منطقه را که در دست شورشیان بود تصرف کرده است. اسرائیل نیز همزمان دو موشک به اطراف فرودگاه دمشق شلیک کرد. سوریه این حملات را نشانه حمایت اسرائیل از شورشیان جنوب کشور خواند.

آوارگان سوری در استان درعا

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل سه‌شنبه ۲۶ ژوئن / ۵ تیر اعلام کرد که در یک هفته اخیر که رژیم سوریه به استان درعا در سوریه حمله کرده، دست‌کم ۴۵ هزار غیرنظامی آواره شده‌اند.

لیندا تام، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل گفت: «در روزهای اخیر شمار زیادی از غیرنظامیان به‌دلیل درگیری‌ها، بمباران‌ها و نبردها از این منطقه گریخته‌اند. تا حال حاضر ما شاهد حرکت عظیمی به این تعداد به سمت درعا نبوده‌ایم.»

نیروهای رژیم سوریه با حمایت بمباران‌های روسیه که از شنبه گذشته آغاز شد، در ۴۸ ساعت اخیر محله‌های درعا را هدف خود قرار داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند در نبرد‌هایی که از سه‌شنبه ۱۹ ژوئن / ۲۹ خرداد تاکنون ادامه دارد دست‌کم ۳۲ نفر کشته شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید حملات رژیم سوریه جان ۷۵۰ هزار غیرنظامی ساکن این منطقه را تهدید می‌کند.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر، در نیمه‌شب گذشته نیروهای دولتی موفق شدند که دو شهرک همسایه بصرالحریر و ملیحه‌‌العطش در شرق درعا را از دست شورشیان خارج و بدین ترتیب منطقه مخالفان را به دو بخش تقسیم کنند. شورشیان نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

منطقه شورشیان در جنوب سوریه از سال ۲۰۱۷ موضوع آتش‌بس در مذاکرات بین مسکو، واشنگتن و امان بوده است.

شورشیان امید بسته بودند که اگر کارزار بمباران پیاپی مناطق جنوبی تحت کنترل آن‌ها، یعنی بخش‌های مرزی سوریه با اردن و اسرائیل (در بلندی‌های جولان) ادامه یابد و به عملیات زمینی ختم شود، واشنگتن به حمایت نظامی از آن‌ها خواهد پرداخت، اما آمریکا به گروه‌های شورشی در جنوب سوریه گفته است که چشم‌انتظار حمایت نظامی برای مقاومت در برابر حمله نیروهای بشار اسد، رئیس دولت دمشق نباشند.

از سوی دیگر همزمان با حملات شب گذشته نیروهای دولتی سوریه به درعا، سانا، خبرگزاری دولتی این کشور و دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش دادند که اسرائیل دو موشک به اطراف فرودگاه دمشق شلیک کرده است. سانا گفته که این حمله نشان‌دهنده حمایت اسرائیل از شورشیان مستقر در جنوب غرب سوریه است.

منطقه جنوب سوریه به‌دلیل هم‌مرز بودن آن با اسرائیل و اردن منطقه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود. سال گذشته آمریکا و روسیه بر سر ایجاد منطقه «کاهش تنش» در جنوب سوریه توافق کردند و این تصمیم به کاهش خشونت‌ها در سوریه کمک کرده است.

آمریکا بارها به اسد هشدار داده که آتش‌بس در مناطق «کاهش تنش» را نقض نکند و می‌گوید چنین اقدامی پیامدهای جدی خواهد داشت و موجب «تدابیر سخت و مناسب» خواهد شد.

گروه‌های شورشی سوریه کنترل ۷۰ درصد اطراف درعا و قنیطره، همسایه آن را در اختیار دارند در حالی که رژیم اسد بیشتر منطقه سویدا، که با دو شهر قبلی منطقه جنوب سوریه را تشکیل می‌دهند را در کنترل خود دارد.

جنگ سوریه تاکنون ۳۵۰ هزار کشته، شش میلیون آواره در داخل این کشور و پنج میلیون آواره خارج از آن داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.