ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات ــ از میان آن‌ها: درگیری پلیس با معترضان در دومین روز تعطیلی بازار تهران

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که سه‌شنبه پنجم تیر صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که سه‌شنبه پنجم تیر صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

دومین روز اعتراض در تهران و چند شهر دیگر

اعتراض‌ها در بازار تهران برای دومین روز متوالی ادامه یافت. رئیس قوه قضائیه با اعلام حمایت جمهوری اسلامی از «بازاریان متدین» معترضان را به ۲۰ سال حبس و اعدام تهدید کرد.

تصاویر و ویدئوهای متعددی از تعطیلی بخش‌های از بازار تهران و درگیری پراکنده میان نیروهای امنیتی و معترضان حاضر در محل منتشر شده است.

[video width="520" height="350" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/06/5tir-tehran.mp4"][/video]

دادستان تهران در نشست خبری مدعی شد: «اکثر عوامل ناآرامی‌های دیروز بازار تهران دستگیر شده‌اند». کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از  گسترده معترضان و زخمی شدن حداقل دو تن از آنان در جریان درگیری با ماموران امنیتی خبر دادند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، هم گزارش کرد: خلاف وعده مسئولان اتاق اصناف بخش‌هایی از بازار تهران همچنان تعطیل ماند.

این خبرگزاری حضور نیروهای امنیتی و نظامی در خیابان پانزده خرداد و تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها را تائید و به نقل از بازاریان «گرانی» و «عدم امکان کسب و کار» را از دلایل اصلی آغاز اعتراض‌ها گزارش کرد.

ادامه اعتراض‌ و تعطیلی بازار در تهران واکنش رئیس دولت، رئیس قوه قضائیه و برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. صادق آملی لاریجانی معترضان را به برخورد شدید قضایی و اعدام تهدید کرد. حسن روحانی رئیس دولت نیز گفت که دادستان برای برخورد با معترضانی که او «آشوبگر» خواند، نیازی به شکایت ندارد.

ادامه اعتراض‌ها در تهران سبب شد تا محسن محمدیان، مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران اعلام کند: «ایستگاه مترو ملت در خط ۲ به دنبال تجمع های اخیر در محدوده بازار تا اطلاع ثانوی خدمات رسانی نمی کند.»

بیشتر بخوانید:

اعتراضات در اراک از شامگاه گذشته در حمایت از بازاریان تهران، بعد از مسابقه فوتبال ایران با پرتغال در جام جهانی فوتبال روسیه آغاز شد و صبح سه‌شنبه ۵ تیر ادامه پیدا کرد. بازاریان اراک مغازه‌های خود را بستند و در اعتراض به گرانی ارز و نابسامانی وضع گمرک به خیابان‌ها آمدند. از برخی ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده چنین برمی‌آید که معترضان در اراک شعار می‌دادند: «نترسيد، نترسيد، ما همه با هم هستيم»، «مرگ بر ديكتاتور»،«نيروی انتظامی، حمايت حمايت»، «اراكی با غيرت حمايت، حمايت».

شبکه خبری حقوق بشر کردستان هم تصاویر و ویدئوهایی از تعطیلی بخشی از بازار در کرمانشاه منتشر کرد. در یکی از ویدئوهای منتشر شده صدای معترضان به گوش می‌رسد که از دیگر بازاریان می‌خواهند مغازه‌ها را تعطیل کنند.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی تصویری از بازار وکیل شیراز منتشر شد که درهای ورودی آن بسته بود. مقام‌های دولتی در شیراز اما تعطیلی بازار و اعتراض‌های خیابانی در این شهر را تکذیب کردند.

خبرگزاری تسنیم هم به نقل از رئیس اتاق اصناف کردستان از «تعطیلی زودهنگام تعدادی از مغازه‌ها» در بازار سنندج خبر داد اما در ادامه علت این اقدام را «تماشای بازی فوتبال ایران و پرتغال» عنوان کرد.

تجمع کارگران نازنخ قزوین

کارگران نازنخ  برای چندمین بار طی چند سال گذشته مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند. مدیرکل کار قزوین علت این تجمع را مشخص نبودن وضعیت مطالبات کارگران اخراج شده و بازنشسته اعلام کرد.

تجمع کارگران نازنخ مقابل استانداری قزوین

به گفته او کارگران و مالکان این کارخانه سال گذشته برای دریافت بخشی از مطالبات خود توافق کردند اما توقیف اموال شرکت توسط بانک و تامین اجتماعی مانع پرداخت مطالبات شده است.

کارگران معترض هم به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفتند که چندین سال پس از تعطیلی این واحد تولیدی هنوز مطالباتشان را دریافت نکرده و مدیران شرکت به بهانه‌های مختلف از پرداخت مطالبات خودداری می‌کنند. آنها گفته‌اند که از تجمعات پیشین در قزوین و تهران نتیجه‌ای نگرفته‌ و همچنان بلاتکلیف هستند.

تجمع کارگران پیمانی شهرداری یاسوج برای معوقات مزدی

کارگران پیمانی شهرداری یاسوج هم دوشنبه چهارم تیر مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تجمع کردند. خواسته آن مطالبات مزدی به‌جای مانده از شش سال قبل (۱۳۹۲) است.

تجمع کارگران شهرداری یاسوج

روابط عمومی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری یاسوج در واکنش به این تجمع اعتراضی، اعلام کرد: نگهداری از فضای سبز سه ناحیه شهریاسوج به سه پیمانکار مجزا واگذار شده و شهرداری مطالبات کارگران تا پایان فروردین امسال را به پیمانکاران پرداخت کرده است.

دو تجمع رانندگان در مشهد

جمعی از رانندگان کامیون در مشهد مقابل ساختمان استانداری و نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق ایران تجمع کردند. خواسته این رانندگان افزایش کرایه‌بار و کاهش تعرفه‌های جاده‌ای است.

تجمع رانندگان مشهد مقابل ساختمان استانداری

یکی از کامیون‌داران معترض در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی از تجمع مقابل استانداری مشهد منتشر شده می‌گوید مسئولان پاسخگو نیستند و کامیونداران را به وزارت خارجه ارجاع داده‌اند. با افتتاح خط ریلی چین – قزاقستان -ایران میزان بار هم کاهش پیدا کرده. حمل بار با ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از تعرفه قانونی یکی از پیامدهای بحران اقتصادی کنونی‌ست. رانندگان می‌گویند گاهی مجبورند یک مسیر را خالی برگردند.

در تجمع دیگری که مقابل دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق ایران برگزار شد، رانندگان خواستار کاهش تعرفه ترانزیت جاده‌ای ایران - ترکمنستان شدند و برخورد متقابل ایران با کامیون‌هایی که از ترکمنستان می‌آیند.

آنها همچنین خواستار رایزنی مسئولان دولتی برای حذف عوارضی شدند که به گفته رانندگان ترکمنستان «تنها از کامیون‌های ایرانی» می‌گیرند.

ادامه اعتراض به برخورد امنیتی با دانشجویان

در ادامه اعتراض دانشجویان به صدور احکام قضایی و برخورد امنیتی با دانشجویان معترض، این بار دانشکده روانشناسی تهران شاهد تجمع بود.

تجمع دانشجویان دانشکده روانشناسی تهران به احکام قضایی

اعتراض‌های دانشجویان از دو هفته پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این دانشجویان خواستار لغو احکام قضایی صادر شده برای اعضای شوراهای صنفی و دیگر فعالان دانشجویی که سال گذشته بازداشت شدند، هستند.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در رابطه با صدور احکام قضایی سنگین برای دانشجویان و فعالان صنفی دست به اعتراض زدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.