ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: هر کشوری که از ایران پس از ۱۳ آبان نفت بخرد، تحریم خواهد شد

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که او و همکارانش از کشورهای اروپایی خواسته‌اند واردات نفت خام از ایران را به صفر برسانند. هند مقصد بعدی است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر/ ۱۳ آبان واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند و اگر چنین نکنند ایالات متحده این کشورها را مشمول تحریم‌های ثانویه خواهد کرد.

عکس: آرشیو

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده سه‌شنبه ۲۶ ژوئن / ۵ تیر به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری‌های آمریکایی گفت که او و عده‌ای از همکارانش با متحدان آمریکا در اروپا جلساتی داشته و این پیام را به شرکت‌ها و کشورهایی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند رسانده است که شرکای آمریکا در اروپا باید واردات نفت از ایران را پس از ۱۳ آبان سال جاری به صفر برسانند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است که کشورها و شرکت‌هایی که پس از ضرب‌الاجل ۱۳ آبان نفت خام از ایران وارد کنند، مشمول شدیدترین تحریم‌های ثانویه خواهند شد.

بر اساس قوانین داخلی آمریکا، تحریم‌های ثانویه علیه کشورهایی اعمال می‌شود که با ایران معامله کنند.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌ جمهور آمریکا از قرارداد برجام خارج شد، اعلام کرد که کشورها و شرکت‌هایی که از ایران نفت خام می‌خرند ممکن است که مشمول دوره‌های تعلیق تحریم‌های نفتی شوند – این حداقل سیاستی بود که کاخ سفید در دوران تحریم‌های اعمال‌شده توسط باراک اوباما اعمال کرد و به کشورها اجازه داد که خریدهای نفتی خود را به‌تدریج کم کنند.

خریداران نفت خام از ایران هم انتظار داشتند که ایالات متحده یک بازه زمانی برای کاهش واردات نفتی از تعیین کند. اما چنین بازه‌ای اعلام نخواهد شد و این بیانگر تشدید سیاست‌های دولت ترامپ برای انزوای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی است.

این مقام وزارت خارجه می‌گوید که تعلیق تحریم‌های نفتی که از زمان خروج آمریکا از برجام اعلام شد به مدت ۶ ماه و تا ۱۳ آبان ادامه می‌یابد اما پس از ضرب‌الاجل ۱۳ آبان دیگر تحریم‌ها به حالت تعلیق در نخواهد آمد و کشورهای واردکننده نفت ایران نباید انتظار استثنا بودن داشته باشند. او در ادامه می‌گوید: “به همین دلیل است که یک بازه زمانی از هشتم ماه مه را به عنوان نوعی دوره برای کاهش تدریجی واردات ارائه دادیم. ”

دیپلمات‌های آمریکایی فعلاً با مقام‌های سیاسی اتحادیه اروپا و بریتانیا جلساتی داشته‌اند که رضایت آنها را نسبت به این ضرب‌الاجل جلب کنند.

در مورد قوانین و کارکرد تحریم‌های ثانویه این مقام وزارت خارجه گفته است که "در جبهه دیپلماتیک، ما از سال ۱۹۹۶ تحریم‌های ثانویه علیه ایران را داشته‌ایم و این مذاکرات [با شرکا و متحدان اروپایی] گفت‌وگوهایی است که ما به آنها عادت داریم."

ایالات متحده آمریکا از بیش از ۲۰ سال پیش قوانینی برای تحریم ثانویه کشورهایی که با ایران تجارت می‌کنند در نظر گرفته اما دولت‌های بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش از این قانون‌ها استفاده نکردند.

به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، گفت‌وگوها برای پایان خرید نفت از ایران فعلاً با متحدان اروپایی آمریکا انجام شده و دولت ترامپ هنوز به سراغ چین، هند و ترکیه نرفته است. اما رایزن‌های سیاسی قرار است به سراغ کشورهای آسیایی هم بروند و برای خروج از قراردادهای نفتی با ایران به آنها فشار وارد کند تا نفت خود را از سایر صادرکنندگان خاورمیانه خریداری کنند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل سه‌شنبه ۵ تیر برای یک دیدار سهروزه با مقام‌های بلندپایه هند وارد این کشور شد. هند یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که توافق هسته‌ای با ایران یکی از موضوعاتی‌ست که هیلی با مقانات هندی در میان می‌گذارد.

با انتشار خبر منع خرید نفت ایران از ۱۳ آبان به بعد، قیمت نفت بلافاصله ۳ درصد افزایش یافت. نفت خام تگزاس برای تحویل در ماه اوت به بشکه‌ای ۷۰ دلار رسید و این بالاترین قیمت نفت خام پس از اعلام خروج آمریکا از قرارداد هسته‌ای با ایران است.

ایران در ماه مه ۲۰۱۸، به طور روزانه میانگین ۲,۴ بشکه در روز نفت خام تولید کرده است که کشورهای آسیایی حدود دوسوم آن را خریده‌اند و اروپا خریدار باقی آن بوده است. صادرات نفتی ایران در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۵ که ایران مشمول شدیدترین تحریم‌های نفتی بود به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهید یعنی ایستادگی

    تقویت کردن اقتصاد مثل تقویت کردن قدرت نظامی یک کشور برنامه زمان بری است سال ها زمان میبرد که یک پیشرفت صورت بگیرد اونجوری نیست که تو یک شب همه مشگلات اقتصادی جمعیت 100 میلیونی حل خواهد شد نه انقدر 20درصد ،،،، 20 درصد باید پیشرفت کنیم تا بعد از 50 سال بتونیم به یک وضعیت ایده عال برسیم و با اتحاد همکاری و مقاومت شکست ناپذیری قدرت تحمل و صبر بردباری میشه به هدف تقویت اقتصاد رسید

  • جهانگرا

    بسمه تعالی: ۱۳ آبان یوم الله مبارزه با استکبار جهانی است. به مصداق آیه شریفه و مکرو و‌مکرالله و الله خیر الماکرین ، ترامپ عدویی مسبب خیر است. شایسته است تا استالینیستها، مائوییستها، فاشیستها، شوونیستها، اسلامیستها، جهادیستها ، استمرار طلبان ، اصلاح طلبان ، غرب ستیزان و روشنفکران دینی برون مرزی ضمن صدور یک بیانیه آتشین و استکبار ستیزانه، محرومیت کشورهای جهان از نعمت خدادادی نفت جیم الف را جشن بگیرند.