ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین نشانه‌ها از تجدید نظر اسرائیل در خروج از یونسکو

کمیته میراث جهانی یونسکو در بحرین صدور قطعنامه درباره شهر قدیم اورشلیم و حیرون را به تعویق انداخت. بازگشت اسرائیل در گروی بازگشت آمریکا به نهاد فرهنگی سازمان ملل است.

سفیر اسرائیل در یونسکو اعلام کرده که به دولت اسرائیل توصیه کرده در تصمیم‌اش برای خروج از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد تجدید نظر کند یا دست‌کم خروج از یونسکو را به تعویق بیندازد. تصمیم دولت اسرائیل به تصمیم دولت آمریکا و رأی قانون‌گذاران این کشور در این زمینه بستگی دارد.

۱۷ ژوئیه ۲۰۱۷: اعتراض یهودیان فرانسوی مقابل مقر یونسکو در پاریس به قطعنامه شهر قدیم اورشلیم و حیرون

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کمیته میراث جهانی یونسکو در اجلاسی که در بحرین برگزار شد موافقت کرد که به مدت یک سال صدور قطعنامه درباره شهر قدیم بیت‌المقدس (اورشلیم) و شهر الخلیل در کرانه باختری را به تعویق بیندازد. کارمل شاما هاکوهن چند ساعت بعد از برگزاری اجلاس یونسکو از توصیه خود به دولت اسرائیل برای تجدید نظر در خروج این کشور از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد خبر داد.

چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ژوئیه ۲۰۱۷  که در شهر کراکوف لهستان برگزار شد شهر الخلیل (حیرون) در کرانه باختری را به عنوان میراث جهانی به ثبت رساند. کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام کرده بود که مقبره پاتریاخ در حیرون جزو آثار باستانی فلسطین است و در معرض نابودی قرار گرفته. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل ساعتی پس از این تصمیم یونسکو گفت این اقدام «فاجعه‌بار» و «تقابل با تاریخ» است و ایالات متحده در روابط خود با یونسکو تجدید نظر می‌کند. سپس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از تصمیم این کشور برای خروج از یونسکو خبر داد و گفت که این نهاد سازمان ملل «به تئاتر پوچی» بدل شده است.

کارمل شاما هاکوهن، سفیر اسرائیل در اجلاس یونسکو در بحرین شرکت نکرده بود. او در یک گفت‌وگوی تلفنی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است:

«به دولت اسرائیل توصیه کردم در خروج از یونسکو تجدید نظر کند یا دست‌کم آن را به تعویق بیندازد. گمان نمی‌کنم تصمیم یونسکو کافی باشد و تغییری بنیادین در تصمیم دولت اسرائیل به وجود بیاورد. حساسیت زیادی در بحث اورشلیم و یونسکو وجود دارد. باید روی این موضوعات کار کنیم.»

به گفته سفیر اسرائیل در یونسکو، دولت ایالات متحده یک سوی دیگر این بحران است. برای تجدید نظر در خروج آمریکا از یونسکو، کنگره آمریکا می‌بایست در قانونی که فعالیت این کشور در نهاد فرهنگی سازمان ملل را محدود کرده، تجدید نظر کند.

بعد از پیوستن فلسطین به سازمان یونسکو، ایالات متحده آمریکا بودجه‌ای را که به نهاد فرهنگی سازمان ملل اختصاص داده بود، متوقف کرد. بازگشت آمریکا به یونسکو به معنای از سرگیری این کمک‌های مالی است.

آمریکا هر سال ۸۰ میلیون دلار که معادل ۲۰ درصد کل بودجه یونسکوست، به این نهاد سازمان ملل می‌پرداخت.

کارمل شاما هاکوهن از  اودری آزولایی، وزیر فرهنگ پیشین فرانسه و دبیرکل کنونی یونسکو به عنوان «یک روح تازه» در کالبد نهاد سازمان ملل یاد کرده است. آزولایی مهر سال گذشته اعلام کرده بود که یکی از اهداف او این است که آمریکا و اسرائیل را متقاعد کند که در یونسکو بمانند. او گفته بود که قصد دارد برای رفع «سوءظن‌ها» بکوشد.

سفیر اسرائیل در یونسکو اما گفته است که دولت این کشور همچنان به کارشناسان سازمان یونسکو اجازه نخواهد داد از شهر قدیم اورشلیم بازدید کنند. شهر قدیم اورشلیم هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یک اثر جهانی که در معرض خطر قرار دارد به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.