ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان وضعیت اضطراری در ترکیه را لغو می‌کند

اردوغان قبل از انتخابات وعده برچیدن وضعیت اضطراری در ترکیه را داده بود. اکنون او و متحدش، حزب «حرکت ملی»، توافق کرده‌اند که از پایان ماه ژوئیه به وضعیت اضطراری خاتمه دهند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و هم‌پیمانش، حزب ناسیونالیست «حرکت ملی»، توافق کرده‌اند که وضعیت اضطراری در ترکیه را در پایان دوره سه ماهه فعلی که تا آخر ماه ژوئیه ادامه دارد، تمدید نکنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه

به‌گزارش رویترز، روزنامه «صباح» ترکیه این خبر را پنج‌شنبه ۲۸ ژوئن / ۷ تیر منتشر کرده است.

وضعیت اضطراری در ترکیه پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ که موجی از سرکوب‌ها را در پی داشت، به‌اجرا گذاشته شد. در دوران وضعیت اضطراری بیش از ۵۰ هزار نفر بازداشت و بیش از ۱۴۰ هزار نفر از شغل خود برکنار یا معلق شدند. در میان این افراد تنها عاملان کودتا قرار ندارند بلکه نیروهای اپوزیسیون و طرفداران کردها، قضات، آموزگاران، استادان دانشگاه و روزنامه‌نگاران نیز دیده می‌شوند. تاکنون بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر در ارتباط با کودتا محاکمه شده‌اند که یک هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها به حبس ابد محکوم شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید این مخالفان به شبکه فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا وابسته‌اند. دولت ترکیه گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام می‌داند اما او این اتهام را رد کرده است.

اردوغان در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود که اگر رئیس‌جمهور شود وضعیت اضطراری را دیگر تمدید نخواهد کرد.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان در دور نخست موفق شد ۵۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب او دست‌کم تا سال ۲۰۲۳ در قدرت خواهد ماند. با تغییراتی که در قانون اساسی ترکیه داده شده اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور اختیارات بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت.

اردوغان و دولت باغچلی، دبیرکل حزب ناسیونالیست «حرکت ملی» بعد از ظهر روز گذشته، چهارشنبه ۲۷ ژوئن / ۶ تیر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به‌گفته منابع آگاه اردوغان در این دیدار با در اختیار قرار دادن چند پست وزارت به این حزب موافقت کرده است. حزب راست‌گرای حرکت ملی در انتخابات اخیر با حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم، ائتلاف کرد.

روزنامه «صباح» بدون ارائه جزئیات نوشته است: «در جریان گفت‌وگوها، دو طرف بر سر عدم تمدید وضعیت اضطراری به توافق رسیدند.»

وضعیت اضطراری به اردوغان و دولت این اجازه را می‌داد که برای تصویب قوانین جدید پارلمان را دور بزنند و حقوق و آزادی‌ها را نیز محدود کنند. به گفته منتقدان، اردوغان از وضعیت اضطراری برای سرکوب مخالفان استفاده کرد.

سازمان ملل از ترکیه خواسته بود که پیش از انتخابات زودهنگام ۲۴ ژوئن / ۳ تیر وضعیت اضطراری در کشور را لغو کند. اپوزیسیون نیز برگزاری انتخابات در شرایط اضطراری را ناعادلانه و غیرمنصفانه توصیف کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.