ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید: ملک سلمان با افزایش تولید نفت عربستان موافقت کرد

قیمت نفت خام برنت به بیش از ۷۹ دلار در هر بشکه رسیده. ریاض به واشنگتن گفته دو میلیون ظرفیت اضافه‌تولید دارد و آن را «دوراندیشانه» به کار خواهد برد.

دولت ایالات متحده می‌گوید که عربستان سعودی با افزایش تولید نفت برای مقابله با تأثیر کاهش عرضه آن پس از تحریم‌ ایران موافقت کرده است.

سلمان بن عبدالعزیز به درخواست واشنگتن برای افزایش تولید «در صورت ضرورت» پاسخ مثبت داده است

رئیس‌جمهوری ایالات متحده شنبه ۳۰ ژوئن / ۹ تیر در توئیتی از تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خبر داد و گفت او با افزایش تولید نفت موافقت کرده‌است.

دونالد ترامپ در این توئیت نوشت:

«با ملک سلمان عربستان سعودی حرف زدم و برایش توضیح دادم که به خاطر آشوب و ناکارآمدی در ایران و ونزوئلا از عربستان می‌خواهم که تولید نفت را، شاید تا دو میلیون بشکه، افزایش دهد...او موافقت کرد!»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 30, 2018


ترامپ و سلمان جمعه با یکدیگر تلفنی سخن گفته بودند. همان روز خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان با مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در واشنگتن دیدار کرده بود. وزارت خارجه ایالات متحده هدف از این دیدار را مذاکره بر سر امنیت و ثبات بازار نفت خواند.

رسانه‌های دولتی عربستان سعودی شنبه تماس تلفنی رهبران دو کشور را تأیید کردند اما در آن گزارش‌ها اشاره‌ای به موافقت سلمان بن عبدالعزیر با افزایش تولید نفت نشده است. به گزارش رسانه‌های دولتی سعودی هدف از این تماس گفتگو بر سر «حفظ ثبات بازار نفت و تلاش‌های کشورهای تولیدکننده نفت برای تأمین هرگونه کمبود احتمالی» بود.

اما در بیانیه کاخ سفید درباره افزایش تولید نفت عربستان به صراحت آمده است که

«ملک سلمان تأیید کرد که پادشاهی عربستان ظرفیتی دو میلیون بشکه‌ای برای اضافه‌تولید نفت در اختیار دارد و آن را در صورت ضرورت برای تضمین تعادل بازار با دوراندیشی به کار خواهد بست.»

عربستان روی کاغذ توان تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز را دارد اما هرگز تا این حد تولید نکرده است.

تحریم ایران و قیمت رو به افزایش نفت

دونالد ترامپ حدود دو ماه پیش دستور خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. او مجوز صدور تحریم‌های نفتی علیه ایران را صادر کرد و پس از آن گزارش شد که واشنگتن با ریاض، متحدش در اوپک برای جبران کاهش عرضه نفت در بازار بر اثر این تحریم‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت این کالا هماهنگی کرده است.

اما قیمت نفت پس از آن رو به افزایش رفت و پس از جلسه سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید نیز ادامه یافت. اعضای اوپک جمعه ۲۲ ژوئن/ اول تیر توافق کردند که تولید روزانه نفت خام را از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کشورهای همراه با پیمان کاهش تولید که از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از قبل تولید خواهند کرد.

اما این افزایش تولید کمتر از آن چیزی بود که واشنگتن و حتی مسکو و ریاض به دنبال آن بودند. ترامپ همزمان با اجلاس اوپک نیز در توئیتی از این سازمان خواسته بود تا با افزایش تولید نفت قیمت آن را کاهش دهد.

شنبه ۹ تیر قیمت نفت خام برنت به بالاتر از ۷۹ دلار در هر بشکه رسید.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پس از اجلاس اوپک گفت که ایران به دنبال مشتریان جدید و یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها است. اما واشنگتن هشدار داده است که به جز برخی استثناءها، مشتریان نفت ایران باید خرید نفت از این کشور را برای دورماندن از تحریم‌های ایالات متحده پس از ۱۳ آبان سال جاری به صفر برسانند.

هرچند محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته پیش گفت که اروپا خرید نفت ایران را تضمین می‌کند، این تضمین‌ها هنوز عملی نشده اند.

مشتری‌های نفت ایران تحت این فشارها رو به کاهش‌اند. زنگنه نیز گفته که مشتریان اروپایی نفت ایران احتمالاً نمی‌توانند از آمریکا معافیت بگیرند. او ادعا کرده است که اگر ایران به حد کافی نفت تولید و عرضه می‌کرد و مخالفان پس از برجام کارشکنی نکرده بودند، آمریکا توان تحریم این کشور را نداشت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای باقی‌ماندن در برجام چندین شرط، از جمله تضمین فروش نفت ایران را در برابر اروپا قرار داده است. او شنبه گفت که ایالات متحده و عربستان برای «جدایی میان نظام و مردم» در حال توطئه علیه ایران هستند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک به خبرگزاری رویترز گفته است که «اگر این اتفاق بیفتد، یعنی ترامپ از عربستان می‌خواهد که از اوپک جدا شود. مطمئنم قیمت نفت در بازار تا ۱۰۰ دلار هم بالا خواهد رفت حتی اگر عربستان بگوید که برای ژوئیه تولید را افزایش خواهد داد. این دو کشور می‌خواهند در هماهنگی با هم جیب بقیه دنیا را بزنند.»

همزمان کویت، دیگر متحد ایالات متحده در حوزه خلیج فارس نیز از افزایش تولید نفت خود خبر داد. کویت گفته است که بر اساس توافق اخیر به‌دست‌آمده در اوپک میزان تولید را ۸۵ هزار بشکه در روز بالا می‌برد.

صادرات نفت ایران همین حالا نیز پس از خروج واشنگتن از برجام کاهش یافته است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • آرمان

      برادران روس هم بقیه کسری نفت را تامین می کنند. پوتین و بشار اسد مانند دولت چین، عمرالبشیر و اسماعیل هنیه و دیگران پس از دریافت امتیازهای فراوان سرانجام به ریش ولی امر مسلمین جهان حنا بستند ! (جان مادرتان سانسور نکنید. حنا بستن که بد نیست !)