ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درعا: مخالفان مسلح سوری مذاکره با روسیه را از سر گرفتند

تنها در ۲۴ ساعت گذشته بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان در درعا به کشته‌شدن دست‌کم ۷۵ تن، از جمله ۲۳ کودک و ۱۴ زن انجامید. ارتش سوریه مسئول این حملات هوایی است.

یک روز پس از اعلام شکست مذاکرات از سوی نمایندگان «ارتش آزاد سوریه»، ائتلاف گروه‌های شورشی علیه دولت دمشق، آنها بار دیگر به پای میز مذاکره با روسیه بازگشتند. مسئله بر سر تحویل مناطق تحت کنترل آنها در استان جنوبی «درعا» به دولت دمشق است.

غیرنظامیان در حال گریختن از درعا

ابراهیم جباوی، سخنگوی مخالفان یکشنبه اول ژوئیه / ۱۰ تیر به خبرگزاری «رویترز» از آغاز دوباره مذاکرات در شهر بصری خبر داد.

او شنبه گفته بود مذاکرات پس از آنکه روسیه خواهان «تسلیم» مخالفان شده است، شکست خورد. پیش از این گفته شده بود که مخالفان سوری برای واگذاری کنترل درعا به دمشق بدون ورود پلیس یا ارتش به آن مناطق آماده هستند. اما مشخص شد که روسیه شرایطی مشابه شرایط مقرر برای مخالفان در غوطه شرقی پیش روی آنها گذاشته.

مناطق مختلف غوطه شرقی در دست چندین گروه شورشی اسلام‌گرا بود و از آوریل ۲۰۱۳ تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان حامی آنها قرار داشت. این نیروها فوریه امسال پس از بمباران سنگین مخالفان حمله به آنها را آغاز کردند. پس از دو ماه و مرگ یک هزار و ۶۰۰ غیرنظامی، مخالفان نهایتاً توافق کردند که سلاح‌های سنگین را تحویل دهند، همراه خانواده‌هایشان سوار اتوبوس شوند و به استان ادلب، آخرین پایگاه مخالفان دمشق بروند. دمشق و مسکو به خاطر این حملات هدف انتقادهای شدیدی بودند اما همان طرح را در جنوب سوریه نیز پیاده کرده‌اند.

دیروز با اعلام شکست مذاکرات، چندین شهر جنوب غربی سوریه به طور مستقل از مرکز فرماندهی ارتش آزاد در درعا تسلیم نیروهای بشار اسد، رئیس دولت دمشق شدند. رویترز گزارش داده که شماری از مردم با سردادن شعارهایی در حمایت از اسد از نیروهای دولتی استقبال کرده‌اند.

همزمان مخالفان اعلام کرده بودند که برخی از شهرهایی را که به دست نیروهای دولتی افتاده بود، بار دیگر به کنترل خود درآورده‌اند.

غیرنظامیان، قربانیان اصلی

اردن که با استان درعا مرز مشترک دارد، به میانجیگری بین مخالفان و روسیه برای رسیدن به توافق دست زده است. ارتش این کشور شنبه اعلام کرد که کمک‌رسانی به آوارگان درعا در منطقه مرزی را آغاز کرده است. اردن از پذیرش بسیاری از این آوارگان در خاک خود سر باز زده است.

همزمان شبکه خبری «الجزیره» گزارش داده است که تنها در ۲۴ ساعت گذشته، بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان در درعا دست‌کم ۷۵ تن، از جمله ۲۳ کودک و ۱۴ زن کشته برجای گذاشته. ارتش سوریه مسئول این حملات هوایی است.

بنا به آمار سازمان ملل متحد، حملات هوایی به درعا تا کنون ۱۶۰ هزار تن را آواره کرده است.

ارتش سوریه در حالی حمله به درعا را آغاز کرد که سال گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان با ولادیمیر پوتین، همتای روس‌اش به توافق آتش‌بس و «تنش‌زدایی» در جنوب غرب سوریه دست یافت.

هرچند در ابتدای حمله ارتش سوریه به درعا جنگنده‌های روس غایب بودند، از هفته گذشته وارد کارزار شدند. همزمان مشخص شد واشنگتن به حمایت نظامی از مخالفان نخواهد پرداخت.

درعا، شهری در نزدیکی مرز اردن برای شورشیان سوریه اهمیتی نمادین دارد و به «گهواره انقلاب» مشهور است. سقوط آن پیروزی بزرگ دیگری برای بشار اسد، رئیس دولت دمشق در جنگ هفت ساله سوریه خواهد بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.