ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: پزشکان سازمان پزشکی قانونی در نقض حق حیات کودکان ایران سهیم‌اند

عفو بین‌الملل با انتقاد از اعدام ابوالفضل چزانی شراهی که ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده بود، پزشکان سازمان پزشکی قانونی را در «نقض مداوم حق حیات کودکان» در ايران «سهیم و مسئول» دانست.

عفو بین‌الملل یکشنبه اول ژوئیه/ ۱۰ تیر در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی نوشت که «پزشکان وابسته به سازمان پزشکی قانونی در نقض مداوم حق حیات کودکان در ايران سهیم و مسئول هستند.»

عفو بین‌الملل پزشکان سازمان پزشکی قانونی ایران را در نقض حق حیات کودکان سهیم دانست

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، پزشکان سازمان پزشکی قانونی با تأیید «رشد و کمال عقل» کودک‌مجرمان توجیه پزشکی‌ـ‌قانونی اعدام آنها را فراهم می‌آورند. اعدام مجرمانی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

عفو بین‌الملل با اشاره به اجرای حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی که ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده بود، اعلام می‌کند:

«متخصصین پزشکی وظیفه روشنی بر دوش دارند که از هر گونه مشارکت در شکنجه و سایر مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز از جمله مجازات اعدام پرهیز کنند. پزشکان پزشکی قانونی با ارائه نظریات مربوط به "رشد و کمال عقل" نوجوانان که بعدا توسط دادگاه‌ها برای صدور احکام اعدام مورد استناد قرار می‌گیرند، عملاً به طور موثر اعدام افرادی که در زمان جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند را تسهیل می‌کنند.»

عفو بین‌الملل همچنین اعتبار علمی چنین تشخیص‌هایی را زیر سوال می‌برد. پزشکی قانونی گفته بود که چزانی شراهی نیز در ۱۴ سالگی از «رشد و کمال عقل» برخوردار بوده است. در جای دیگری از بیانیه آمده:

«در کشورهای دیگر، در طی دهه‌های گذشته، انجمن‌های پزشکی با ارائه یافته‌های مطالعات روانشناختی و تحقیقات علوم اعصاب در زمینه رشد مغز که با اصول جاافتاده‌ی بین‌المللی درباره عدالت کیفری نوجوانان هماهنگ است، تاثیری مثبت بر دادگاه‌ها داشته‌اند.  این مطالعات برای مثال نشان داده‌اند که افراد زیر ۱۸ سال در مقایسه با بزرگسالان بیشتر مستعد هستند که بر اساس احساساتی مانند خشم و ترس به جای عقل و منطق تصمیم‌گیری کنند،  در شرایط احساسی و پراسترس از تمیزدهی، داوری و بینش غافل می‌شوند و تحت تاثیر همسالان و دوستان خود در رابطه با درگیر شدن در رفتارهای پرریسک و مجرمانه عمل می‌کنند.»

ایران میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک را امضا کرده است که بر اساس آن «افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن دارند هرگز نباید با مجازات اعدام یا حبس ابد بدون احتمال آزادی مواجه شوند».

حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی سحرگاه روز چهارشنبه ششم تیر در زندان قم به اجرا گذاشته شد. خبر اعدام ابوالفضل چزانی از سوی منابع رسمی اعلام نشده و به این ترتیب این اعدام در زمره «اعدام‌های مخفیانه» به شمار می‌رود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.