ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت ایران: هرگونه افزایش تولید نفت ناقض توافق اوپک است

در حالی که ترامپ از موافقت عربستان با افزایش تولید نفت سخن گفته، بیژن زنگنه به سهیل محمد المزروعی، رئیس اوپک نامه نوشته و گفته که هرگونه اقدام یک‌جانبه در افزایش تولید نفت به وحدت و استقلال اوپک ضربه می‌زند.

در پی آن‌که دونالد ترامپ اعلام کرد که عربستان سعودی حاضر شده تولید نفت خود را افزایش دهد، وزیر نفت ایران به سهیل محمد المزروعی، وزیر نفت امارات و رئیس دوره‌ای اوپک نامه نوشته و گفته که هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر ناقض توافق کنفرانس اوپک است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، این نامه را یکشنبه یکم ژوئیه / ۱۰ تیر به سهیل محمد المزروعی نوشته و در آن گفته است که «هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ اوپک ناقض توافق مورد بحث است.»

کنفرانس‌ ۱۷۱ اوپک در سال ۲۰۱۶ برگزار شد و در آن اعضای اوپک و چند کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه تصمیم گرفتند که تولید روزانه خود را ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. کنفرانس ۱۷۴ اوپک نیز دو هفته پیش تشکیل شد و اعضای اوپک تصمیم گرفتند کاهش تولید نفت به سقف ۱۰۰درصد برسد.

زنگنه در نامه خود خواهان خودداری از انجام هرگونه اقدام یک‌جانبه هر عضو اوپک شد، به‌گفته او چنین اقدامی «موجب وارد آمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود».

او گفته است: «هرگونه افزایش یک‌جانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهدات آن‌ها مندرج در صورتجلسه تصمیمات اوپک، آمریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام نماید.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه ۳۰ ژوئن / ۹ تیر در توئیتی از تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خبر داد و گفت او با افزایش تولید نفت «شاید تا دو میلیون بشکه» موافقت کرده‌ است.

این در حالی است که اعضای اوپک در کنفرانس ۱۷۴ خود به تاریخ ۲۲ ژوئن/ ۱ تیر توافق کردند که تولید روزانه نفت خام را از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کشورهای همراه با پیمان کاهش تولید که از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از قبل تولید خواهند کرد.

زنگنه در نامه خود افزوده است: «تصمیمات اوپک به‌گونه‌ای نیست که بر پایه آن بتوان اقدام برخی از کشورهای عضو اوپک را در دنباله‌روی از خواست آمریکا برای افزایش تولید که با انگیزه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده و به صورت عمومی نیز اعلان شده، توجیه نماید. از آنجایی که ما همگی در خصوص سیاست‌زدایی از تلاش‌های اوپک اتفاق نظر داریم، نبایستی به دیگران اجازه بدهیم که با اقدامات سیاسی، وحدت و استقلال اوپک را خدشه‌دار نمایند.»

زنگنه از رئیس دوره‌ای اوپک خواسته است که «در این برهه تاریخی از اصول بلندمدت، وحدت و منافع اوپک صیانت نمایید».

توافق اوپک پس از آشکارشدن مخالفت ایران با عربستان سعودی در افزایش سطح نفت به دست آمد. ترامپ، پس از دستور خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و بازگرداندن برخی تحریم‌ها علیه ایران، مجوز صدور تحریم‌های نفتی علیه ایران را صادر کرد و پس از آن گزارش شد که واشنگتن با ریاض، متحدش در اوپک برای جبران کاهش عرضه نفت در بازار بر اثر این تحریم‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت این کالا هماهنگی کرده است.

بیشتر بخوانید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.