ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۱۰ نفر در اعتراضات اخیر خوزستان بازداشت شده‌اند

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه گفته که ۳۵ نفر از معترضان به وضعیت آب در خوزستان شناسایی شده‌اند و آخرین فرد بازداشت شده کسی است که ادمین سه گروه تلگرامی بوده است.

رسانه‌های حکومتی ایران همچون دیگر موارد مشابه، اعتراضات مردم خوزستان به وضعیت آب در این استان را به «دشمنان انقلاب» و «تروریست‌ها» نسبت می‌دهند. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه نیز به همین سیاق گفته است ۱۰ نفر از معترضان خوزستان که یکی از آن‌ها ادمین سه گروه تلگرامی بازداشت شده‌ و ۳۵ نفر نیز شناسایی شده‌اند.

اعتراضات مردم خوزستان به وضعیت آب در این استان

«میزان» به روش بیشتر رسانه‌ها در ایران که وانمود می‌کنند اعتراضات اجتماعی مردم «بر حق» است اما گروهی «آشوب‌طلب» از آن‌ها «سوء استفاده» می‌کنند، نوشته است: «تعداد ۳۵ تن از عاملین انتشار فراخوان‌های دعوت به آشوب و سوء استفاده از مطالبات مردمی شناسایی شدند.»

شهروندان خوزستان، به‌ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر در روزهای جمعه و شنبه ۸ و ۹ تیرماه نسبت به بی‌آبی و شوری آب آشامیدنی دست به اعتراضات خیابانی زدند. در خرمشهر معترضان نماز جمعه را بر هم زدند و در برابر مسجد جامع این شهر شعارهای اعتراضی سردادند. آن‌ها یکشنبه شب ۱۰ تیرماه نیز برای سومین روز متوالی در اعتراض به وضعیت آب به خیابان‌ها آمدند. اعتراض آن‌ها با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد.

مسئولان شوری آب آشامیدنی را به خاطر کاهش دبی رودخانه کارون و پیشروی آب شور دریا در آن می‌دانند.

خبرگزاری «میزان» با اعلام این‌که تاکنون در ارتباط با این اعتراضات ۱۰ نفر بازداشت شده‌اند، افزوده است که «آخرین فرد دستگیر شده به عنوان یکی از عوامل انتشاردهنده اصلی فراخوان‌های دعوت به آشوب در خرمشهر است که تلاش داشتند اعتراضات به حق مردم را به آشوب بکشند.»

این خبرگزاری در ادامه شبکه تلگرام را عاملی در ناآرامی‌های اخیر دانسته و نوشته است: «این پیام‌رسان در یکی دو سال گذشته نقش به‌سزایی در شکل‌گیری ناآرامی و به آشوب کشاندن مطالبات مردمی داشته است.»

دادسرای فرهنگ و رسانه از ۱۰ اردیبهشت سال جاری پیام‌رسان تلگرام و وب‌سایت آن را فیلتر کرد. این دادسرا بیش از هر چیز مسائل امنیتی را دلیل مسدود کردن تلگرام دانست و به استفاده مخالفان حکومت از این پیام‌رسان در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته اشاره کرد.

روز دوشنبه ۱۱ تیرماه هفت تن از شهروندان ساکن اهواز که شب قبل از آن در اعتراض به بحران آب این منطقه بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

استان خوزستان در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌های متعددی بوده، از جمله در فروردین‌ماه سال جاری در شهرهای عرب‌نشین جنوب این استان مردم معترض نسبت به آن‌چه رفتارهای نژادپرستانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در انکار هویت خود می‌خوانند به خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات نیز سرکوب شد و دست‌کم ۴۰۰ نفر از معترضان بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    مسئولان بی‌شعور! آب‌شور! آب‌شور! خرمشهریها در حالی برای آب اعتراض می‌کردند که آب آشامیدنی آنان را به عراق صادر می‌کنند و بعد در قالب شرکتهای خصوصی و با حفر چاه‌های فوق عمیق و سرقت آب از منابع آب فسیلی، (آبی که متعلق به مردم همین سرزمین و نسل‌های بعدی است) را به مالیات دهندگان خوزستانی که صاحبان اصلی همان آب هستند،‌می‌فروشند!