ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه: لازم باشد، تنگه هرمز را می‌بندیم

آمریکا گفته بود می‌خواهد به‌طور کامل صادرات نفت ایران را متوقف کند. سردار کوثری از «مواضع انقلابی» روحانی در برابر این تهدید حمایت کرد و گفت آمریکا در منطقه نمی‌تواند هر کاری خواست بکند.

سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران گفت جلوگیری آمریکا از صادرات نفت ایران «هزینه گزافی» برای واشنگتن دارد و در این صورت ایران اجازه خروج نفت از تنگه هرمز به دیگر نقاط دنیا را نمی‌دهد. او از «مواضع انقلابی» حسن روحانی در برابر تهدیدات نفتی آمریکا پشتیبانی کرد.

سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران

اسماعیل کوثری، چهارشنبه ۱۳ تیر با اشاره به تهدیدات نفتی آمریکا گفت: «اگر قرار بر منع صادرات نفت ایران باشد، اجازه خروج نفت به دیگر نقاط دنیا از طریق تنگه خلیج فارس را نمی‌دهیم.»

او تأکید کرد که «۲۰ درصد نفت جهان از تنگه خلیج فارس عبور می‌کند و دنیا به این نفت نیاز دارد و هر اقدام خصمانه‌ای از طرف آمریکا هزینه‌های گزافی برای آن‌ها به دنبال دارد.»

برایان هوک، یکی از مشاوران سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا دوشنبه ۲ ژوئیه / ۱۱ تیر اعلام کرد که در آستانه وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکنون ۵۰ کشور خواهان کاهش فعالیت‌های خود در ایران شده‌اند و آمریکا سعی می‌کند کشورهای بیشتری به تحریم نفتی ایران بپیوندند و واردات نفت خود از این کشور را به صفر برسانند. او می‌گوید هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران نه تغییر رژیم ایران بلکه تغییر رفتار آن است.

در دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، ابتدا از ۴ اوت / ۱۳ مرداد، از جمله بخش‌های خودروسازی و تجارت طلای ایران تحریم می‌شوند و سپس از ۶ نوامبر / ۱۵ آبان، بخش انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شامگاه دوشنبه ۱۱ تیر در دیدار با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

حسن روحانی به این تهدید همیشگی ایران که می‌تواند تنگه هرمز در خلیج فارس را ببندد اشاره‌ای نکرد با این حال برخی از رسانه‌های خارجی این سخنان را تهدیدی تلویحی در این زمینه دانستند.

جانشین قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با اشاره به مواضع حسن روحانی در برابر تهدیدات نفتی آمریکا افزود: «تهدید رئیس جمهوری آمریکا در چند روز گذشته مبنی بر جلوگیری از صادرات حتی یک قطره از نفت ایران به سایر کشورها، نیازمند موضع سریع و هوشمندانه‌ای از جانب ایران بود که خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم در این زمینه بسیار بیان موضع خوبی داشتند.»

او به حمایت قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران از مواضع حسن روحانی نیز اشاره کرد و گفت: «حمایت سردار سلیمانی از مواضع رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که آمریکا و متحدانش بدانند این منطقه جایی نیست که هر کاری دلشان خواست و میلشان کشید انجام دهند.»

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، روز گذشته، چهارشنبه ۱۳ تیرماه، در نامه‌ای به حسن روحانی سخنان او درباره صدور نفت منطقه را «بیانات بسیار ارزشمند» دانست و نوشت: «این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می‌بایست باشد.»

او در این نامه افزود: «آن چه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد مبنی بر این که اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.»

حسن روحانی در این هفته به سوئیس و اتریش سفر کرد تا درباره حفظ برجام با مقام‌های این کشورها گفت‌وگو کند، سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.