ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیپلماسی تهدید و مطالبه در وین: ایران چشم‌انتظار بسته پیشنهادی اروپاست

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام نهایی شده. پارلمان اروپا در همین راستا از همکاری بانک سرمایه‌گذاری اتحادیه با ایران حمایت کرد.

پارلمان اتحادیه اروپا یک روز پس از سفر هیأت بلندپایه ایرانی به سوئیس و اتریش از همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران حمایت کرده اما وزارت خارجه ایران می‌گوید که همچنان در انتظار بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای است. رئیس‌جمهوری ایران روز پیش از آن در وین هم زبان به تهدید گشوده بود و هم از تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای سخن گفت.

نشست خبری مشترک صدراعظم اتریش (راست) با حسن روحانی ـ منبع:‌ ایرنا

همه تهدیدهای روحانی

حسن روحانی چهارشنبه ۱۳ تیر / چهارم ژوئیه با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد. او در این دیدار تهدید کرد که ایران می‌تواند سطح همکاری‌ها با آژانس را کاهش دهد:

«فعالیت‌های هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده و هست، اما این تهران است که درباره سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم می گیرد و مسئولیت تغییر وضعیت و سطح همکاری ایران با آژانس بر عهده کسانی خواهد بود که وضعیت جدید را بوجود آورده اند.»

او بار دیگر تأکید کرد که سرنوشت «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به برآورده‌شدن تعهدات طرفین آن و منتفع‌شدن ایران بستگی دارد و از طرفین دیگر خواست در برابر اقدام ایالات متحده برای خروج از توافق بایستند. موضعی که در نشست‌های پیشین در وین نیز تکرار کرد.

یوکیا آمانو در این دیدار برجام را «دستاورد بزرگ فنی و دیپلماتیک» خواند و از خویشتنداری ایران در واکنش به خروج ایالات متحده از آن قدردانی کرد. او بار دیگر موضع رسمی آژانس در مورد پیروی تهران از برجام را تکرار کرد.

اما کاهش همکاری با آژانس تنها تهدید روحانی نبود. پیش از این دیدار، رئیس‌جمهوری ایران در رأس هیأت مذاکره‌کننده با هیأتی بلندپایه از دولت اتریش به ریاست زباستیان کورتس، صدراعظم آن کشور دیدار کرد. او با انتقاد از تلاش ایالات متحده برای تحمیل تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت:

«اینکه آمریکایی ها مدعی شده اند، صادرات نفت ایران را به صفر می رسانند، بی فکر سخن گفته اند و نشان می دهد به عواقب آن فکر نکرده اند. ملت ایران همواره نشان داده که در برابر تهدید منافع ملی خود بسیار محکم ایستادگی خواهد کرد.»

او شب پیش از آن نیز در جمع شماری از ایرانیان مقیم اتریش این تهدید را تکرار کرده بود که رساندن صادرات نفت ایران به صفر به معنای رساندن صادرات نفت منطقه به صفر است. اشاره‌ای تلویحی به کنترل ایران بر تنگه هرمز، محل عبور بسیاری از نفتکش‌هایی که نفت خاورمیانه را به دیگر نقاط جهان می‌رسانند.

دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری ایالات متحده حدود دو ماه پیش دستور خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، از جمله تحریم‌های نفتی علیه ایران را صادر کرد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. کاخ سفید شنبه اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با افزایش تولید نفت پس از گفتگوی تلفنی با ترامپ موافقت کرده است.

روحانی در دیدار با کورتس خواهان حفظ مبادلات تجاری با اتریش همچون ۲۰۱۷ و افزایش روابط بخش‌های خصوصی دو کشور شد و گفت این موضوع به «تلاش‌های» وین و تهران بستگی دارد. ایران و اتریش سال گذشته میلادی ۴۵۰ میلیون یورو مبادلات تجاری داشتند.

صدراعظم اتریش در این دیدار نسبت به افزایش روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد و گفت که وین به حفظ برجام متعهد است. اتریش به ایران وعده داده که در زمینه مدیریت منابع آب، یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی ایران در ماه‌های اخیر به همکاری بپردازد.

اتریش و ایران تفاهمنامه‌ انرژی دو طرف را نیز تمدید کردند. این توافق در زمینه همکاری‌های نفتی، آموزشی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر است.

دخالت‌های ایران در منطقه

کورتس در دیدار با روحانی به موضوع مداخله ایران در کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت که وضعیت مردم سوریه «عمیقاً نگران‌کننده» است.

رئیس‌جمهوری ایران به دفاع از سیاست تهران در سوریه و یمن پرداخت و مسئولیت بحران در خاورمیانه را متوجه اسرائیل و عربستان و ایالات متحده کرد.

او اسرائیل را به دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از گروه «دولت اسلامی» (داعش) متهم کرد و مدعی شد که اسرائیل مجروحان داعش را در خاک خود مداوا می‌کند. حسن روحانی همچنین مدعی شد بر خلاف اروپایی‌ها که «یک بدهکاری تاریخی به یهودیان دارند... ایرانی‌ها منجی یهودیان در بابل بودند و یهودی‌ها از این بابت همیشه مدیون ایرانی‌ها هستند».

روحانی مقصر اصلی بحران یمن را هم عربستان خواند و گفت ایران هم‌اکنون در حال مذاکره با چهار کشور اروپایی برای رفع بحران یمن است.

موضوع بازداشت یک دیپلمات ایرانی ساکن وین در آلمان به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق در پاریس نیز به دیدار روحانی و کورتس کشیده شد. صدراعظم اتریش پس از این دیدار در بیانیه‌ای گفت که همتای ایرانی او قول همکاری کامل در تحقیقات این پرونده را داده است.

بسته پیشنهادی اروپا

روحانی در دیدار با صدراعظم اتریش گفت که ایران منتظر بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پنج‌شنبه ۱۴ تیر مدعی شد بسته پیشنهادی اروپا در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی ارائه خواهد شد.

به گفتگوی قاسمی، «جمهوری اسلامی ایران پس از دریافت بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تصمیمات لازم را بر اساس منافع ملی و مصالح مردم اتخاذ خواهد کرد ولی قطعاً تاکنون خبری مبنی بر ارائه بسته پیشنهادی این اتحادیه بر روی سایت آن درج نشده است.»

اروپا پیش از این گفته بود که توان تأثیرگذاری بر شرکت‌های بزرگ برای ماندن در ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا را ندارد و شرکت‌های متوسط و کوچک را برای همکاری با تهران گسیل خواهد کرد. تهران ابتدا این موضوع را «ناکافی» خواند اما روحانی در سفر به اتریش با تغییر موضع گفت که در شرایط کنونی همکاری با شرکت‌های متوسط و بزرگ اروپایی «راحت‌تر و بهتر» است.

جمعه وزیران کشورهای عضو برجام در وین برای بررسی راه‌کارهای حفظ برجام دیدار می‌کنند.

همزمان اتحادیه اروپا از همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا با تهران حمایت کرده است. به گزارش «رویترز»، قانونگذاران پارلمان اروپا به رفع محدودیت بانک سرمایه‌گذاری این قاره برای کار در ایران و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های داخل این کشور رأی دادند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا یک نهاد سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی است و یکی از محورهای اصلی تلاش‌های این اتحادیه برای حفظ برجام محسوب می‌شود.

گروه‌های راست افراطی در پارلمان اروپا طرحی ارائه دادند تا کمیسیون اروپا نتواند محدودیت‌های همکاری بانک سرمایه‌گذاری با تهران را از ابتدای اوت لغو کند اما این طرح ملغی شد.

هرچند این تصمیم در راستای حفظ برجام صورت گرفته است اما بانک سرمایه‌گذاری اروپا را «ملزم به همکاری» با تهران نخواهد کرد اما این بانک خواهد توانست از اول اوت امکان سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • sattar beheshti

      اروپای غربی به خاطر منافع اقتصادی خود، همچنان به حمایت از یک رژیم تروریست پرور و ضد مردمی ادامه می دهد!. یک روزنامه اسرائیلی به نام "ییسرائل هیوم" نوشت که منابع اطلاعاتی اسرائیل پیشتر به کشورهای اروپایی آگاهی داده بودند که حکومت ایران و سپاه پاسداران، دوباره هسته های خفتۀ تروریستی در اروپای غربی برپا ساخته اند تا در موقع لزوم، آن ها را به کار اندازند. این منابع اطلاعاتی می گویند که ماموریت برپایی این هسته ها، به عهده سپاه قدس و قاسم سلیمانی گذاشته شده است. به گفته این منابع، یکی از ماموریت های اصلی هسته هایترورِ وابسته به سپاه قدس، طرح ریزی ترور رهبران یا بلندپایگان امیرنشین های حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی می باشد.

    • farid

      سفر روحانی به اتریش که فی‌الواقع هم هیچ نکته و دستاورد مشخصی نداشت، یک فضاحت تمام‌عیار بود. به‌ویژه که رهبر اتریشی در مقابل خبرنگاران روحانی را تقریباً به محاکمه کشاند و از وی درباره حرکت تروریستی دیپلوماتش در اتریش توضیح خواست! کاری که معمولاً و در عرف دیپلوماتیک در اتاق‌های دربسته مذاکرات انجام می‌دهند و نه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک! کاری که جز تحقیر خفت‌بار روحانی و نظامش در انظار جهانیان، هیچ معنی دیگری ندارد. اضافه بر این نکته همچنین می‌توان اضافه کرد: در حالی که روحانی در اتریش بود، اتریش مصونیت دیپلوماتیک یک دیپلومات-تروریست رژیم به نام اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت را که در توطئه بزرگ تروریستی در پاریس نقش داشت، لغو کرد که مقدمه تحویل این فرد به قضاییه بلژیک برای محاکمه است.

    • sattar beheshti

      یک نمونه وحشتناک از رویکرد این حکومت قرون وسطایی به آنچه آن را عدالت می‌خواند را می‌توان در مورد محمد ثلاث دید که در ۱۸ژوئن به‌دار آویخته شد...با وجود اعتراضات علیه حکومت نسبت به بیگناهی او و کارزار سنگینی توسط عفو بین‌الملل، حکومت او را ماه گذشته از یک جراثقال به‌دار آویخت و جسدش را صدها مایل از تهران دور کرد و در قبرستانی مخفی دفن کرد تا خانواده‌اش نتوانند علائم شکنجه روی جسد او را ببینند!...زمان آن است که اتحادیه اروپا این شقاوت را محکوم کند... وقتی اتحادیه اروپا تأکید بیشتری روی تجارت با رژیم ایران دارد تا روی حقوق‌بشر شرم آور است