ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو به اروپا: خنثی‌شدن طرح احتمالی بمب‌گذاری ایران تصادفی نبود

ایران طرح بمب‌گذاری در نشست مجاهدین را توطئه می‌داند. بلژیک خواستار استرداد مظنونان بازداشتی در آلمان و فرانسه به این کشور شده و رهبری تحقیقات را برعهده گرفته.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از بازداشت یک دیپلمات ایرانی به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق از اروپا خواست تا موضع سرسختانه‌تری علیه ایران اتخاذ کند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده و آن را توطئه می‌خواند.

روحانی به کورتس وعده همکاری برای روشن‌شدن پرونده اتهام بمب‌گذاری داده است ـ تصویر نشست خبری چهارشنبه در وین،‌ منبع:‌ ایرنا

همزمان منابع امنیتی اروپایی گفته‌اند که همه مظنونان پرونده تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق به بلژیک اعزام می‌شوند.

امیر س. و نسیمه ن.، زوج متهم به تلاش برای اجرای این نقشه شنبه در خودروشان در بلژیک بازداشت شدند درحالی‌که ۵۰۰ گرم ماده منفجره دست‌ساز پروکسید استون (TATP) و یک چاشنی انفجاری به همراه داشتند.

در همین رابطه یک دیپلمات ساکن وین در آلمان به نام اسدالله ا. بازداشت شده است و یک مرد در فرانسه. منابع امنیتی به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که بلژیک خواستار استرداد آنها به این کشور شده است و رهبری تحقیقات درباره این پرونده را برعهده گرفته است.

ایران هرگونه دست‌داشتن در این حادثه را رد می‌کند و آن را توطئه‌ای می‌داند که همزمان با سفر حسن روحانی به وین طرح‌ریزی شده. محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه ایران این اتهام‌ها را طرحی «فریبکارانه و شیطانی» خوانده بود. تهران افراد بازداشت شده در بلژیک را «اعضای شناخته شده و عملیاتی» مجاهدین خلق نامیده است.

زباستیان کورتس، صدراعظم اتریش پس از دیدار با رئیس‌جمهوری ایران گفته بود که روحانی قول داده تهران برای روشن‌شدن این پرونده همکاری خواهد کرد.

مقام‌های فرانسوی تا کنون درباره این حادثه اظهارنظر نکرده‌اند و می‌گویند «ماهیت آن نامشخص است». ایران پس از نشر این اخبار که همزمان با برگزاری گردهم‌آیی مجاهدین خلق با شرکت چهره‌های محافظه‌کار حامی دونالد ترامپ در ایالات متحده رخ داد، سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد و اعتراضش را نسبت به برگزاری این گردهم‌آیی در حومه پاریس نشان داد. تهران سفیران کشورهای آلمان و بلژیک را نیز احضار کرد.

ایران سازمان مجاهدین خلق را گروهی «تروریستی» می‌داند.

پس از خروج ایالات متحده از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، سه امضاکننده اروپایی دیگر این توافق، آلمان و فرانسه و بریتانیا به دنبال حفظش هستند. اما هرگونه ظن نسبت به دست داشتن دولت ایران در تلاش برای بمب‌گذاری در اروپا کار آنها را برای حمایت از برجام دشوارتر می‌کند؛‌ به ویژه برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که پایتخت کشورش هدف این نقشه احتمالی، در صورت صحت‌داشتن آن بود.

نتانیاهو، یکی از مخالفان سرسخت برجام با مغتنم‌شمردن این فرصت در سخنانی در شمال اسرائیل گفت:

«خنثی‌شدن این حمله تصادفی نبود. من از رهبران اروپایی می‌خواهم که تأمین مالی یک رژیم تروریستی را که در خاک خود شما به تأمین مالی تروریسم می‌پردازد، متوقف کنید. به سیاست دلجویی و ضعف در برابر ایران پایان دهید.»

او همزمان‌شدن به گفته او «کشف» این نقشه احتمالی بمب‌گذاری با سفر رئیس‌جمهوری ایران به وین را نشانه «دورویی بی‌حدوحصر ایران» خواند.

وزارت خارجه اتریش امروز پنج‌شنبه مصونیت دیپلماتیک اسدالله ا. را طبق هشدار قبلی لغو کرد.

گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق با شرکت مریم رجوی، رهبر این سازمان و چند سیاستمدار غربی از جمله رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، وکیل شخصی ترامپ برگزار شد. روزنامه گاردین گزارش داد که جوانان زیادی از اروپای شرقی، به ویژه پناهندگان سوری در کشورهای مختلف به خرج مجاهدین و با اتوبوس به این گردهمایی برده شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ساسان

    حسن روحانی بوسیله برجام ایران را تبدیل کرده است به بانک منابع طبیعی اتحادیه اروپا، دختر و برادرزاده خودش را هم از ایران فراری داده است. این برجام مانع دستیابی ایران به فشنگ هم نمی تواند بشود چه رسد به کلاهک اتمی. لیبرال های امریکا دروغگو هستند: ۱. توافق اتمی با ایران بدون بازرسی از سوله های موشکی سپاه! ۲. سرکوب مخالفان ایران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تحت کنترل دموکرات های امریکا ۳. دادن ۲۵۰۰ ویزا به فامیل های سران ایران ۴. و اتهام دخالت روسیه در انتخابات امریکا لیبرال های امریکا برای دستیابی ایران به سلاح اتمی تمام اقدامات لازم را انجام داده اند.