ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده دوباره از لوازم پزشکی «بازی با جان بیمار» است

بخشنامه استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی اتاق عمل به بیمارستان‌ها ابلاغ شده. به‌رغم هشدار کارشناسان درباره خطرناک بودن این ابلاغیه، وزارت بهداشت نسبت به اجرای آن اصرار می‌ورزد.

وزارت بهداشت و درمان ایران استفاده مجدد از لوازم و تجهیزات پزشکی در اتاق عملی را خطرناک نمی‌داند. قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ودرمان ایران جمعه ۱۵ تیر به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: « استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد».

اتاق عمل جراحی یک بیمارستان در تهران

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که بخشنامه تازه این وزارتخانه مبنی بر استفاده دوباره از لوازم و تجهیزات پزشکی در اتاق عمل با انتقادهای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

وزارت بهداشت و درمان ایران ۱۳ تیر امسال در یک بخشنامه به تمامی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد که «در راستای مدیریت منابع و مصارف و باتوجه به لزوم اجتناب از استفاده بی‌رویه وسایل پزشکی یک‌بارمصرف و تغییر رویکرد تدارک و تأمین وسایل پزشکی، ابزار و وسایل جهت انجام جراحی‌ها، از وسایل پزشکی یک‌بارمصرف به سمت استفاده از وسایل با قابلیت استفاده مجدد حرکت کنند».

بهروز کلانتری مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ۱۳ تیر در رابطه با این بخشنامه به روزنامه همشهری گفت: این بخشنامه «فقط در رابطه با وسائلی است که قابلیت استفاده مجدد دارند».

به گفته او هدف از اجرای این بخشنامه «عدم تحمیل بار اضافه بر بیماران و شرکت‌های بیمه» است و چنانچه « بیمار نخواهد از وسایل چندبار مصرف استفاده کند بخشنامه برایش اجرا نمی‌شود». بر اساس این بخشنامه در صورتی که بیمار خواهان استفاده از تجهیزات پزشکی یکبار مصرف باشد، باید هزینه آن را شخصی بپردازد.

در حالی که کلانتری این بخشنامه را «علیه ایمنی و سلامت بیماران» ندانسته، رئیس بخش درمان یکی از بیمارستان‌های تهران که نامش فاش نشده، گفته است: « ابلاغیه جدید وزارت بهداشت بدون شک تهدیدی برای سلامت بیماران و شیوع بیماری‌های عفونی خواهد بود.»

به گفته او در فهرست پیوست این بخشنامه تجهیزات پزشکی که مشمول استفاده مجدد معرفی شده، «قابلیت ضد‌عفونی و استفاده مجدد را ندارند».

یک کارشناس تجهیزات پزشکی و اتاق عمل هم اجرای این بخشنامه را همراه با «ریسک زیاد خطا و بروز عفونت برای بیمار» دانسته و گفته: «وزارت بهداشت تنها به دنبال صرفه‌جویی در منابع ارزی و ریالی است اما این بخشنامه بدون نگاه کارشناسی در راستای صرفه‌جویی اقتصادی بدون درنظر گرفتن مخاطرات احتمالی صورت گرفته است».

با این حال معاون درمان وزارت بهداشت استفاده دوباره از وسایل پزشکی در اتاق عمل را «یک شیوه مرسوم و کاملا استاندارد در جهان» دانسته که «هیچ خطری برای بیمار ندارد».

وزارت بهداشت درحالی به اجرای این مصوبه اصرار می‌ورزد که نام این وزارتخانه در صدر فهرست دریافت‌کنندگان ارز به نرخ دولتی قرار دارد. این وزارتخانه اما ارز دولتی را برای واردات خودرو هزینه کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    هیچ اشکالی هم نداره دفعه بعد در مورد عمل و معالجه سران جمهوری اسلامی حتما از این توصیه آقای وزیر استفاده بکنید. تا مردم از "سران و مسئولین محترم " یاد بگیرن . اولیش هم خامنه ای و شاهرودی .