ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عکس‌ــ‌خبر: گورخوابی این بار در زابل

حسن شمشادی که پیش از این با انتشار تصویری از فقر مطلق مردم روستاهای زابل در اینستاگرام خبرساز شده بود، این بار به گورخوابی در زابل پرداخته است.

حسن شمشادی، خبرنگار صدا و سیما در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام تصاویری از گورخوابی در زابل منتشر کرده است. در ماه‌های گذشته گزارش و عکس‌های این خبرنگار از روستاهای اطراف زابل خبر ساز شده بود. این خبرنگار صداوسیما اواسط بهار امسال با انتشار شرحی بر یک عکس در صفحه اینستاگرامش گفته بود مردم برخی روستاهای اطراف زابل به سبب فقر شدید و گرسنگی «گوشت گربه و کلاغ مرده» می‌خورند. او اینبار نیز با انتشار عکسی از یک گورخواب در گورستان زابل خبرساز شده است. حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش در مجلس می‌گوید بیش از ۷۰ درصد از مردم سیستان و بلوچستان زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند.

گورخوابی در زابل/ عکس از حسن شمشادی
گورخوابی در زابل/ عکس از حسن شمشادی

موضوع گورخواب‌ها در ایران برای نخستین بار زمستان ۱۳۹۵ در روزنامه «شهروند» برجسته شد. این روزنامه در گزارشی تفصیلی نوشته بود ۵۰ زن، مرد و کودک، شب‌ها در گور می‌خوابند و در هر گور یک تا چهار نفر زندگی می‌کنند. «شهروند» با چند تن از این گورخواب‌ها گفت‌وگو کرده و تصاویری از آن‌ها منتشر کرده بود. این گزارش و تصاویر آن بازتاب گسترده‌ای در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی یافت و برخی از مقامات حکومتی درباره این گزارش واکنش منفی نشان دادند.  در آن زمان حسین هاشمی استاندار تهران کسانی را که در گورستان نصیرآباد به‌سر می‌برند «معتادان متجاهر» نامید.

گورخواب‌های نصیرآباد در شهرستان شهریار

فرید براتی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران ۱۰ تیرماه امسال گفت: سه هزار منطقه حاشیه‌نشین در ایران وجود دارد. او جمعیت ساکن در این مناطق را ۱۱ میلیون تا ۱۹ میلیون تن اعلام کرد. جمعیت مناطق حاشیه‌نشین در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. با این وجود پدیده «گورخوابی» وجوه تازه‌ای از فقر مطلق و گسترش حاشیه‌نشینی در ایران را به نمایش گذاشته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.