ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرخش حزب اعتماد ملی به نفع اصلاح‎طلبان ــ‌ طیف منتجب‌نیا: این کودتاست

سرانجام الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام جدید کروبی انتخاب شد، تغییری که احتمالاً این حزب را به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر می‌کند. اما طیف منتجب‌نیا مشروعیت این انتخاب را زیر سوال برده.

در حالی که اعضای شورای مرکزی "حزب اعتماد ملی" در نشستی الیاس حضرتی، نماینده مجلس را به عنوان قائم مقام مهدی کروبی و اسماعیل گرامی‌مقدم را به عنوان سخنگوی حزب انتخاب کرده‌اند، طیف نزدیک به رسول منتجب‌نیا «مشروعیت» نشست اخیر را زیر سوال برده‌ و کار را به وزارت کشور کشانده‌‌اند.

الیاس حضرتی، نماینده مجلس و قائم مقام جدید مهدی کروبی

محمدجواد حق‌شناس، یک عضو شورای مرکزی "حزب اعتماد ملی" بر این تغییر تازه صحه گذاشته و اعلام کرده «از میان ۳۱ رای اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، الیاس حضرتی با ۳۰ رای به عنوان قائم مقام و اسماعیل گرامی‌مقدم با ۲۶ رای به عنوان سخنگوی حزب انتخاب شدند».

وبسایت رسمی "حزب اعتماد ملی" اما یک روز پس از انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام جدید حزب چند مطلب انتقادی در این خصوص منتشر کرده است. قربانعلی قائمی، از اعضای این حزب در یادداشتی با عنوان «حال و روز حزب اعتماد ملی» رسمیت این جلسه را مورد پرسش قرار داده است.

بنابر اخباری که تا کنون از اختلافات "حزب اعتماد ملی" منتشر شده، شکاف اصلی در این حزب بین دو گرایش است: یک طیف، طرفدار قائم مقامی الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس و مدیرمسئول روزنامه اعتماد بوده، اما طیف دیگر، نزدیک به رسول منتجب نیا، قائم مقام پیشین.

طیف نخست، یعنی هواداران قائم مقامی الیاس حضرتی به اصلاح‌طلبان گرایش دارند. روزنامه قانون در گزارشی نوشته آنها می‌خواهند اعتماد ملی را به سایر احزاب اصلاح‌طلب مانند «اتحاد ملت» و «کارگزاران»و «شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» نزدیک کنند.

اما در مقابل گفته می‌شود رسول منتجب نیا و طیف منتسب به او، در سال‌های گذشته و به ویژه پس از حصر مهدی کروبی سعی کرده‌اند فاصله خود با اصلاح‌طلبان را حفظ کنند. در سال گذشته حضور رسول منتجب نیا در مراسم‌های علی خامنه‌ای، رهبر ایران و موضع او در قبال حل «محرمانه و نه جنجالی» حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد انتقادهایی را به همراه داشته است.

اکنون روزنامه قانون پس از تحولات جدید در اعتماد ملی، به نقل از قربانعلی قائمی گفته هیچ حزبی بدون مرامنامه نمی‌تواند دوام پیدا کند. او گفته بخشی از مشکل به سبب غیاب مهدی کروبی است که از سال ۸۹ در حبس خانگی به سر می‌برد، اما بخش دیگری از مشکل این است که «برخی که در حزب هیچ جایگاهی ندارند، به خودشان حق می‌دهند نقش آفرینی کنند».

او با اشاره به گسست در درون حزب و عدم رسمیت نشست اخیر شورای مرکزی گفت: «ما به‌عنوان مجموعه اعضای حزب در تهران که نقش آفرینی مان در گذشته بر هیچ‌کسی پنهان نیست، اثری در تصمیمات اخیر نداشتیم».

به گفته قربانعلی قائمی، جلسه شورای مرکزی که در آن رسول منتجب‌نیا، از قائم مقامی کنار گذاشته شده، یک هفته زودتر از زمان مقرر برگزار شده است.

او که دبیر "حزب اعتماد ملی" در تهران است درباره طیف نزدیک به الیاس حضرتی هم گفته: «آن‌ها ادعا دارند که دبیرکل وظایفش را به شورای مرکزی تفویض کرده که حرف غلطی است. به دلیل اینکه شورای مرکزی دبیرکل را انتخاب می‌کند و دبیرکل نمی‌تواند برای شورای مرکزی تعیین تکلیف کند».

نزدیکان منتجب‌نیا در تلاشند تا با توسل به وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب جلسه شورای مرکزی "حزب اعتماد ملی" و مصوبات آن را باطل اعلام کنند.

در ادامه رقابت‌های درون حزبی، وب‌سایت رسمی "حزب اعتماد ملی" تیتر یک خود را به گزارشی از "خبرگزاری تسنیم" اختصاص داده که در آن رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی "حزب اعتماد ملی" گفته «جلسه اخیر نیز در واقع تلاش‌ برای یک کودتا در حزب با استفاده از ابزارهای مختلف بود که ما قطعا از طریق مجاری قانونی پیگیر حل مشکل خواهیم بود‌». این عضو  هم تهدید کرده که آنها با توسل کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پیگیری حقوقی خواهند کرد.

تنش درون "حزب اعتماد ملی" از چهارم خرداد و در جریان دومین کنگره این حزب به اوج خود رسید و انتشار تصاویری از فضای متشنج و درگیری‌های درون این کنگره خبرساز شد.

به دنبال این وقایع، مهدی کروبی، دبیرکل "حزب اعتماد ملی"  ۹ خرداد از سمت خود استعفا داد. هرچند این استعفا مورد قبول اعضای شورای مرکزی قرار نگرفت.

یک روز بعد، رسول منتجب‌نیا نیز در نامه‌ای خطاب به مهدی کروبی، دبیرکل "حزب اعتماد ملی"، با اشاره به رویدادهای این کنگره از سمت قائم مقامی او استعفا داد.

در آن زمان مشخص شد که دلیل استعفای منتجب‌نیا، اختلاف او با شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی»، بر سر همکاری با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بوده.

بعدتر گفته شد مهدی‌ کروبی، دبیرکل "حزب اعتماد ملی" که از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد، از این استعفا باخبر شده و آن را پذیرفته است.

اما اکنون طیف منتسب به منتجب‌نیا پذیرش استعفای قائم مقام پیشین از سوی کروبی را زیر سوال می‌برد. از جمله رحمت‌الله بیگدلی در این باره گفته: «در همه نامه‌هایی که مکتوب به‌خط آقای کروبی داریم ایشان از آقای منتجب‌نیا به‌عنوان قائم‌ مقام یاد کرده و خواهان ادامه فعالیت ایشان به عنوان قائم مقام حزب شده‌ است».

"حزب اعتماد ملی" در سال ۱۳۸۴ توسط مهدی کروبی بنیان گذاشته شد اما پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، در پی حصر خانگی او، رسول منتجب‌نیا اداره این حزب را بر عهده داشت.

اکنون با توجه به تحولات اخیر گمان می‌رود این حزب همکاری بیشتری با جریانات اصلاح‌طلب داشته باشد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    کروبی تا کمی قبل از اینکه در حصر شود یک اصولگرای خط امامی دو آتشه بود، اما کمی از دیگران باهوش‌تر بود و پیش‌بینی می‌کرد که اصولگرایان توان ادامه را ندارند. بهمین دلیل او هم همانند سایر گماشتگان ولایت که به اصطلاح نمایندگی اقلیتی را در دست داشت به اصلاح طلبان (استمرار طلبان) پیوست. بخاطر دارم در جریان سرکوب دانشگاه در مقابل مجلس از ایشان سوال شد که نظرشان در رابطه با اتفاقات آن زمان چیست. کروبی پاسخ داد که ما خون دادیم و این انقلاب را به ثمر رساندیم. اگر جوانان امروز آن را قبول ندارند بسم الله به میدان بیایند، خون بدهند و آن را پس بگیرند. این کروبی همان کروبی است. ایشان در حصر است نه به این دلیل که حقوق مردم را از ولایت فقیه استیفاء کند بلکه در حصر است تا حق خود را از نظام که همانا "ریاست جمهوری" بود بگیرد. اما نظام نشسته بر خون، به کسی رحم و مروتی ندارد!

  • bijan

    این ها چه چیز را می خواهند اصلاح کنند ؟! گروهی فرصت طلب که محافلی را برای ادامه حضور خود در بخشی از حکومت و بهره بردن از رانت دولتی تشکیل میدهند و از این طریق حفاظت از منافع خانواده و وابستگان و دارندگان ژن خوب تضمین می شود .

  • محمد شوری

    دم خروس:حزب ولایت فقیه(مجموعه دوم) یک سوال و پرسش خیلی مهم: آیا احزاب در نظام جمهوری اسلامی ی مبتنی بر #ولایت #مطلقه ی #فقیه که همه ی اصول وارکان قانون اساسی اش باید ازوی تمکین کنند،آیادر«طول» ولی فقیه قرارمی گیرندیادر«عرض»ایشان؟! درادامه مجموعه ی اول،ودرادامه ی داستان #انقلاب وآن اما،درمجموعه ی دوم به موضوع بسیارمهم وبنیادی احزاب درساختارسیاسی کشورمی پردازیم: درپاسخ به سوال فوق،عرض می شود که: اگراحزاب در«عرض»ولی فقیه باشند،باید بتوانندبرخلاف وی ازعقاید وطرح ها وبرنامه های خوددرپروسه ی #انتخابات وبابدست آوردن قدرت اجرایی،ازآن دفاع کنند،امادرتجربه ثابت شده است آنهادرصورت نهایت خوشبینی درحدمشاوررهبری می توانندعرض اندام کند!!تامیل رهبری به چه باشد؟آیاعقاید آنهاوروش های آنهاودیدگاه های آنهارامی پذیرد؟ تجربه ثابت شده است که رهبری درحصاری که خوددرست کرده محصوراست وباتمکین ازداده های این حصار،راهکارهای آنهارامی پذیرد! ادامه در آدرس زیر: ***