ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطع برق وارداتی از ایران شهرک صنعتی هرات را به تعطیلی کشاند

پس از قطع صادرات برق به عراق،‌ نوبت افغانستان فرارسیده. قطع‌و‌وصل برق وارداتی ایران پیش‌تر هم ماشین‌آلات کارخانه‌های هرات را از کار انداخته و صدها کارگر را خانه‌نشین کرده‌است.

ایران از صادرات برق خود به کشورهای همسایه کاسته است. پس از عراق،‌ این بار نوبت قطع صادرات برق به هرات افغانستان رسیده.

اینفوگرافی صادرات برق ایران (برای بزرگ‌ترشدن تصویر روی آن کلیک کنید) ــ‌ منبع: اعتمادآنلاین

به گفته حمید‌الله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات،‌ قطع برق وارداتی از ایران باعث تعطیلی تمام شرکت‌های تولیدی در شهرک صنعتی هرات شده است. این تعطیلی به گفته خادم تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.

تعطیلی شرکت‌ها به خانه‌نشین‌شدن موقت همه کارگران مشغول به کار در این واحد‌های تولیدی انجامیده است.

ایران موظف است سالانه ۷۳۱ میلیون کیلووات ساعت برق به همسایه شرقی‌اش صادر کند اما افزایش بی‌سابقه مصرف برق در این کشور به دلیل گرمای شدید و کاهش تولید آن به خاطر بحران آب باعث اختلال در روند صادرات نفت شده است.

ایران برق را در چندین شهر بزرگ جیره‌بندی کرده و مقام‌ها نسبت به خاموشی‌های گسترده‌تر در سال‌های آینده هشدار داده‌اند.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران چندی پیش گزارش داد که ساعت ۱۶:۲۲ سه‌شنبه پنجم تیر، مصرف برق به ۵۴ هزار و ۲۷۵ مگاوات رسید و باعث شد ذخایر برق کشور به صفر برسد. شرکت برق تهران هم در اعلامیه‌ای گفته که به صورت کاملاً تصادفی برق پایتخت قطع خواهد شد.

ایران اخیراً صادرات برق به عراق را هم متوقف کرد. یک سخنگوی وزارت برق عراق اخیراً اعلام کرده بود که « به دلیل دیرکرد عراق در پرداخت بدهی برق صادراتی از ایران، تهران از دیروز جریان صادرات یک هزار مگاواتی برق را متوقف کرده است.»

اختلال برق وارداتی و خانه‌نشین‌شدن کارگرها

اما قطع صادرات برق تنها مشکل شهرک صنعتی هرات نبوده. پیش از این اختلال در برق وارداتی و قطع‌ و‌ وصل شدن آن به ماشین‌آلات کارخانه‌ها صدمه زده و آنها را از کار انداخته بود. این مسئله نیز شماری از کارگران را بیکار کرد.

یک کارگاه آلومینیوم در هرات ــ منبع: AFP

یکی از کارخانه‌داران هرات به خبرگزاری «صدای افغان» گفته است: «تا زمانی ‌که برق ثابت شود، کارگران را جواب داده‌اند و منتظرند تا دولت پاسخ دهد.»

حالا تولیدکنندگان در هرات از کابل می‌خواهند که برق ترکمنستان را جایگزین برق ایران کند. محمدطاهر عارف،‌ رئیس اداره برق اما این مسئله را ناممکن دانسته و گفته چنین کاری «به امکانات و زمان نیاز دارد.»

عارف از ارائه یک طرح جایگزین برای برق‌رسانی به شهرک صنعتی هرات خبر داده اما جزئیات آن مشخص نشده است.

شهرک صنعتی هرات ۱۳۸۲ در ولسوالی گذره افتتاح شد. این شهرک بیش از ۳۰۰ کارخانه دارد و یکی از مراکز مهم اقتصادی افغانستان به شمار می‌آید.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • سامان

      چه کنیم ! هزینه جنگ سوریه و هزینه های غزه و حزب اله لبنان و هزینه ساخت و ساز در عراق و هزینه های حوزه های علمیه و نهادهای آخوندی و سپاه و .... کم نیست !