ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلافات بر سر استعفای معاون اول روحانی بالا گرفت

با گسترش بحران اقتصادی، اختلافات جناحی در کابینه دوازدهم آشکارتر شده است. اسحاق جهانگیری از عملکرد تیم اقتصادی دولت ناراضی است. مخالفان تغییر کابینه اما منکر این نارضایتی‌ها هستند.

سایت «انتخاب» از استعفای اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی خبر داده بود. استعفای جهانگیری به ادامه نارضایتی‌ها از عملکرد تیم اقتصادی دولت و بالا گرفتن اختلافات بین حزب «اعتدال و توسعه» با «کارگزاران» و اصلاح‌طلبان بر سر حضور در کابینه روحانی تفسیر شده. دفتر رئیس جمهوری اسلامی خبر استعفای جهانگیری را تکذیب کرده و گفته است علیه سایت «انتخاب» شکایت می‌کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی

سایت «انتخاب» خبر داده بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول اصلاح‌طلب روحانی مدت‌هاست از عملکرد تیم اقتصادی دولت که به طور عمده در دست حزب «‏اعتدال و توسعه» است، رضایت ندارد و خواستار تغییراتی در این تیم شده است. اما حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی «تحت تأثیر ‏مشاوران خود» که از نزدیکان محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و از اعضای حزب «اعتدال و توسعه» هستند، با اعمال تغییرات در کابینه مخالفت کرده است. این سایت نوشته بود که جهانگیری چند بار استعفای خود را به روحانی تقدیم کرده است.

به گفته «انتخاب»، جهانگیری که معتقد است هیچ‌کاره است و عموم اختیارات در دستان محمود واعظی رئیس دفتر روحانی است، در جلسه‌ای که با حضور روحانی و برخی مقامات دولتی برگزار شد، یک بار دیگر آمادگی خود را برای استعفا اعلام کرد اما برخلاف دفعات پیشین، روحانی با استعفای او مخالفت نکرد و ترجیح داد سکوت کند.

این سایت نوشته است که واعظی و نوبخت و حتی روحانی مایل‌اند که جهانگیری استعفا دهد اما بنا بر مصلحت‌‌اندیشی استعفای او تاکنون پذیرفته نشده است.

از دو هفته قبل تاکنون با گسترش بحران ارزی و اقتصادی در ایران که اعتصاب در بازار تهران را در پی داشت، اختلاف بین اصلاح‌طلبان و نیروهای طرفدار دولت بر سر عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم بالا گرفته است. ۶ تیر رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی خواسته بودند که هرچه سریع‌تر تیم اقتصادی خود را که توان مدیریت بحران را ندارد، تغییر دهد. علی شکوری‌راد، یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز بعد از سخنرانی چهارشنبه ۶ تیر حسن روحانی در سالن اجلاس سران و دعوت رئیس جمهوری اسلامی از همه جناح‌ها برای ایستادن در کنار دولت، در انتقاد از نفوذ اعضای «اعتدال و توسعه» در کابینه دوازدهم گفته بود: « بعد از آنکه روحانی رییس جمهور شد، دیدیم که حزبی هم به وی وصل است. این حزب خودش را پیروز تلقی کرد و انتخابات را به نفع خود مصادره کرد.»

بیش از یک هفته پیش با گسترش اعتراضات به وضعیت اقتصادی، حسن روحانی از ضرورت استفاده از «مشاورین، کارشناسان و افکار جدید» سخن گفت و بر تفاوت شرایط کنونی با قبل تأکید کرد. گروهی از اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان این سخنان را نشانه تغییرات جدید در کابینه برای تقویت تیم اقتصادی دولت تعبیر کردند اما چنین تغییراتی صورت نگرفت. نوبخت در این‌باره گفته بود: «رئیس جمهور متناسب با ضرورت‌ها ‏تغییراتی می‌دهند، منتها موضوعی که الان در رسانه‌ها مطرح می‌شود گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است‎. ‌‏»

یک «منبع آگاه» از دفتر رئیس جمهوری خبر سایت «انتخاب» در مورد «استعفای چند باره جهانگیری» را تکذیب و این سایت را تهدید به شکایت کرد. در همان حال دفتر اسحاق جهانگیری هیچ واکنشی به خبر «انتخاب» نشان نداده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دوشنبه ۱۸ تیر به نقل از این منبع آگاه نوشته است: «تصویرسازی‌های غیرواقعی از رقابت‌های خیالی درون دولت به نحوی که گویی جریانات مختلفی در دولت مشغول مبارزه مستمر با یکدیگر هستند و یا کابینه به مثابه یک شرکت سهامی است آن هم در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی تحمیلی از سوی بدخواهان جهانی و منطقه‌ای است و دولت متمرکز به حل مشکلات مردم است اقدامی ناپسند و خلاف مصالح ملی است.»

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته خبر داده بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای محرمانه با سران کشور دستور داده تا یک «اتاق جنگ اقتصادی» تشکیل شود. دولت مسئولیت اتاق جنگ اقتصادی (یا همان شورای هماهنگی اقتصادی) را بر عهده دارد و حسن روحانی باید دبیر آن را انتخاب کند. دبیرخانه این نهاد تازه‌ تأسیس در وزارت اقتصاد تشکیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    استعفای جهانگیری فقط به دلیل ناامیدی اصلاح طلبان (احزاب کارگزاران و اتحاد ملت) از روحانی برای گرفتن پُست و وزارت است. آن ها می خواهند جهانگیری را به عنوان نامزد خود در 1400 معرفی کنند و طبیعتاً اگر وی در مقام معاون اولی دولت ناکارآمد و دزد و فاسد روحانی باقی بماند، شانسی برای 1400 نخواهد داشت. تنها شانس جهانگیری استعفا است.

  • باران

    آقای جهانگیری آن زمان که نامه گنبد و دروازه طلای امام زاده های عراق را امضاء می کردند از عملکرد تیم اقتصادی ناراحت نبودند؟ آقای جهانگیری هم در این گندی که بالا آوردند شریک هستند همانند دیگر اعضای این حاکمیت سراسر متعفن جمهوری اسلامی!