ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفیر آمریکا در آلمان: دولت این کشور از ارسال پول نقد به ایران خودداری کند

دولت آلمان در حال بررسی انتقال ۳۰۰ میلیون پول نقد با هواپیمای مسافربری به ایران است. ریچارد گره‌نل می‌گوید دولت آمریکا نگران است و در تلاش برای منصرف کردن آلمان از این اقدام.

ریچارد گره‌نل، سفیر آمریکا در آلمان از دولت این کشور خواست از ارسال میلیون‌ها دلار پول نقد به ایران خودداری کند.

درخواست ایران از آلمان: انتقال میلیون‌ها یورو پول نقد با هواپیمای مسافربری به تهران (عکس: آرشیو)

روزنامه «بیلد» چاپ آلمان دوشنبه ۹ ژوئیه/۱۸ تیر گزارش داده بود که جمهوری اسلامی از اتحادیه اروپا درخواست کرده در چارچوب مذاکرات حفظ برجام و قبل از اعمال تحریم نفتی علیه ایران در نوامبر/ آبان سال جاری ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد از حساب بانک تجارتی ایران و اروپا در هامبورگ برداشت کند و این پول‌ها را با هواپیمای مسافربری به ایران انتقال دهد. ریچارد گره‌نل، سفیر آمریکا در آلمان در گفت‌وگویی که روزنامه «بیلد» سه‌شنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر با او انجام داده گفته است:

«ما در بالاترین سطوح در تلاشیم دولت آلمان را متقاعد کنیم از این اقدام خودداری کند. ما از گزارش‌هایی درباره انتقال میلیون‌ها یورو پول نقد از بانک‌های آلمان به ایران بسیار نگرانیم.»

 علی طرزعلی، معاون بخش بین‌الملل بانک مرکزی از طرف جمهوری اسلامی با دفتر صدراعظم آلمان، وزارت خارجه و وزارت دارایی این کشور برای انتقال ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد به تهران در گفت‌وگوست. با اعمال تحریم‌های آمریکا از نوامبر/ آبان به بعد، دسترسی جمهوری اسلامی به سویفت نیز محدود خواهد شد. به همین سبب بانک مرکزی ایران در تلاش است بخشی از دارایی ایران در بانک تجارتی ایران و اروپا در هامبورگ را به شکل پول نقد با هواپیمای مسافربری به ایران انتقال دهد. مسئولان جمهوری اسلامی می‌گویند با مسدود شدن کارت‌های اعتباری‌شان بعد از اعمال تحریم‌ها، برای سفر به اتحادیه اروپا به پول نقد نیاز دارند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است که دولت آلمان در حال حاضر در حال بررسی این موضوع است که آیا انتقال پول نقد به ایران تحریم‌ها علیه این کشور را نقض می‌کند. نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی قصد دارد ۳۰۰ میلیون یورو پول نقدی را که از حساب بانک تجارتی ایران و اروپا در هامبورگ برداشت می‌کند، در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دهد. دولت آلمان اما پاسخ داده که نهادهای اطلاعاتی در این کشور هیچگونه نشانه‌ای نیافته‌اند که جمهوری اسلامی قصد دارد این مبلغ را به حزب‌الله لبنان بپردازد. یک سخنگوی وزارت دارایی آلمان گفته است که نقل و انتقال این حجم از پول نقد بین آلمان و یک کشور دیگر تاکنون سابقه نداشته. سخنگوی وزارت دارایی آلمان گفته است:

«ما بر اساس ملاک‌های کاملاً مشخصی درخواست ایران را بررسی می‌کنیم. بر اساس این ملاک‌ها، پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم در مرکز توجه قرار دارد. دو مرکز "بافین" و "فیو" در آلمان بر این امر نظارت دارند.»

 پس از خروج ایالات متحده از برجام، اتحادیه اروپا تلاش دارد با ارائه راه‌حل‌هایی بر تعهدات خود در این توافقنامه پابرجا بماند. سه اقدام اصلی که اروپا در نظر دارد در این زمینه انجام دهد عبارتند از:‌ اعطای وام و تسهیلات بانکی از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا، اقداماتی ویژه برای ایجاد یک سپر حفاظتی برای شرکت‌های اروپایی حاضر در ایران و انتقال مستقیم پول از دولت‌های اروپایی به بانک مرکزی ایران برای پرهیز از تحریم‌های ایالات متحده.

وزارت خرانه‌داری آمریکا، ولی‌الله سیف و علی طرزعلی معاون بین‌الملل او را متهم به حمایت مالی از حزب‌الله لبنان از طریق سپاه قدس کرده و آنها را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.