ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو با اعضای ناتو درباره استفاده ایران از دیپلمات‌هایش برای ترور مخالفان گفت‌وگو می‌کند

اجلاس ناتو درباره افزایش بودجه دفاعی کشورهای اروپایی‌ست اما ایران هم در حاشیه این اجلاس دو روزه اهمیت ویژه‌ای یافته است. وزیر خارجه آمریکا وارد بروکسل شده.

اجلاس دو روزه ناتو در بروکسل چهارشنبه ۱۱ ژوئیه/۲۰ تیر آغاز به کار می‌کند. مهم‌ترین موضوع این اجلاس درخواست آمریکا از کشورهای اروپایی عضو ناتو برای افزایش بودجه دفاعی‌شان به میزان دو درصد از درآمد سرانه ملی است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر وارد بروکسل شده است. هدف او: «افزایش فشارها بر ایران» در حاشیه دیدارها و مذاکرات با همتایان اروپایی در اجلاس ناتو. وزیر خارجه آمریکا ایران را متهم کرده که از سفارتخانه‌هایش در کشورهای اروپایی برای عملیات تروریستی سوءاستفاده می‌کند.

۲۷ آوریل ۲۰۱۸، بروکسل: نخستین دیدار مایک پمپئو از ناتو در مقام وزیر خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز، پمپئو قبل از عزیمت به بروکسل در امارات متحده عربی اعلام کرده بود که آمریکا با اعمال تحریم‌های نفتی می‌خواهد به جمهوری اسلامی تفهیم کند که «رفتار شیطانی‌اش غیر قابل قبول و دارای هزینه ملموس بسیار سنگینی برای ایران» است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است در ابوظبی پمپئو با هیأت عالی‌رتبه‌ای از عربستان سعودی نیز درباره جلوگیری از «چرخش مالی» جمهوری اسلامی از طریق کاهش صادرات نفت از این کشور گفت‌وگو کرده است. وزیر خارجه آمریا یک بار دیگر از ریاض خواسته است با افزایش تولید نفت خام» مانع از «اختلال» در بازار نفت شود. مقام دولت آمریکا در گفت‌وگو با رویترز خاطرنشان کرده که محورهای توافق بین واشنگتن و قدرت‌های اروپایی در بروکسل بر سر ایران بیشتر از اختلافاتشان درباره برجام است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز عربی به بازداشت دیپلمات ایرانی در بروکسل نیز اشاره کرده است:

«به تازگی، همین هفته‌های گذشته در اروپا یک دیپلمات ایرانی که قصد بمب‌گذاری در پاریس را داشت بازداشت شد. ما رفتار شیطانی [ایران] در اروپا را هم دیدیم.»

هفته گذشته (۱۱تیر/۲ ژوئیه) مقام‌های قضایی و اطلاعاتی بلژیک اعلام کردند که یک دیپلمات ایرانی در کشور آلمان در ارتباط با پرونده‌ای دستگیر شده که دو نفر دیگر هم به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس در آن پرونده متهم شدند. احتمال دارد که دیپلمات بازداشت شده به نام اسدالله اسدی (دبیر سوم سفارت ایران در اتریش) با زن و شوهری که در بلژیک با ۵۰۰ گرم مواد منفجره دستگیر شدند در ارتباط باشد. وزارت خارجه ایران از یک دسیسه بر ضد برجام یاد کرده است. هلند هم چندی پیش دو دیپلمات ایرانی را از خاک این کشور اخراج کرد و درباره دلایل آن هم سکوت را ترجیح داد. اما گفته می‌شود که دیپلمات‌های اخراجی در حادثه ترور محمد رضا کلاهی (با نام مستعار علی معتمد) در آمستردام دست داشته‌اند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است در نظر دولت آمریکا بازداشت دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی یک موضوع کاملاً جدی و نشانه‌ای از این «واقعیت» است که جمهوری اسلامی از روابط دیپلماتیک خود با کشورهای اروپایی برای ترور مخالفانش استفاده می‌کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این موضوع را هم در حاشیه دیدارها و مذاکرات در اجلاس ناتو در بروکسل مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.