ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض جوانان در سنندج به انتقال نفت خام از کرکوک به کرمانشاه با تانکرهای سپاه

در سنندج یک تانکر حامل سوخت با یک اتوبوس مسافربری برخورد کرد و سبب آتش گرفتن اتوبوس و تعدادی خودرو شد. جوانان سنندج خودروهای نیروی انتظامی را واژگون کردند.

حدود ساعت ۱۲ شب گذشته یک دستگاه اتوبوس به مقصد تهران، از ترمینال سنندج خارج شده بود که یک تانکر حامل سوخت از پشت به اتوبوس برخورد کرد و اتوبوس دچار حریق شد. گفته می‌شود که تانکر به سپاه پاسداران تعلق داشته و حامل نفت کرکوک بوده است. عده‌ای از جوانان معترض در سنندج خودروی نیروی انتظامی را که به محل اعزام شده بود واژگون کردند.

بامداد چهارشنبه ۲۰ تیر: اعتراض گروهی از جوانان سنندج به حمل نفت کرکوک با تانکرهای سپاه

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از اعتراضات جوانان سنندجی در محل برخورد تانکر حامل سوخت به اتوبوس مسافربری منتشر شده است. ۱۰ دقیقه از بامداد چهارشنبه ۲۰ تیر گذشته بود که  یک تانکر حامل سوخت که ترمز بریده بود به یک اتوبوس مسافربری برخورد کرد و باعث شد که اتوبوس منفجر شود. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده که در این حادثه چندین خودرو دیگر هم آتش گرفتند. برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران تعداد کشته‌شدگان را ۱۱ الی ۱۳ نفر اعلام کرده‌اند.  مدیرکل علوم پزشکی کردستان به خبرگزاری ایسنا گفته است که بر اساس تصمیم شورای تأمین استان، فقط استانداری می‌تواند آمار دقیق کشته‌شدگان این حادثه را اعلام کند. از تعداد مجروحان و مفقودان هم اطلاعی در دست نیست.

 بامداد چهارشنبه ۲۰ تیر: تانکر حامل سوخت و اتوبوس مسافربری و چند خودرو در آتش می‌سوزند

[video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/07/XBjyL-phYTpflVeG.mp4"][/video]

یکی از دو راننده اتوبوس که در این حادثه جان سالم به در برده گفته است: اتوبوس برای سوار کردن مسافر پشت یک دستگاه وانت توقف کرد که ناگهان همزمان با برخورد تانکر با اتوبوس، صدای انفجار بلند شد و تانکر و اتوبوس به‌صورت همزمان دچار حریق شدند. استاندار کردستان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

معترضان در سنندج خواهان پاسخگویی سپاه پاسداران‌اند. آن‌ها می‌گویند تانکر حامل سوخت به سپاه پاسداران تعلق دارد و در حال حمل سوخت قاچاق از کردستان عراق بوده است. فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که تانکر حامل سوخت به مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعلق ندارد. سپاه پاسداران هم تاکنون در این زمینه سکوت کرده است.

بامداد چهارشنبه ۲۰ تیر: آنچه که از اتوبوس مسافربری به جای ماند. تعداد کشته شدگان، مفقودان و مجروحان به درستی اعلام نشده.

حامد رنجبر،نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» گفته است: «در فضای مجازی مباحثی مبنی بر قاچاق بودن این محموله مطرح شد که نمی‌توان آن را رد کرد. زیرا طبق قانون تانکرهای حامل سوخت نباید در شب تردد داشته باشند. این محموله سوخت عراق بود که قرار بوده به کشوری دیگر از طریق ایران ترانزیت شود.»

دو سال پیش منصور مرادی، نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی خواهان جلوگیری از تردد تانکرهای حامل نفت کرکوک در جاده‌های سنندج شده بود. در دو سال گذشته بارها این تانکرها دچار سانحه شده‌اند، خودروها را به آتش کشیده‌اند و محیط زیست را هم آلوده کرده‌اند.

بعد از شکست همه‌پرسی استقلال کردستان، بر اساس قرارداد سوآپ نفت بین ایران و عراق، نفت خام کرکوک با تانکر از طریق جاده‌های سنندج به پالایشگاه کرمانشاه حمل می‌شود. بر اساس این قرارداد، مقداری نفت خام ایران در جنوب ایران به عراق تحویل داده می‌شود و در این داد و ستد، دولت عراق حق سوآپی به ایران پرداخت می‌کند.

منابع نفتی کرکوک تا ماه‌های پایانی سال گذشته در اختیار حکومت اقلیم کردستان عراق بود. دولت اقلیم نیز با آنکارا برای انتقال نفت استخراج شده از کرکوک به جیحان ترکیه به توافق رسیده بود. عملیات نظامی ارتش عراق در کرکوک پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باعث شد که این منابع نفتی بار دیگر به دست دولت مرکزی عراق بیفتد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی

    بنظرم تظاهرات حرکت کمی است.باید بیشتر از اینها عکس العمل نشانداد تا نظام با جان مردم بازی نکند.دم مردم سنندج گرم.

  • بابک

    بعنوان یک ایرانی با حاکمیت هرآنچه دیکتاتور است مخالفم و مشکل دارم. و معتقدم حاکمیت استبداد و دیکتاتوری را نمی‌توان حاکمیت ملی نامید. شاید بتوان آن را حاکمیت قشری یا حاکمیت میــــلی نامید، اما اطلاق حاکمیت ملی بر آن خبط بزرگی است. در حکومت های استبدادی، مردم صاحب هیچ حقی نیستند، بعد از رأی گیری سراسر مسخره و مهندسی شده، و ریختن رأی دهها میلیونی مردم بینوا در صندوق‌ها، "مستبد" باید آن را تأئید کند. فردی که در خوزستان برروی چاه نفت نشسته فقط هوا و محیط زیست آلوده نصیبش می‌شود، دلارهای نفتی در جیب ژنهای خوب و در بانکهای کشورهای دیگر انباشته شده، و اگر این فرد خوزستانی درخواست حق خود را از نفت داشته باشد، انگ عدم قبول حاکمیت ملی می‌خورد!!!! کاش ما ایرانیان کمی در روز مطالعه می‌کردیم تا مسائل را با هم مغلطه نکنیم!

  • علی

    نفت کرکوک از آن مردم عراق بوده و هست و باید توسط آنها و نه حکومت محلی کردستان استخراج و هزینه شود. کسانی که مخالفند با حاکمیت ملی در ایران هم مشکل دارند.

  • احسان

    این هم گندی دیگر از خیانت و جنایت برادران قاچاقچی سپاه! در حالی که میلیونها بشکه نفت در چاههای مشاع کشور با قطر، و دیگر کشورها بدلیل ندانم کاری این حاکمیت نابخرد از دست می‌رود، اینگونه قاچاق مواد نفتی به امید گرفتن حق سواپ به قیمت جان انسانها و از بین بردن محیط زیست تمام می‌شود. حال اگر کوله‌بری یک کوله کریستال و یا چایی از مرز برای معاش خانواده‌اش حمل می‌کرد به تیر غیب این جنایتکاران آدمخوار گرفتار می‌آمد و «مزدور سایبری» دادو فغان سر می‌داد که اعتراض برای چیست! جلو قاچاق گرفته شده است.