ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم خشمگین آبادان در اعتراض به بی‌آبی مقابل اداره آبفا تجمع کردند

دولت می‌گوید آب کارون به عراق و کویت صادر نمی‌شود. فعالان محیط زیست می‌گویند سپاه آب آشامیدنی را به بصره صادر می‌کند. بحران بیکاری، بحران آب در آبادان را عمیق‌تر کرده.

 صبح چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷ جمعی از مردم خشمگین آبادان در اعتراض  به کمبود آب آشامیدنی در مقابل اداره آب و فرمانداری شهر تجمع کردند. مردم می‌گویند آب آشامیدنی خوزستان به بصره و کویت صادر می‌شود. دولت تکذیب کرده. فعالان محیط زیست اما می‌گویند سپاه برای تحکیم نفوذ منطقه‌ای ایران آب کارون را به بصره صادر می‌کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هشدار داده که چنانچه پروژه برداشت ۶ میلیارد متر مکعب از سرشاخه‌‌های کارون اجرا شود، دیگر هیچ آبی به استان خوزستان نمی‌رسد.

تقلای روزانه اهالی آبادان برای تهیه مقداری آب آشامیدنی

از ویدیوهایی که در شبکه‌ای اجتماعی منتشر شده، چنین برمی‌آید که معترضان با شعار «اتحاد، اتحاد»، «آبادان، آبادان»، «بی‌غیرت بیا پایین» اعتراض خود به کمبود آب آشامیدنی در آبادان را مقابل فرمانداری و اداره آبفا شهر بیان کردند. این تجمع بدون درگیری با نیروهای انتظامی به پایان رسید.

صبح چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷: تجمع اعتراضی گروهی از اهالی آبادان مقابل اداره آبفا

هفته گذشته مسعود شجاعی، بازیکن تیم ملی ایران در سفر به آبادان سه دستگاه آب‌شیرین‌کن به این شهر هدیه داد. اما بحران بی‌آبی در خوزستان عمیق‌تر از آن است که با اهدای چند دستگاه آب‌شیرین‌کن از میان برداشته شود. در سال آبی جاری، رودخانه کارون با ۶۵ درصد خشکسالی روبروست. کاهش حجم آب این رودخانه باعث نفوذ دریا به کارون و افزایش شوری آب در شهرهای خرمشهر و آبادان و اعتراضات مردمی شده است. دو هفته قبل، شماری از ساکنان خرمشهر در اعتراض به نبود آب آشامیدنی و شوری آب مقابل مسجد جامع شهر اجتماع کردند و با سر دادن شعارهایی مانع از ورود امام جمعه خرمشهر به مسجد جامع شدند.

ساکنان بسیاری از مناطق ایران، از آب آشامیدنی با شوری ۴۵۰ تا ۵۰۰ میکروموس استفاده می‌کنند اما با وجود آنکه ۳۰ درصد آب‌های جاری و روان ایران از استان خوزستان عبور می‌کند، شوری آب در شهرهای استان سه برابر استاندارد آب در سایر مناطق ایران است.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان سه‌شنبه ۱۹ تیر هشدار داده بود:

«برداشت ۶ میلیارد مترمکعب از سرشاخه‌های کارون برای طرح‌های توسعه کشاورزی و صنعت در استان‌های بالادست برنامه‌ریزی شده که در صورت اجرای آنها هیچ آبی به خوزستان نمی‌رسد.»

در سال‌های دهه ۱۳۸۰ پیشنهاد فروش آب کارون به عراق و کویت مطرح شد. معترضان می‌گویند دولت آب آشامیدنی شهرهای آبادان و خرمشهر را به عراق و کویت صادر می‌کند و به همین سبب مردم با کمبود آشامیدنی مواجه شده‌اند. فرامند هاشمی‌زاده، معاون عمرانی استاندار خوزستان اما در پاسخ به این شایعات به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

«هیچگونه انتقال آبی به عراق و کویت از استان خوزستان انجام نمی‌شود و پیشنهاد فروش آب به کویت سال‌ها پیش مطرح شد که به دلیل خشکسالی‌ها و کمبود آب و نیاز داخلی این موضوع کاملاً منتفی شد و تنها در حد جلسات و روی کاغذ باقی ماند.»

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز در جلسه هیأت دولت رسماً فروش آب به عراق و کویت را تکذیب کرده است. با این‌حال برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که سپاه پاسداران به دلیل تحکیم نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، بخشی از آب کارون را به بصره منتقل می‌کند.

یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط‌زیست و عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان می‌گوید:

«پیگیری‌ها نشان داده که فروش آب به عراق در دوره‌های مختلف واقعاً اتفاق افتاده است و گویا هنوز هم ادامه دارد. امیدواریم این تصمیم نه تنها در وزارت نیرو که در خارج از دولت نیز منتفی شود.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان یکشنبه ۱۷ تیر ادعا کرده بود که نیروهای سپاه پاسداران مشکل آب آشامیدنی در آبادان و خرمشهر را برطرف کرده‌اند. جنتی گفته بود:

«آدم‌های منفعت‌طلب کار نکردند، سپاهی‌ها و بسیجی‌ها و انقلابیون کار کردند. مشکل آب خرمشهر را دیدیم، سپاهی‌ها به میدان آمدند و مشکل را حل کردند، کارها زیاد شده است و به دست این نیروها پاسخ می‌گیریم.»

بحران بیکاری در آبادن نیز به بحران آب دامن زده است. مردم می‌گویند کوچکترین مشکل آن‌ها «بی‌آبی» است:

خرمشهر روزانه دست‌کم به ۹۰ هزار مترمکعب و آبادان به ۱۵۰ هزار متر مکعب آب آشامیدنی نیاز دارد. بخش عمده‌ای از این آب از خط لوله غدیر تامین می‌شود و بخشی هم از بهمنشیر و اروند آبگیری می‌شود. اعتراضات در خرمشهر به نبود آب آشامیدنی ۸ تیر آغاز شد و با درگیری نیروهای انتظامی با مردم و تیراندازی به آن‌ها فروکش کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    سپاه بدر عراق با انتشار جزئیات دقیقی از انتقال آب کارون به عراق از قول یک مقام مهندسی سپاه مدعی شد: ۲۰۰۰ متر مکعب در ساعت از آب کارون با لوله ۵۰ اینچ به طور دائمی و رایگان به عراق منتقل می شود

  • Nasim

    جناب آقای آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه! جناب آقای علی لاریجانی، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی! جناب آقای روحانی!جناب آقای رئیس جمهور! بیش از چهل سال مملکت را به جنگ و بحران و گروگانگیری و ارسال تروریست و بمب و موشک کشاندید و مردم ایران را بخاطر رقص در پشت بام و عکاسی از زندان اوین و کنجکاوی در تغییرات محیط زیستی و آب بازی در پارک و نوشتن مقاله و وبلاگ و اعتراض به حجاب و انتخابات مهندسی و فساد و مصادره اموال خصوصی و عمومی به شکنجه و شلاق و زندان و اعدام محکوم کردید. پرده ها بالا رفته و همه از دروغ و فریب و سانسور و اختناق و تحجرو نا مدیریتی حاکم بستوه آمده اند و بزودی باید جوابگوی تمام بلایا و مصایب باشید! از طرف ملت بزرگ و شریف ایران