ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه آرژانتین خواهان بازداشت علی‌اکبر ولایتی شد

در پی درخواست قاضی آرژانتینی از مسکو برای بازداشت ولایتی در ارتباط با انفجار تروریستی آمیا، وزارت خارجه آرژانتین هم این خواسته را مطرح کرد. ولایتی گفته قاضی آرژانتینی عامل موساد است.

علی‌اکبر ولایتی از جمله متهمان بمب‌گذاری تروریستی بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ است. او در چند روز اخیر به مسکو سفر کرده بود. یک قاضی آرژانتینی از روسیه درخواست کرد که ولایتی را در ارتباط با این پرونده بازداشت کند. همین خواسته را یک روز بعد وزارت خارجه آرژانتین تکرار کرده است. ولایتی گفته قاضی آرژانتینی عامل موساد است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۱ ژوئیه / ۲۰ تیر به مسکو رفت تا با مقام‌های روسیه مذاکره کند.

وزارت خارجه آرژانتین جمعه ۱۳ ژوئیه / ۲۲ تیر به‌طور رسمی از دولت‌های روسیه و چین خواست تا اگر علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی به کشور‌های آن‌ها سفر کرد، او را به اتهام شرکت در عملیات تروریستی آمیا بازداشت کنند.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۲ ژوئیه / ۲۱ تیر نیز رودلفو کانیکوباکورال، قاضی فدرال آرژانتین که مسئولیت تحقیق درباره بمب‌گذاری بوئنوس‌آیرس را بر عهده دارد، از مقام‌های روسیه خواهان دستگیری و استرداد ولایتی به آرژانتین شده بود.

در انفجار ساختمان «آمیا» که ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) اتفاق افتاد، ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شدند. آرژانتین و اسرائیل در آن زمان ایران را مسئول این انفجار دانستند. در سال ۲۰۰۶ دادستان کل آرژانتین از پلیس بین‌الملل خواست حکم جلب عماد مغنیه متهم لبنانی و هشت متهم ایرانی این پرونده را صادر کند. هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت ایران، علی‌‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت، علی فلاحیان وزیراطلاعات وقت، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه، احمد وحیدی فرمانده وقت نیروی سپاه قدس، هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت ایران در بوئنوس‌آیرس، احمدرضا اصغری، دبیر سوم وقت سفارت و محسن ربانی، روحانی و رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران متهمان این پرونده شناخته شدند.

ماجرای بمب‌گذاری در مرکز «آمیا» جنجال‌هایی در جامعه سیاسی آرژانتین نیز ایجاد کرد. گفته می‌شد که جمهوری اسلامی در این زمینه رشوه‌های کلان به کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ و چند تن از مقام‌های دولتی این کشور پرداخت کرده است. آلبرتو نیسمن، دادستان ارشدِ این پرونده نخستین بار اسنادی در این زمینه به دست آورده بود اما اندکی بعد جسد او را در خانه‌اش یافتند.

علی‌اکبر ولایتی امروز (جمعه) در مسکو در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره درخواست بازداشت‌اش از سوی قاضی آرژانتینی گفت: «این آقای قاضی آرژانتینی از وابستگان موساد اسرائیل است و به خاطر حقوقی که از موساد می‌گیرد اظهاراتی را می‌کند.»

او افزود این درخواست به این دلیل اکنون مطرح شده که اسرائیل و آمریکا از همکاری روسیه و ایران راضی نیستند: «همکاری روسیه و ایران دشمنان زیادی دارد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    این آقای مفنگی از کی تابحال مظهر ایران شده است؟! هم منقلی ایشان هم نامشروع بر تخت جلوس کرده است، چه برسد به ایشان که منصوب اوست.این آقا نه منتخب مردم است و نه منتخبِ منتخب مردم! بنابراین بهتر است به درستی و بدون سفسطه پاسخ دنیا را بدهد، و خود را جای ایران و ایرانی جانزند که مردم ایران از او بشدت بیزارند. ایشان حداکثر نماینده نظام ولایت فقیه است، پس بهتر است نام ایران را به زبان نیاورد.

  • روزبه

    این مملکت چقدر صاب مرده اس که این یارو جناب وزیر امور خارجه "رهبر" باید به کشورهای خارجی پیغوم پسغوم ببره. خوب به ریش ما میخندن.