ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان هواشناسی ایران: راهکار حل بحران آب پذیرش کم‌آبی است

رئیس سازمان هواشناسی می‌گوید باید در برنامه‌های توسعه ایران تجدیدنظر کرد. در ۱۱ سال گذشته میانگین بارش سالانه ایران به بالای نرمال نرسیده است. 

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفته میانگین بارش سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.

داوود پرهیزکار توصیه کرده که در طرح‌های توسعه ایران بازنگری شود. او مهمترین راهکار خروج از بحران آب را پذیرش شرایط اقلیمی ایران دانست.

او گفته در ۱۱ سال گذشته میانگین بارش سالانه ایران به بالای نرمال نرسیده است.

به باور رئیس سازمان هواشناسی در گذشته مدیریت آب ایران بهتر بوده:

«گذشتگان ما به شرایط جغرافیایی و موقعیت اقلیمی کشور واقف بودند و به همین علت در مناطق کویری از قنات استفاده می‌کردند تا تبخیر و تعرق آب را به حداقل ممکن برسانند؛ این درحالیست که ما امروزه از کانال که میزان تبخیر و تعرق آب را بالا می‌برد، استفاده می‌کنیم».

او در توضیح بحران مدیریت و همزمان خشکسالی ایران اضافه کرد:

 «بخش زیادی از مشکلات حاضر در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، کرخه، کارون و همچنین زاینده‌رود ناشی از بی‌توجهی به مصرف بهینه منابع آبی است».

ایران در گرم‌ترین سال خود از زمان ثبت این آمارها قرار دارد و هفته گذشته اهواز گرم‌ترین شهر جهان شد. همزمان تأمین آب در بخش آشامیدنی و صنعتی و کشاورزی با مشکل مواجه شده است.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند بحران آب را در شمار اولویت‌های امنیتی خود قرار داده‌اند. با این وجود اعتراضات به کمبود منابع آبی در میان شهروندان رو به گسترش است. در هفته‌های اخیر شماری از مردم استان‌ها خوزستان، اصفهان، بوشهر و شیراز در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی اعتراضاتی را سازمان داده‌اند و در برخی موارد این اعتراضات به درگیری‎های خشونت‌آمیز انجامیده است.

● پرونده ویژه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.