ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باداب سورت، دومین چشمه آب شور با ثبت جهانی خشک شد

باداب‌ سورت، یک چشمه پلکانی آب شور کم‌نظیر در جهان و بی‌نظیر در ایران در آستانه خشک‌شدن کامل قرار دارد.

باداب‌ سورت، یک چشمه پلکانی آب شور کم‌نظیر در جهان و بی‌نظیر در ایران در آستانه خشک‌شدن کامل قرار دارد. خبرگزاری «مهر» تصاویری از وضعیت کنونی این چشمه منتشر کرده (عکس از امیر علی رزاقی):

باداب سورت در روستای ارست شهرستان ساری است و ۱۳۸۷ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از کوه دماوند در فهرست آثار ملی ثبت شد. باداب سورت دومین چشمه آب شور جهان پس از پاموک‌کاله ترکیه است که ثبت جهانی شده. باداب به معنای آب گازدار است و به کیفیت معدنی آب این چشمه اشاره دارد.

ورود بی‌رویه گردشگران و بحران‌های زیست‌محیطی و خشکسالی‌ در سال‌های اخیر عوامل خشک‌شدن این چشمه معرفی شده‌اند. سازمان میراث فرهنگی از ۱۳۹۵ تلاش کرده است که از ورود گردشگران به داخل محوطه چشمه جلوگیری کند.

باداب سورت یکی از جذبه‌های توریستی شمال ایران است. گزارش زیر از باداب سورت هشتم فروردین ایران در صداوسیمای مازندران ایران پخش شده است:

و این هم ویدئویی است تبلیغاتی از دوران رونق این چشمه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    سلام ، چشمه خشک نشده ، این عکسها مربوط به قسمت غربیه چشمه است که شالها فبل خشک شده و ربطی به الان نداره ، چشمه ها سالم و جوشان و پویا میباشند ، ضمن آنکه کم آبی های چشمه در فصل گرما و کاهش بارش و خشکسالی عمومی کشور امریست طبیعی