ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار بر کاربران اینستاگرام: دستگیری‌ها در تهران و هرمزگان

در تهران دو تن و در هرمزگان ۴۶ تن بازداشت شده‌اند. همگی مرتبط با اینستاگرام. مقامات قضایی در تلاشند تا اینستاگرام نیز مانند تلگرام فیلتر شود.

فرمانده انتظامی هرمزگان از دستگیری ۴۶ نفر تن در ارتباط با مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی مجازی خبر داده است. در خبری دیگر رییس پلیس امنیت گفته دو تن را که در اینستاگرام پس از مرگ وحید مرادی تهدید به انتقام‌جویی کرده بودند، بازداشت کرده.

برخورد با کاربران فعال اینستاگرام شدت گرفته است

در خبر نخست، عزیزالله ملکی، رئیس پلیس هرمزگان گفته ۸ مدل زن را از میان ۴۶ بازداشتی به مراجع قضایی معرفی کرده است. او درباره بازداشتی‌ها هم گفت:

«آنها به صورت گسترده و سازمان یافته اقدام به فعالیت در شبکه مدلینگ در سطح شهر بندرعباس کرده بودند و تصویرها و کلیپ‌های از خودشان در اینستاگرام منتشر می‌کردند».

به گفته این مقام ارشد پلیس استان، بازداشتی‌ها «عفت عمومی را جریحه دار کردند».

در خبری دیگر نیز علیرضا لطفی، رییس پلیس امنیت تهران بزرگ خبر داده که دو نفر را که در اینستاگرام تهدید به انتقام‌جویی کرده بودند را دستگیر کرده است. به گفته علیرضا لطفی، این این دو تن در ارتباط با کشته شدن وحید مرادی در زندان رجایی شهر ویدیوهایی حاوی تهدید در اینستاگرام منتشر کرده بودند. وحید مرادی که از او ویدیوهایی بسیاری در اینستاگرام پخش شده، چندین مرتبه در ارتباط با درگیری و دعوا بازداشت شده بود. پلیس او را «اراذل اوباش و گنده لات» می‌خواند، اما هواداران و خودش، او را «لات بامرام» می‌خواندند.

در هفته‌های اخیر مقامات قضایی تلاش کردند تا با فیلترینگ تلگرام، کاربران را به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تشویق کنند. اما در نهایت نه تنها ۸۰ درصد کاربران تلگرام در این شبکه ماندند، بلکه استفاده از اینستاگرام نیز در ایران افزایش یافت.

حالا مسئولان قضایی و محافظه‌کاران می‌خواهند اینستاگرام را هم فیلتر کنند. در روزهای گذشته تورج کاظمی، رئیس پلیس سایبری در تهران گفت پلیس با «شاخ‌های اینستاگرام» برخورد می‌کند. او گفته بود «وقتی صفحات شاخ‌های اینستاگرام توسط فتا ناجا شناسایی می‌شوند، مدیران این صفحات در هر کدام از استان‌ها که باشند به آن استان اعلام می‌شود».

پس از این بود که صدا و سیما در هماهنگی با مقامات قضایی اقدام به پخش اعترافات اجباری شماری از صاحبان حساب‌های کاربری اینستاگرام کرد. تمام بازداشتی‌هایی که فیلم آنها در تلویزیون دولتی و رسمی ایران پخش شد زن بودند. پخش این اعترافات سبب شد تا صدا و سیما با موجی از انتقادها مواجه شود.

در سال‌های گذشته نیز شماری از کسانی که به عنوان مدل و عکاس مدلینگ در اینستاگرام فعالیت می‌کردند، دستگیر شده بودند.

کمال هادیانفر، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که نیروهای ویژه پلیس مشغول بررسی ۵۱ هزار صفحه اینستاگرام هستند که «محتوای مستهجن و مبتذل» دارند.

دولت ایران تا به حال با فیلترینگ اینستاگرام مخالفت کرده است. محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور گفته بود فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام در دستور کار دادستانی کل کشور است. اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات می‌گوید چنین خبری صحت ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    اخبار ضد و نقیض درباره مریم فرجی، فعال مدنی ۳۳ ساله، دانشجوی ارشد مدیریت بین‌الملل و مدیر مالی یک شرکت در شهریار- مثل کشتن کاووس در زندان: از جمله پیداکردن جسد سوخته وی در کنار ماشینش در جاده و بعد مدفون شدنش در باغ ؟! و پیدا کردن قاتل ظرف یکروز ؟! حتما نامزد سابقش هم امنیتی بوده ؟!