ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات: خانه‌کارگری‌ها مقابل وزارت بهداشت و درمان تجمع کردند

خانه کارگر تشکل دولت ساخته کارگری همزمان با انتقاد از سیاست‌های دولت در واگذاری منابع تامین اجتماعی، استیضاح علی ربیعی وزیر کار را «باج‌خواهی» نمایندگان و «تضییع حقوق کارگران» دانست.

همزمان با روز تقویمی «تامین اجتماعی» شورای اسلامی کار و خانه کارگر ایران اعضای خود را به یک تجمع مقابل ساختمان وزارت بهداشت و درمان فراخواندند. معترضان خواستار لغو تبصره‌ای در قانون بودجه شدند که بخشی از منابع درامدی تامین اجتماعی را به وزارت بهداشت و درمان واگذار می‌کند.

تجمع مقابل وزارت بهداشت و درمان ۲۵ تیر

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال پیشنهاد دولت مبنی بر طرح ادغام صندوق‌های بیمه‌ای را تصویب کرد. بر اساس این طرح درآمدهای تامین اجتماعی از محل حق بیمه به خزانه کل منتقل می‌شود.

خانه کارگر و تشکل‌های کارگری همسو با آن این مصوبه را «دست‌اندازی وزارت بهداشت و درمان به منابع و ذخایر تامین اجتماعی» توصیف کرده و خواستار لغو این مصوبه شدند.

حاضران در تجمع که به فراخوان خانه کارگر جمع شدند، همزمان با حمله به وزیر بهداشت و درمان، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفاع کردند و خواستار توقف استیضاح او در مجلس شدند.

حسن صادقی دبیر اتحادیه پیشکسوتان از وزیر بهداشت و درمان خواست که «درست زندگی کند» و «انقلابی و در خدمت فقرا بماند و نه سرمایه‌داران».

حسین حبیبی دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار هم وزیر بهداشت و درمان را «یکی از اصلی‌ترین نابود کنندگان درمان کارگران» خواند. او گفت که وزارت بهداشت برای جبران کسری بودجه طرح سلامت «قصد دارد از جیب کارگران برداشت و جیب پزشکان را پر کند».

حبیبی از وزارت بهداشت خواست که «دستش را از منابع سازمان تامین اجتماعی کوتاه کند». او گفت که در صورتی که این مصوبه لغو نشود، «کارگران دیگر آرام نخواهند بود».

علی خدایی نماینده شوراهای اسلامی کار در شورای عالی کار نیز از وزارت بهداشت خواست که برای تامین منابع مالی طرح تحول سلامت «تمهیدات دیگری غیر از منابع تامین اجتماعی» بیاندیشد. او گفت که طرح تحول سلامت موجب ایجاد نابرابری بیشتر میان پزشکان و پرستاران شده است.

خدایی همچنین بدون افشای نامی گروهی از نمایندگان مجلس و اعضای هیئت دولت را به تلاش برای «نابودی تامین اجتماعی تحت عنوان حمایت از تولید» متهم کرد. به گفته او مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی را به منظور حذف ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی در دست بررسی دارد.

خدایی گفت که در صورت تصویب این طرح «حق بیمه‌ای که سازمان تامین اجتماعی از پیمانکاران می‌گرفت، از بین می‌رود.»

فتح‌الله بیات دبیر خانه کارگر شرق تهران در پیوند با همین موضوع در جمع معترضانی که مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، تبصره ۷ قانون بودجه امسال را موجب «تضییع حقوق کارگران» دانست که «با لابی‌گری برخی نمایندگان و وزرا» رخ داده است.

اعضای خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار در حالی از طرح «حمایت از تولید» مجلس انتقاد کردند که علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر یکی از امضاء کنندگان این طرح است.

شماری از نمایندگان خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار همزمان با انتقاد از وزارت بهداشت و درمان، طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اسلامی را «موجب زیان کارگران» دانستند.

این درحالی است که ربیعی طی سال‌های گذشته از افزایش دستمزدها بر مبنای سبد معیشت و واقعی شدن حداقل دستمزد جلوگیری کرده و همزمان گزارش‌های متعددی از داد و ستد او با برخی از نمایندگان منتقدش در مجلس منتشر شده است.

ربیعی دو سال پیش هنگامی که در خطر استیضاح قرار گرفت، دو فرزند محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید که از امضاء کنندگان طرح استیضاح بود را به عضویت هیئت مدیره شرکت‌های تامین اجتماعی منصوب کرد.

با این حال بیات دبیر خانه کارگر شرق تهران استیضاح ربیعی را «باج خواهی نمایندگان» از وزیر کار عنوان کرد و از اعضای شوراهای اسلامی کار خواست که «هشیار باشند و نگذارند چنین اتفاقی بیافتد».

حاضران در تجمع مقابل وزارت بهداشت در پایان در یک قطعنامه خواستار توقف طرح تحول سلامت، لغو تبصره هفت قانون بودجه و توقف بررسی طرح حمایت با تمام توان از تولید که به بخشودگی بدهی معوق پیمانکاران به تامین اجتماعی می‌انجامد، شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.