ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده پوتین پیام اجلاس هلسینکی را به تهران ابلاغ کرد

الکساندر لاورنتیف، تهران را در جریان توافق رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در مورد سوریه قرار داد. ایران در مذاکرات صلح شرکت داده می‌شود.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه به ایران آمد و با سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. رسانه‌های سپاه هدف از این سفر را ارائه گزارشی درباره اجلاس ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی عنوان کرده‌اند و چنین وانمود کرده‌اند که پوتین بر همکاری نظامی با ایران در سوریه پافشاری کرده است. چکیده پیام بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده این است: ایران از مذاکرات صلح سوریه کنار گذاشته نمی‌شود.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در سوریه است

ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا ۲۵ تیر برای نخستین بار  به طور رسمی با یکدیگر در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار و گفت‌وگو کردند. یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو سوریه بود. در نشست خبری مشترکی که بعد از این اجلاس برگزار شد، پوتین و ترامپ اعلام کردند که روسیه و آمریکا در آینده همکاری نظامی نزدیکی در سوریه خواهند داشت. رئیس جمهور آمریکا در این نشست خبری گفت که ایران نباید از موفقیت داعش در سوریه سوءاستفاده کند. پوتین هم گفت که دو کشور وظیفه دارند صلح را مجدداً در سوریه برقرار کنند.

خبرگزاری تسنیم از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه نوشته است که لاورنتیف در دیدار با ایروانی «با تأکید بر تقویت و استمرار همکاری سیاسی و امنیتی» روسیه و ایران در سوریه گفته است: «در عزم و اراده دولت روسیه برای تداوم همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم هیچ‌گونه خللی وارد نشده و این مسیر تا استقرار کامل ثبات و امنیت در سوریه ادامه خواهد یافت.»

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که شامگاه سه‌شنبه ۱۷ ژوئیه/ ۲۶ تیر در رسانه‌های روسی منتشر شده اعلام کرده که ارتش این کشور آماده است با ارتش آمریکا در سوریه همکاری نظامی داشته باشد با این هدف که توافق بین ترامپ و پوتین در اجلاس هلسینکی را «عملیاتی» کند. در همان حال خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که بر اساس توافق سپاه قدس با شورشیان مخالف اسد، تخلیه دو شهر کفریا و الفوعه از ساکنان شیعه آن به پایان رسیده است. همزمان با این تحولات و بلافاصله بعد از اجلاس هلسینکی بیش از ۶۰۰۰ نفر از ادلب به حمص منتقل شدند.

نماینده ایران در دیدار با لاورنتیف، سفر نماینده پوتین به تهران را «نماد روشنی از التزام روسیه و ایران به قواعد همکاری و مشارکت راهبردی» دانست و از سرعت عمل روسیه تشکر کرد. معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به نماینده ویژه پوتین گفت که «جمهوری اسلامی ایران برای تداوم پیگیری راه‌حل سیاسی با تقویت روند گفتگوهای سوری ــ سوری اهمیت ویژه‌ای قایل است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با نماینده پوتین با اشاره به پیروزی‌های ارتش اسد در جبهه‌های جنوبی در مرز سوریه با اردن و اسرائیل که با پشتیبانی هوایی ارتش روسیه به دست آمده گفت: «دستاوردهای اخیر گام مؤثری در پیشرفت روند سیاسی در چارچوب گفت‌وگوهای آستانه و سوچی به‌حساب می‌آید.»

ایران در گفت‌وگوهای آستانه و سوچی نقش مؤثری ایفا می‌کند.

علاوه بر مشارکت ایران در یافتن راه حل سیاسی برای سوریه، برجام هم یکی از نکاتی است که مورد توافق دو کشور است و در اجلاس هلسینکی نیز در چارچوب گفت‌وگو برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به بحث گذاشته شد. لاورنتیف در تهران به ایروانی گفت: «روسیه خود را متعهد به پشتیبانی از توافقات بین المللی دانسته و بر اجتناب کشورها از یکجانبه‌گرایی و بهره‌گیری از ابزارهای اقتصادی و تجاری برای تحمیل اراده سیاسی به کشورهای دیگر تأکید دارد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از اجلاس هلسینکی در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفته بود روسیه حامی برجام است به این دلیل که از آن نفع می‌برد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.