ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده مجلس از فساد در سازمان غله پرده برداشت

تنها در یک استان ۱۰۰ هزار تن گندم مفقود شده. آب بستن به گندم و مخلوط کردن آن با شن نیز از روش‌های رایج سودجویی‌ست. قانون «تضمین خرید» زمینه‌ساز چنین تخلفاتی است.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که فساد و کلاهبرداری به سازمان غله نیز راه پیدا کرده است. مافیای گندم با مساعدت عواملی که در سازمان غله دارد، گندم را به انبارهای روباز منتقل می‌کند، به آن شن و ماسه اضافه می‌کند یا آن را به آب می‌بندد و به این ترتیب هزاران تن به وزن گندم خریداری شده اضافه می‌کند و سود کلان می‌برد. در استان خراسان رضوی و در اغلب استان‌هایی که زیر کشت گندم قرار دارند، این روش شایع شده است.

نماینده سبزوار: تنها در یک استان ۱۰۰ هزار تن گندم مفقود شده (عکس:آرشیو)

بر اساس قانون «تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی» مصوب شهریور ۶۸ و اصلاحات پس از آن و همچنین بند ب ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است محصولاتی که غذای اساسی جامعه را تشکیل می‌دهد، به ‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کند. از دیگر اهداف اتخاذ سیاست تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مطابق با آنچه در متن ماده واحده قانون سال ۶۸ آمده، «ایجاد تعادل در نظام تولید»، «جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی» و «جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان» عنوان شده است. قانون «خرید تضمیمی» بخشی از «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران است. رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از فساد در سازمان غله و یک شبکه مافیایی در زمینه تجارت گندم که در پوشش اقتصاد مقاومتی از این قانون سوءاستفاده می‌کند پرده برداشته.

سبحانی‌فر گفته است دلالان گندم با استفاده از عواملشان در سازمان غله کشور، گندم را از گندم‌کاران خریداری می‌کنند اما به جای تحویل گندم خریداری شده به سیلوهای دولتی، آن را در انبارها و محوطه‌های بدون سقف و روزباز به صورت کاملا غیراستاندارد و غیر بهداشتی نگهداری می‌کنند. سودجویان و «دلالان تحریم» گندم خریداری شده را زیر باران یا از طریق پاشیدن آب توسط تانکرهای سیار آبرسان، خیس یا آن را با «خاک» و «شن» مخلوط  می‌کنند و بعد گندم ناخالص را از طریق شبکه مافیای خود تحویل سیلوهای غیراستاندارد اداره غله کشور می‌دهند و پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.

به گفته نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی، شبکه مافیایی غله، حجم گندم خیس شده را در گزارش‌های خود چندین برابر گزارش می‌کند و به اسم «گندم فاسد شده» از سیستم گندم خریداری شده دولتی خارج می‌کند و به این ترتیب  زمینه «مفقود شدن» آن را به وجود می‌آورد و از این راه نیز صدها میلیون تومان سودجویی می‌کند.

رمضانعلی سبحانی‌فر عکس‌هایی از سیلوها و انبارهای رویاز گندم در اختیار ایسنا قرار داده است. نماینده سبزوار در مجلس گفته است که تنها در یک مورد در یکی از «استان‌های کوچک» ایران طی یک سال بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم مفقود شده است.

دولت موظف است بر اساس قانون «تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی» نرخ محصولات تضمینی را تا پایان شهریور اعلام کند. با توجه به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، بودجه‌ای که دولت به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهد، می‌بایست کمتر از نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند نباشد. این تاریخ به زودی فرامی‌رسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    جایی هم هست تو این مملکت توش فساد نباشه؟ شده دزدخانه. جالبه خمینی دجال قرار بود معنویتمون رو هم درست کنه. ببین کشور به چه گو... کشیده شد.