ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس: توافق با اسرائیل برای بازگشت آرامش به دست آمد

بالاگرفتن تنش‌ها در نوار غزه به مرگ یک معترض فلسطینی، سه عضو حماس و یک سرباز اسرائیلی انجامید که نخستین تلفات ارتش اسرائیل پس از جنگ ۲۰۱۴ با حماس بود.

تنش‌ها بین جنبش فلسطینی حماس و اسرائیل پس از یک جمعه اعتراضی دیگر در حصار مرزی نوار غزه دوباره بالا گرفت. یک سرباز اسرائیلی، سه عضو حماس و یک معترض کشته شدند.

یک معترض فلسطینی در نزدیکی حصار مرز غزه و اسرائیل که سیم‌چین در دست دارد ـ منبع: afp

فوری برهوم، سخنگوی حماس بامداد شنبه ۲۱ ژوئیه / ۳۰ تیر به خبرگزاری «رویترز» گفت که «با تلاش‌های مصر و سازمان ملل، بر سر بازگشت به دوران آرامش بین (اسرائیل) و گروه‌های فلسطینی توافق شده است».

مقام‌های اسرائیلی فوراً به این بیانیه واکنش نشان ندادند اما یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که هیچ فعالیت نظامی‌ای در نخستین ساعت‌های شنبه وجود نداشته. ساکنان فلسطینی نیز می‌گویند منطقه در آرامش است.

پس از آن یک مقام فلسطینی به رویترز گفته بود که مقام‌های امنیتی مصر و دیپلماتی از یک دولت نامشخص دیگر با اسرائیل و حماس برای بازگرداندن آرامش تماس گرفته بودند.

مردان مسلح فلسطینی شنبه یک سرباز اسرائیلی را در مرز غزه کشتند و ارتش اسرائیل ده‌ها حمله علیه مواضع حماس در نوار غزه انجام داد که چهار فلسطینی، از جمله سه عضو حماس را از پای درآورد. قربانی چهارم یک معترض غیرنظامی بود و دست‌کم ۱۲۰ ساکن غزه نیز مجروح شدند.

سرباز کشته‌شده نخستین سرباز اسرائیلی است که از جنگ دو طرف در ۲۰۱۴ تا کنون در جبهه غزه کشته می‌شود. یک سخنگوی ارتش اسرائیل به رویترز گفته که سرباز کشته‌شده همراه با همکارانش در حال «انجام عملیات» بود که هدف گلوله قرار گرفت.

اسرائیل در حملات چندساعته به غزه با استفاده از تانک‌هایش به ۶۸ هدف متعلق به حماس حمله کرد و «۶۰ ساختمان و زیرساخت را از بین برد و ظرفیت‌های نظامی و فرماندهی و کنترلی قابل توجهی را نابود کرد». گلوله‌باران تانک‌ها به علاوه حملات هوایی توانست یک انبار ذخیره پهپاد، سیستم‌های دفاع هوایی و پست‌های دیدبانی متعلق به حماس را تخریب کند.

حماس نیز سه راکت به سمت اسرائیل پرتاب کرد اما سیستم دفاعی «گنبد آهنین» دو راکت را ردگیری و منهدم کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل پس از گفتگو با نیکولای ملادنف، فرستاده سازمان ملل به منطقه در بیانیه‌ای هشدار داد که «اگر حماس به پرتاب راکت ادامه دهد، عواقب آن بسیار شدید از چیزی است که تصورش را می‌کنند. مسئولیت نابودی و زندگی انسان‌ها بر دوش حماس خواهد بود.»

دو سرباز گروگان اسرائیلی

تنش‌ها بار دیگر پس از اعتراض‌های «راهپیمایی بزرگ بازگشت» در جمعه بالا گرفت؛ اعتراض‌هایی که از ۳۰ مارس به این سو آخر هفته‌ها در حصار مرزی غزه و اسرائیل برپا می‌شوند.

اسرائیل از بادبادک‌ها و بادکنک‌های آتش‌زایی خشمگین است که در اعتراضات مرز غزه و اسرائیل به هوا می‌روند. لیبرمن از حماس خواسته تا پرواز این بادبادک‌های آتش‌زا را متوقف کنند وگرنه با خطر «حمله» رویارو خواهند شد. خلیل الحیه، یک مقام ارشد حماس در غزه اما در واکنش گفت که بادبادک‌ها به پروازشان ادامه خواهند داد: «مقاومت ادامه خواهد یافت و ابزارهای آن دائماً تغییر خواهند کرد و شکل‌های متفاوتی از جمله بادبادک به خود خواهند گرفت‌.»

خلیل الحیه جمعه از زنده‌بودن دو سرباز اسرائیلی خبر داد که اسرائیل از کشته‌شدن آنها در جنگ ۲۰۱۴ با حماس خبر داده بود. او گفت که این دو سرباز با معامله‌ای شبیه به معاوضه یک سرباز گروگان اسرائیلی با ۱۰۰۰ زندانی فلسطینی در ۲۰۱۱ به اسرائیل بازگردانده خواهند شد.

تنش بین اسرائیل و حماس یک هفته پیش، شنبه ۱۴ ژوئیه / ۲۳ تیر نیز به شدت بالا گرفت اما پس از میانجیگری مصر و سازمان ملل به آتش‌بس ختم شد. پس از آن وزارت دفاع اسرائیل از ورود محموله‌های سوختی، از جمله نفت و گاز به نوار غزه جلوگیری می‌کند. اسرائیل همچنین منطقه ماهیگیری غزه،‌ یکی از مهم‌ترین منابع معیشتی ساکنان این باریکه را از شش مایل دریایی به سه مایل دریایی کاهش داد.

باریکه غزه محل زندگی دو میلیون فلسطینی است و ۱۲ سال در محاصره اسرائیل قرار دارد. اسرائیل ورود و خروج به این باریکه را شدیداً کنترل می‌کند. ساکنان آن از فقر شدید و فقدان و تخریب زیرساخت‌های اساسی رنج می‌برند.

مذاکرات حماس با حکومت خودگردان فلسطینی به رهبری فتح برای واگذاری قدرت در غزه برای انجام اصلاحات در این منطقه و بهبود وضعیت زندگی هنوز به سرانجام نرسیده.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.