ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس مرکز بهداشت خوزستان سالم‌بودن آب استان را تأیید نکرد

مقام ارشد بهداشت استان خوزستان: «مناطقی در خوزستان لوله‌کشی آب وجود ندارد و یا دارد اما مردم از آب خام استفاده می‌کنند. بنابر این چطور می‌توانیم ادعا کنیم آب سالم است؟»

شکرالله سلمان‌زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد «آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های کارشناسان مرکز بهداشت بیانگر آلودگی آب در مناطق مختلف خوزستان است».

اعتراض‌ها به کیفیت آب در آبادان/ عکس از آرشیو

این مقام ارشد استانی تأکید کرده که «نمی‌توانیم بگوییم آب شرب خوزستان کاملا سالم است». اما در مقابل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام کرده «هیچکدام از نمونه‌های کارشناسان این شرکت نشانگر آلودگی در آب شرب نبوده‌اند».

به گفته رئیس اداره بهداشت استان، میزان مطلوبیت آب نسبت به سال گذشته بدتر است. او گفت:

«مناطقی در خوزستان داریم که در این مناطق لوله‌کشی آب وجود ندارد و یا لوله‌کشی وجود دارد اما مردم از آب خام استفاده می‌کنند، بنابراین چطور می‌توانیم ادعا کنیم آب سالم است؟ ۳۹۲ روستا با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز فاقد لوله‌کشی آب هستند و از این تعداد ۲۶۳ روستا با بیش از ۱۸ هزار نفر جمعیت فاقد متولی تامین‌کننده آب هستند».

این اظهارات در شرایطی عنوان می‌شود که در چند هفته گذشته اعتراض به کیفیت پایین و شوری آب خوزستان با اعتراض مردم آبادان و اهواز و خرمشهر و ماهشهر و شماری دیگر از شهرها مواجه شده بود.

دولت و نمایندگان خوزستان وعده داده بودند که مشکل آب شیرین خوزستان تا ۱۵ تیر و با اتمام پروژه غدیر ۲ حل شود. این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیا سپاه مسئول آن است قرار است آب شیرین را از رودخانه کرخه به سمت خرمشهر و آبادان منتقل کند.

اما ظرف چند هفته گذشته و با وجود قول‌های مسئولان، ۴۰۰ نفر از روستاییان بخش ابوالفارس رامهرمز و ۶۰ نفر از مردم شهر رفیع هویزه به سبب آشامیدن آب ناسالم به بیماری‌های اسهال و اسهال خونی مبتلا شدند.

بحران کیفیت پایین آب آشامیدنی در هفته‌های گذشته ایذه و ماهشهر را هم درگیر کرده بود.

برآوردها نشان می‌دهد میزان شوری آب رودخانه کارون که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی در حد ۶۰۰ میکروموس بوده اکنون به طور متوسط به بالای ۲۵۰۰ میکروموس رسیده است. میکرموس واحد اندازه‌گیری هدایت الکتریکی آب یا EC است و میزان املاح و نمک‌های موجود در آب را نشان می‌دهد.

افزایش شدید شوری آب رودخانه کارون باعث شده آب شرب اهواز به شدت کیفیت خود را از دست بدهد به طوری که دیگر نه برای کشاورزی و نه برای آشامیدن مناسب نیست.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.