ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنان بی‌سابقه روحانی: جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست

تجلیل از سپاه، دفاع از نفوذ ایران در سوریه و یمن، تهدید صریح به بستن تنگه هرمز، مضمون سخنان تازه روحانی بود که سایت ریاست جمهوری آن را «طوفانی» توصیف کرده.

یک روز پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره ضمنی «به مسدود کردن تنگه هرمز»، از موضع روحانی در اروپا تجلیل کرد، حسن روحانی در تهدیدی تازه اعلام کرد «تنگه های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست». او هرگونه مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی «سیاست تسلیم» خواند و گفت آمریکا به ایران اعلام جنگ کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری سخنان روحانی را طوفانی خوانده است

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در همایش نمایندگان ایران در خارج از کشور، در سخنانی کم‌سابقه، حد و حدود سیاست خارجی ایران را ترسیم کرد.

حسن روحانی یکشنبه ، ۳۱ تیر گفت: «به ملت ایران اعلام جنگ می‌کنید و دم از حمایت می‌زنید؟ در همه منطقه پهن شده اید؛ معنای حرف‌هایتان را بفهمید». او خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده «با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است».

روحانی «سرنگونی، تجزیه، تحریم و تضعیف ایران» را سیاست های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی خواند.

روحانی همچنین اضافه کرد که «امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد». سخنانی یادآور سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که گفته بود «تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است».

او جنگ با ایران را «مادر همه جنگ‌ها» و صلح با ایران را «مادر همه صلح‌ها» خواند.

روحانی همچنین برای نخستین بار تهدید ضمنی به مسدود کردن تنگه هرمز را به طور صریح به زبان آورد و گفت: «تنگه های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست».

رئیس دولت دوازدهم در دیدار ۱۱‌ تیر با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس و در واکنش به ادعای مقامات آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران تهدید کرده بود که اگر نفت ایران صادر نشود، آن وقت نفت منطقه هم صادر نخواهد شد. موضع‌گیری‌ای که حمایت فرماندهان سپاه پاسداران را برایش به ارمغان آورد.

اکنون روحانی ضمن تکرار این موضع جنجالی، پیامی هم برای سپاه پاسداران فرستاده و از آنها تجلیل کرده: «جنگ، توان ارتش را مضاعف کرد و جوانان انقلابی سپاه، قدرت نظامی جدید شدند».

در ادامه این سخنرانی حسن روحانی همسو با گفته‌های روز گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با دست‌اندرکاران دستگاه دیپلماسی ایران، حضور منطقه‌ای تهران را امری «راهبردی» دانست و گفت:

«عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره، در غرب تا مدیترانه، در جنوب تا دریای سرخ و در شمال تا ‌‌‌قفقاز است».

معنای این سخن دفاع از آن گذرگاه استراتژیکی است که از تهران آغاز می‌شود و با عبور از بغداد و دمشق، به جنوب لبنان و بندر لاذقیه در کناره دریای مدیترانه می‌رسد. منطقه نفوذ ایران در جنوب نیز مشخصاً یمن را در بر می‌گیرد؛ جایی که عربستان و نیروهای متحدش جنگ ویرانگری را علیه شیعیان حوثی پیش می‌برند. شماری از تحلیلگران و مقامات خارجی این «گذرگاه استراتژیک» ایران را هلال شیعی می‌خوانند.

اما رئیس جمهوری ایران به شکلی متناقض در این سخنرانی پیام دوستی برای عربستان و امارات و بحرین هم فرستاده:

«ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است و در شرایط جدید به دنبال اصلاح روابط با عربستان، امارات عربی متحده و بحرین است».

عربستان و اسرائیل دو متحد اصلی ایالات متحده‌ در جنگ اقتصادی علیه ایران به شمار می‌آیند و بارها نفوذ منطقه‌ای ایران را خطر اصلی برای امنیت و صلح خاورمیانه عنوان کرده‌اند.

هشدارها و سخنان تهدیدآمیز روحانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم اوت (۱۳ مرداد) به اجرا در می‌آید. اما دومین دور تحریم های واشنگتن فروش نفت ایران را هدف قرار خواهد داد. آمریکا اعلام کرده تحریم‌های نفتی نوامبر امسال (آبان ماه) آغاز خواهد شد.

در پی اعلام خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، قیمت ارز و طلا در ایران افزایش چشمگیری یافته است. گرانی‌، تورم و بیکاری شهروندان را در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران نگران کرده است. پاسخ داخلی دولت به این وضعیت خصوصی‌سازی بیشتر است. در خارج نیز ایران چشم انتظار بسته پیشنهادی اروپا، چین و روسیه برای حفظ برجام است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    اینها به هیچ اصل اخلاقی پایبند نیستند. شدت این شعارها مشکوک به نظر میرسد. احتمال مذاکره پنهانی و امتیازدادن رانباید نادیده گرفت. شاید هم نتیجه نگیرند ولی این روش چهل ساله نظام مقدس است.

  • nader

    ما فتنه گر و بد، خودتان از خودتان خجالت نمیکشید؟! در هفته‌ای که گذشت سه خبر عبرت‌انگیز توجه‌ام را جلب کرد: ‏۱)روزنامه الوطن سوریه ⁩ که صاحبش "رامی مخلوف" پسردایی بشار أسد است با انتقاد از سخنان علی‌اکبر ولایتی (مشاور رهبری در امور بین‌الملل) درباره «نقش ایران در نجات حکومت أسد» نوشت: «ولایتی در نقش ایران مبالغه می‌کند/نجات سوریه کار خودمان بود نه ایرانی‌ها! مگر می‌توان با اعزام مستشار جلوی سقوط را گرفت؟ مستشار فقط نقش نظری دارد نه بیشتر!». ۲)عراق از این پس برقش را از عربستان تأمین می‌کند چون ایران به علت بحران برق، صادراتش را به این کشور قطع کرده. روزنامه اصولگرای "سیاست‌روز" هم شاکی که «این باعث می‌شود از میدان نفوذ ایران در منطقه کاسته شده و زمینه را برای حضور رقبا و دشمنان فراهم کند». البته سرمقاله‌نویس روزنامه توضیح نداد که این «نفوذ منطقه‌ای» با چه آمده که با رفتنِ برق می‌رود؟! ۳)پلیس هرمزگان اعلام کرد که «۴۶ نفر از اعضای یک باند مُدلینگ در بندرعباس بازداشت شدند. پلیس از طریق اینستاگرام موفق به کشف این باند شد که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کردند». وقتی با یک سرچ ساده در اینستاگرام⁩ می‌شود بچه‌های بی‌پناه مردم را رصد کرد که نه چیزی برای پنهان کردن دارند نه حمایتی برای در امان ماندن، چه طعمه‌ای بی‌دردسرتر از آنها؟ می‌شود آنها را «باند» خواند و کار پلیس را «کشف» نامید و از «مدل» یا «رقصیدن»شان جرم ساخت. خیال همه هم راحت است که چون پای کشف باندهای مقدسِ اختلاس⁩ در میان نیست هیچکس تماسی نمی‌گیرد و مزاحم انجام وظیفه‌ی پلیس نمی‌شود. دارم فکر می‌کنم به نفوذی که با «برق» می‌رود و نظامی که با «رقص» یا «مدل» می‌لرزد و پلیسی که زورش به مدل‌های اینستاگرام می‌رسد و صدها ایرانیِ «مدافع حرم» که فقط برای «نظر دادن» به سوریه رفته بودند و کشته شدند... راستی اصلا ما «فتنه‌گر» و «تحت تاثیر دشمن»! خودتان شرم‌تان نمی‌آید با این سیاست خارجی و داخلی؟ محمد جواد اکبرین

  • آموزگار پیر از کرج

    روحانیون در نهایت برای انهدام مردم غیر روحانی و حتا کشور متحد خواهند شد. چندی پیش آن ایت الله اصلاطلب بیات زنجانی گفته بود این مردم اگر ما را نخواهند (که نمی خواهند) ما را نابود خواهنمد کرد و ما هیچ جایی برای فرار نداریم. باید فکر و چاره ای کرد. اینک فکر و چاره شده بر سر تقسیم عنائم با هم به توافق رسیده اند و بر ای جهان شاخ و شانه می کشند. اما نابودپیشان حتمی و بیش از حتمی ست. یادم است که تمامس سران حزب بعث همین ها را می گفتند از صدام گرفته تا طارق عزیز و عزت ابر اهیمی و خلاصه اصلا سخنان حاج حسن روحانی کیپی برابر با اصل سخنان صدام است. صدام هم همین چیزها را گفته بود. او میخواست درسی به آمریکایی ها بدهد که تا کنون هیچ آموزگاری به دانش آموزش نداده. سرانجام صدام سرانجامی تلخ بود. من امیدوارم که این سرانجام توسط آمریکایی ها برای خامنه ای و روحانیون و فرماندهان پاسدار رقم نخورد. امیدوارم ما خودمان پیش از وقت تر تیبشان را بدهیم. اگر مردم ایران بپا بر نخیزند حتما تاوانی صدبرابر سنگینتر از برخاستن خواهند پرداخت.

  • دانشجوشوفرتاکسی از تهران تا ری

    با سلام البته روزبه درست نوشته صدام نام جنگش را ام الحرب گذاشته بود. قذافی گفته بود که کاخ سفید را در آتش سیاه خواهد کرد. اتفاقات جالبی در تهران افتاده که در تاتریخ بینظیر است دست کم در تاریخ نوشته شده. قرانهای نیمه سوخته و نیمه سوخته در کوچه و خیابان تعرض به دهها مداح و روضه خوان و عمامه ای به آتش کشیدن چندین مسجد یا درب مسجد. امنیت زدایی از بیوت آیت الله. تمامی اینها نشان از آن دارد که که اگر ورق برگردد روحانیون و مداحها و تظاهر به مذهب در ایران جایگاهشان اگر نه نابود که بسیبار تننمگ خواهد شد. همه روحانیون متفق القولند که آنچه را کاتشته اند ثمره اش نابودیشان است. اتفاق بسیار جالبی که روی پل حافط در نیمه شب افتاده بسیار جالب است. بر بلندترین منحنی پل کسی در اتومبیلش را باز می کند و آهسته چندین بلوک فتوکپی آ چهار را نی گذارد و آهسته در را می بندد و حرکت می کند. آن اوراق دست کم صد نسخه از شعری طنز گونه است زیر عنوان « القصیده الانتریه فی احولات رهبری علویه که در محراب بخود...» البته گاهی کلماتی بی ادبانه نیز در آن است اما شگفتی اینکه مردم مثل گوشت قربانی آنرا با خود می بردند. بنده هم یکی از آن را نصیب خودم کردم. در هر حال دیگر حتا شکی نیز در فروپاشی این حکومت نیست. و آخوندها در رجز خوانی سرآمدند. روحانی بحث سیاسی و دیپلوماسی را با رجز خوانی تعزیه یکی گرفته است. سرنگونیشان بزودی ست برای همین همشان یکی شده اند. از اول هم همشان یکی بودند. در ضمن شعار نویسی یک پا جلوتر رفته و مرگ بر اسلام و مرگ بر تشیع نیز بر شعارهای مرگ بر آخوندها و روحانیون و مداحها اضافه شده. البته کسانی این شعارها را کار خودشان میدانند تا مردم را برعلیه این شعارها بشورانند اما کسی نشوریده است

  • bijan

    از روحانی غیر از این هم انتظار ی نبود . روحانی از اول با یک تقسیم کاری که بین او و رهبری نظام ماهرانه صورت گرفت توانست چند سالی نقشی بازی کند که طبقه متوسط را بازی دهد و حالا که خوشبختانه پرده ها کنار رفته ماهیتش آشکار شد ! با همان ادبیات لاف زنی سرداران سپاه ! .

  • Hasani

    و دزدی شماها مادر اختلاسها و سرکوب مردم ایران مادراختناق و سرکوبهاست !

  • بهروز

    حسنی بوی خطر رو حس کرده! این هارت و پورت کردن‌ها شاید ظاهراً ترساننده باشه که مگه اینا چی دارن که اینهمه با اعتماد بنفس زر می‌زنن! اما باید گفت که اگه همه‌اش توخالی نباشه دست‌کم 98 درصد بی‌حساب کتابه. دُم شیری درکار نیست. اینا نهایتاً یه جنگ 24 ساعته پیش رو دارن با چار تا انتحاری بوگندو. ولی نهایتاً چیزی بعد خودشون تو ایران باقی نمی‌زارن. از این هارت و پورت ها فقط ما مردم ایرانیم که باید بترسیم، چون نهایتاً هزینه‌اش به گردن ماست. باید هرچه زودتر مردم کلک این رژیم رو بکنن تا دیر نشده!

  • Arjomand

    اﻗﺎﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻫﺰاﺭ و ﻳﻚ ﻭﻋﺪﻩ ﺩاﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ اﺯ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺑﻪ ﻫﻴﭽﻜﺪاﻡ ﻋﻤﻞ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ و ﺑﺎﻋﺚ ﺩﻟﺴﺮﺩﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺪﻳﺪ. ﻫﺮ ﺭﻭﺯ اﺩﺑﻴﺎﺗﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺑﻴﺖ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ. ﻣﺸﻜﻞ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﺸﺮﻭﻋﻴﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺴﺘﻦ ﻫﺰاﺭاﻥ ﺗﻨﮕﻪ ﻫﻢ ﺣﻞ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ. ﺗﺎ ﺩﻳﺮ ﻧﺸﺪﻩ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﺮﻭﻳﺪ و ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭا ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭاﮔﺬاﺭ ﻛﻨﻴﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﻭﻳﺮاﻧﻲ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ اﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﺠﺎ ﻣﻴﮕﺬاﺭﻳﺪ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ, اﻧﺘﻘﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ اﺯ ﺷﻤﺎ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﻫﻢ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺗﺮ و ﺧﻮﻧﻴﻦ ﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ!!

  • روزبه

    مرسی آقای روحانی کلی خندیدیم والا حرفهای ایشون آدم رو یاد گنده گوزی صدام و قزافی در مقابل امریکا میندازه دیدیم چه به روزشون رفت. البته این حرفها بیشتر برای قوت قلب دادن به نیروهای خودشون و بعضا آماده کردن زمینه روحی مردم برای نوشیدن جام زهر سوم در مذاکرات پشت پرده در عمان با شیطان بزرگ یعنی ما از موضع قدرت مذاکره کردیم و شرایط رو پذیرفتیم.