ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشتار فعالان محیط زیست در برزیل و چند کشور دیگر با انگیزه زمین‌خواری

دست‌کم ۲۰۷ فعال زیست‌محیطی که از زمین‌ و منابع طبیعی در برابر منافع شرکت‌ها محافظت می‌کردند، در سال ۲۰۱۷ کشته شده‌اند. برزیل خطرناک‌ترین کشور برای این فعالان است.

سازمان «گلوبال ویتنس» (Global Witness)، یک ان‌جی‌او بین‌المللی ناظر بر استثمار منابع طبیعی، فقر و فساد در گزارشی نسبت به افزایش قتل فعالان زیست‌محیطی در مکزیک، برزیل و فیلیپین هشدار داده است.

۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷؛ مردم یاد روبن آرزاگا، یک فعال محیط زیست کشته‌شده در فیلیپین را گرامی می‌دارند ــ عکس: AFP

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۷ دست‌کم ۲۰۷ فعال زیست‌محیطی که از زمین و منابع طبیعی در برابر منافع شرکت‌ها محافظت می‌کردند، به قتل رسیده‌اند. شمار فعالانی که به دلیل مشابه در سال ۲۰۱۶ کشته شدند، ۲۰۱ تن بود. «گلوبال ویتنس» از سال ۲۰۱۵ ثبت این آمار را آغاز کرده است.

این ان‌جی‌او تأکید کرده که آماری که از قتل فعالان محیط‌زیست ارائه داده به دلیل دشواری در تشخیص چنین قتل‌هایی دقیق نیست.

افزایش تقاضا برای محصولاتی همچون قهوه، روغن پالم، نیشکر و دیگر محصولات زراعی پرفروش سود صنایع تولیدکننده این محصولات را افزایش داده. یکی از دلایل به قتل رسیدن این فعالان هم سودجویی این صنایع است. برای نخستین‌بار شمار فعالان منتقد صنایع کشاورزی که به قتل رسیده‌اند، از شمار فعالان به‌قتل‌رسیده در مبارزه علیه صنایع معدنی بیشتر شده است.

بن لتر، نویسنده گزارش گلوبال‌ ویتنس به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این باره گفت:

«شمار قتل‌ها رو به افزایش است. مدارک محکمی وجود دارد که دولت‌ها و شرکت‌ها هنوز برای این مسأله اولویتی قائل نیستند و جدیتی برای برخورد با اینگونه قتل‌ها نشان می‌دهند.»

او گفته که افزایش کشتار فعالان منتقد صنایع کشاورزی باید «بیدارباشی برای این کسب‌و‌کارها باشد».

کدام کشورها برای فعالان محیط زیست خطرناکند؟

کشورهایی که در آنها فساد اداری گسترده و قوانین حفاظت از محیط زیست ضعیف‌تر است، برای فعالان زیست‌محیطی خطرناک‌تر هستند.

در برزیل تلاش برای کنترل منابع آمازون غالباً به درگیری می‌انجامد. سال گذشته ۵۷ فعال محیط زیست مخالف مصادره و استخراج از زمین در برزیل کشته شدند. برزیل بدین‌ترتیب به خطرناک‌ترین کشور برای این گروه از فعالان بدل شده است.

در فیلیپین شمار فعالان زیست‌محیطی به قتل رسیده افزایشی ۷۰ درصدی یافته و به ۴۸ تن رسیده است. در مکزیک نیز شمار فعالان کشته‌شده از سه تن در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ تن در سال  ۲۰۱۷ رسیده. از ابتدای سال جاری میلادی نیز چهار قتل مشابه در این کشور رخ داده است.

در جمهوری دموکراتیک کنگو هم ۱۳ تن به دلایل مشابه به قتل رسیده‌اند که ۱۲ تن از آنها پارک‌بان‌های محافظ حیات وحش بودند.

گزارش گلوبال ویتنس دلیل افزایش قتل‌ فعالان زیست‌محیطی در مکزیک را به افزایش جرایم سازمان‌یافته و روند کلی مصونیت تبهکاران به خاطر بی‌توجهی دولت به مقررات محافظت از محیط زیست مربوط دانسته است.

این گزارش برزیل را نیز به دلایل مشابهی مورد انتقاد قرار می‌دهد. دولت میشل تمر شماری از مقررات حفاظت از محیط زیست را ملغی کرده و بودجه نهادهای حامی حقوق مردم بومی و زمین‌داران خرده‌پا را کاهش داده است. گروه‌های مدافع حقوق بومیان برزیل دولت را به اتخاذ سیاست‌هایی متهم می‌کنند که به زمین‌خواری دامن زده است.

در ایران نیز چندین فعال زیست‌محیطی به اتهام‌های امنیتی از جمله جاسوسی از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. وزارت اطلاعات دولت این اتهام‌ها را تکذیب کرده است.

کاووس سید امامی یکی از بازداشت‌شدگان در تهران چند روز پس از دستگیری در زندان درگذشت. مسئولان سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی علت مرگ او را «خودکشی» اعلام کردند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.