ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گورهای اعدامیان ۶۷ در اهواز تخریب شد

سازمان عدالت برای ایران اعلام کرد که شهرداری اهواز به بهانه ساخت بلوار و ایجاد فضای سبز آثار کشتار ۶۷ را از سطح شهر زدود.

شهرداری اهواز گورهای جمعی در این شهر را به طور کامل تخریب کرد. سازمان عدالت برای ایران چهارشنبه  ۳ مرداد با اعلام این خبر و انتشار یک ویدئو اعلام کرد ماموران شهرداری اهواز در آخرین روزهای تیر سال جاری زیر عنوان ساخت بلوار و فضای سبز، گور جمعی قربانیان کشتار ۶۷ و سایر مزارهای زندانیان سیاسی را کاملا تخریب کردند.

تخریب گورهای جمعی در اهواز

سازمان عدالت برای ایران تاکید کرده است اخبار، فیلم‌ها و عکس‌های راستی‌آزمایی شده مربوط به این ماجرا نشان می‌دهند سراسر منطقه‌ای که قبلا گورهای جمعی و تکی زندانیان سیاسی اعدام شده در دهه ۶۰ بوده با استفاده از بیل مکانیکی با خاک یکسان شده است.

بر اساس این گزارش برخی شاهدان عینی به عدالت برای ایران گفته‌اند: «کل عملیات از میان بردن تمامی آثار و سنگ‌هایی که به وسیله خانواده‌ها گذاشته شده بود کمتر از ۲۴ ساعت طول کشیده‌ است.»

این منطقه هم اکنون تحت نظارت شدید امنیتی قرار دارد.

سازمان عفو بین‌الملل و سازمان عدالت برای ایران ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۷ با انتشار یک گزارش تحقیقی، نسبت به تخریب گورهای جمعی به قصد از میان بردن مدارک جرم درباره کشتار ۶۷ هشدار داده بودند: «شواهد جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای، فیلم‌های ویدئویی و عکس‌های بررسی شده توسط کارشناسان، نشان می‌دهند مقامات ایران عامدانه در حال تخریب گورهای جمعی قطعی یا احتمالی مربوط به کشتار ۶۷ هستند.»

به دنبال انتشار این گزارش، شادی صدر، حقوقدان مقیم لندن و یکی از مدیران سازمان عدالت برای ایران به زمانه گفت: «آن‌طور که ما در طول تحقیقات‌مان مشاهده کرده‌ایم، مردم در ایران آگاهی چندانی درباره این مکان‌ها ندارند. خیلی از این مکان‌ها الان در جاهایی قرار گرفته‌اند که فضاهای عمومی هستند. برخی از آنها در حاشیه قبرستان‌ها هستند ... بنابراین این نکته بسیار مهم است که ما درک بکنیم فضاهای شهری‌ای که در آنها هستیم، شهری که در آن زندگی می‌کنیم، قبرستانی که ممکن است در آن سر مزار عزیزان‌مان برویم؛ آنجا در گوشه‌ای از آن یک گور جمعی هست و این در واقع ما را پیوند می‌زند با تاریخی که سعی شده از ما پنهان بماند.»

او همچنین تاکید کرد گورهای جمعی نمادهایی از تاریخ‌اند که سعی شده است ناپدید بشوند: «... از نظر بین‌المللی و بر اساس تعاریف حقوق بین‌الملل، این افراد ناپدید شده قهری محسوب می‌شوند و در واقع با انداخته شدن بدن‌ها و پیکرهای‌شان در گورهای جمعی یک بار آنها را ناپدید کرده‌اند و الان با تخریب این مکان‌ها دوباره دارند آنها را و تاریخ‌شان را و وقایعی که در آن زمان اتفاق افتاده را از عرصه عمومی ناپدید و محو می‌کنند.»

گفتنی است در سال ۶۷ و در جریان کشتار زندانیان سیاسی در ایران حداقل ۴۴ زندانی سیاسی مرد و زن در اهواز در منطقه پادادشهر در گورهای جمعی دفن شدند.

بر اساس گزارش تازه سازمان عدالت برای ایران، خانواده‌های قربانیان گفته‌اند چندین مامور سپاه پاسداران در آبان ۶۷ آنها را به قطعه زمینی بایر در سه کیلومتری شرق گورستان بهشت‌آباد اهواز برده و سازه‌ای بتنی و مستطیل شکل را به آنان نشان داده و گفته‌اند زندانیان اعدام‌شده در زیر آن سازه دفن شده‌اند.

عیسی بازیار، یک شاهد عینی به عدالت برای ایران گفته ‌است اوایل مرداد ۶۷ شاهد بوده هنگام شب اجسادی را درون گودال‌های تازه ‌حفرشده می‌ریخته‌اند: «خانواده‌ها معتقدند که مسئولان بلافاصله بعد از دفن اجساد بر روی آنها بتن ریخته‌اند تا آنها نتوانند زمین را بکنند و پیکر عزیزان‌شان را پیدا کنند.»

همچنین در طول سال‌های گذشته این مزارها همواره دستخوش بی‌حرمتی و تلاش مقامات حکومتی برای پنهان‌کاری بوده‌اند: «برای بیش از یک دهه، دور تا دور این منطقه را با زباله و نخاله‌های ساختمانی پوشانده بودند تا آن را از دید عموم محو، و دسترسی خانواده‌ها به آن را دشوار سازند.»

عملیات شهرداری در این منطقه اما در اوایل سال گذشته آغاز شده که پس از اطلاع‌رسانی خانواده‌ها و هشدار سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل درباره احتمال تخریب گورهای جمعی، متوقف شده است.

یکی از اعضای خانواده جان‌باختگان دهه ۶۰ در اهواز در همین زمینه گفته است: «اطراف این منطقه قبلا چند باری توسط لودرها تسطیح شد که با اعتراض خانواده‌ها روبه‌رو شده بود اما گفتند قرار است اتوبانی از اینجا رد شود و قول دادند قبرها آسیبی نبینند و در یک فضای سبز باقی بمانند‌.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahman

    مگر برای خدا نکشتید؟ مگر کارتان خدایی نبود؟ مگر در راه سیدالشهداء قدم نمی‌گذاشتید؟ پس ترس‌تان از چیست؟ شما بخوبی می‌دانید که در راه شیطانید و خائن به کشور و مردم ایران! و پاسخی برای جنایات 40 ساله‌تان ندارید! شرم بر شما ای جنایت پیشه‌گان!