ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک تلاش مدنی موفق؛ پناهجوی افغان اخراج نشد

یک دختر دانشجوی سوئدی جلوی پرواز هواپیمایی را که یک پناهجوی ۵۲ ساله افغان سرنشین اجباری آن بود، گرفت. ویدئوی این اقدام بیش از یک میلیون بار دیده شده است.

عصر سه‌شنبه ۲۴ ژوئیه، وقتی مسافران پرواز یوته‌بوری - استانبول در هواپیما نشستند و کمربندها را بستند، دختری بلند شد و از حضور یک پناهجوی ۵۲ ساله افغان و بازگشت اجباری او به کشورش خبر داد.

قرار بود پناهجوی اخراجی را پس از فرود هواپیما در استانبول، به کابل بفرستند.

الین ارسون، دانشجوی سوئدی که از کنشگران یک تشکل دفاع از پناهجویان است،  فیلم ماجرا را با کمک تلفن همراهش، مستقیما در فیسبوک پخش کرد.

تلاش خدمه برای این که تلفن الین ارسون را بگیرند و او را سرجایش بنشانند بی نتیجه بود. او تکرار می‌کرد فقط وقتی ساکت می‌شود که پناهجوی اخراجی را از هواپیما پیاده کنند. این کنشگر به مسافران نیز می‌گفت: «شما از تاخیر پرواز ناراحت شده‌اید اما مسلما نمی‌خواهید مثل این مرد بمیرید.»

در میانه ماجرا، اعضای یک تیم فوتبال که در هواپیما حضور داشتند، در ابراز همبستگی با مرد پناهجو، کمربندها را باز کردند و از جای خود بلند شدند.

هواپیما باید می‌پرید اما نه با مسافران ایستاده.

سرانجام اقدام اعتراضی نتیجه داد. پناهجوی افغان در معیت نجات‌دهنده‌اش، الین ارسون، از هواپیما پیاده شدند.

کاری که الین ارسون کرد، تصادفی یا شخصی نیست. این دختر دانشجو عضو گروهی ۲۵ نفره در سوئد است که مدت‌هاست علیه دیپورت پناهجویان فعالیت هدفمند و برنامه‌ریزی شده دارند.

الین ارسون، کنشگرمدافع پناهجویان. منبع: https:/www.facebook.com/elin.k.ersson/Ersson

میزبانی اروپا پایان می‌گیرد

فیلم ماوقع در فیسبوک، از شامگاه دوشنبه تا ساعت ۸ صبح سه‌شنبه، یک میلیون مرتبه دیده شده است. کامنت‌گذارها به الین ارسون ادای احترام کرده‌ و کار او را ستوده‌اند.

آیا پناهجوی ۵۲ ساله افغان با پروازی دیگر یا از راهی دیگر به کشورش بازگردانده می‌شود؟ پلیس مرزی سوئد در این باره سکوت کرده است.

در سال ۲۰۱۵ که اوج بحران پناهجویی بود، سوئد به نسبت جمعیت‌اش، بالاترین آمار پناهجویان در اروپا را داشت. این کشور، هم‌چنین میزبان بیشترین متقاضیان نابالغ و بدون سرپرست افغان به شمار می‌رود.

تقاضاهای پناهندگی در سوئد به طور معمول بیش از یک سال طول می‌کشد. در سال ۲۰۱۶ یک سوم تقاضاها در این کشور رد شد.

دولت‌های اروپایی و کابل می‌گویند امنیت در افغانستان بالا رفته و پناهجویان مردود شده با اتکا به این مدعا بازگردانده می‌شوند. آژانس مهاجرت سوئد می‌گوید برخی از مناطق افغانستان هم‌چون پنجشیر، بامیان و بایکندی جزء بخش‌های "کمتر خطرناک" هستند.

در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۵۰ پناهجوی افغان از اروپا به کشورشان پس فرستاده شده‌اند و سهم آلمان در اخراج‌های این سال ۱۵۵ نفر بوده است.

آخرین اخراج گروهی پناهجویان افغان از آلمان در ماه ژوئن جنجال‌آفرین شد. از بین ۶۹ نفری که به کابل فرستاده شدند یک نفرشان در همان روز ورود خودکشی کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    مرد ۵۲ ساله ای که از اخراج نجات داده شده دارای سابقه محکومیت ضرب و شتم در سوئد بود استکهلمیان – نجات یک مرد ۵۲ ساله افغان در هواپیما توسط الین ارسون دختر ۲۱ ساله سوئدی که در روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی در جهان موجی از هیجان آفرید، اینک ابعاد دیگری نیز به خود گرفته است.

رسانه های سوئد فاش کرده اند که مرد ۵۲ ساله اخراجی از جمله بواسطه ضرب و شتم در سوئد دارای سابقه محکومیت به زندان بوده است. موضوعی که رسما توسط پلیس نیز تایید شده است. 

«همزمان فاش شد که این دختر ۲۱ ساله سوئدی در اصل در صدد جلوگیری از اخراج یک مرد افغان جوانتر بوده است (مردی که عکسش نیز در ویدیوی منتشر شده در دست وی بود) اما برخلاف تصور الین ارسون این مرد جوان در هواپیما نبود و در نتیجه وی تصمیم گرفت که بجای آن اخراج مرد ۵۲ ساله که در هواپیما حضور داشت را متوقف کند.» 

این دختر ۲۱ ساله در پاسخ به پرسش گزارشگر روزنامه «د ان» چاپ استکهلم در این رابطه که آکسیون اعتراضی وی منجر به توقف اخراج یک محکوم سابقه دار شده است گفت که او خبری از پیشینه محکومیت مرد اخراجی ۵۲ ساله نداشته است و عمل او بر روی بعد انسانی موضوع متمرکز بوده است.

مرد ۵۲ ساله اینک جهت اخراج مجدد از خاک سوئد در بازداشت بسر می برد.

مقالات متعددی که در رسانه های کشور منتشر شده است نسبت به پیامدهای بی قانونی و اخلال در روند اعمال قانون از سوی شهروندان  ابراز نگرانی شده است. کریستوفر یرنوال روزنامه نگار سوئدی در این رابطه نوشت:

- حق این است که الین ارسون را در مقابل قربانی ضرب وشتم این مرد ۵۲ ساله قرار بدهیم و از او بپرسیم آیا هنوز هم از عملکرد خود احساس افتخار می کند؟ /.../ الین ارسون شویی را که مایل به براه انداختن ‌آن بود بدست آورد اما هزینه آن را ما باید پرداخت کنیم.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان مراقبت از زندانیان سوئد هزینه هر فرد اخراجی به افغانستان حدود ۲۹۰ هزار کرون است. هزینه ای که در رابطه با مرد ۵۲ ساله اخراجی دو برابر خواهد شد. دادستانی در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است که روند قانونی اعلام جرم پلیس علیه الین ارسون به اتهام شکستن قوانین امنیت هوایی را به جریان انداخته است.

  • reza

    فارغ از سیاست بازی های رایج تلاش انساندوستانهء این دختر نازنین و همکاری وهمدلی کاپیتان هواپیما؛ پرشور و تحسین برانگیز ست خرم آنکس که در این محنتگاه خاطری را سبب تسکین ست؛ پروین اعتصامی

  • روزبه

    در سوئد حکومت قانون برقرار است این فرد مراحل دادرسی در دادگاههای مختلف را گذرانده و نشان داده شده فاقد دلایل کافی برای کسب پناهندگی است.همیشه در مراحل رسیدگی به پرونده افراد به وضعیت امنیتی کشورها هم توجه میشود مثلا هیچکس در حال حاضر از اروپا به سوریه بازگردانده نمیشود. در افغانستان مناطق امن بسیاری موجود است و دولت مرکزی کسی را بدلیل تقاضای پناهندگی در خارج تحت تعقیب قرار نمیدهد بهمین دلیل است که این فرد دیپورت میشود. اگر قرار باشد بهر کسی که پایش از جهان سوم به اروپا و امریکا واسترالیا رسید پناهندگی داد دیگر ظرفیتی برای کسانی که نیازمند حفظ جان بشکل فوری هستند باقی نمیماند. در پاسخ به مهاجر افغان : عده ایی زمانی که وضع افغانستان جنگ داخلی بود و 2 میلیون در پاکستان و 2 میلیون در ایران بودند عدهایی هم به غرب رفتند و پناهندگی گرفتند وضع آن زمان با حال متفاوت است و این را همه عالم میدانند. الان کسی را برای ریش نداشتن یا کاست موزیک یا نماز نخواندن یا بی حجابی زندان و شلاق و دار نمیزنند. در سوئد تعداد کسانی که در سالهای اخیر پناهندگی داده شده از جمله به افغانها چندین برابر سالهای گذشته است. بی انصاف نباشید.

  • مهاجرافغان

    باعرض سلام به همه کسانیکه این سایت رامی بینند .اگرافغانستان کشورامن است پس اخراج افغانها از فامیل های سطح رهبری کشور آنها ی شروع شود که سالها درکشورهای اروپای وامریکا درشرایط امن زندگی آرام سپری کردن وحالاهم زندگی میکنند چراآنهااخراج نمیشوند چندمهاجرکه ازشرایط سخت زندگی مجبوربه ترک وطن میشوند ،اگرقانون است پس برهمه یکسان تطبیق شود هرچند که ازسابق تابعیت کشورهای دوم راگرفتن امادراصل آنهاهم افغان اند پس شامل این قانون شوند نه چند بی خانمان دربدر که سالها شرایط سخت زندگی دروطن راسپری کردن .آیاآنهاحق زندگی کردن را ندارن که درشرایط خوب زندگی کنند ،ماخواهان تطبیق قانون بطوریکسان هستیم ،

  • Mohammadmoltanzamani

    I am proud of you,,,, Ein ersoon